Dubbele ring - één van de twee verschoven

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
MaxineK
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 30-05-2018, 17:42
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Dubbele ring - één van de twee verschoven

Bericht door MaxineK »

Hallo! Ik heb een dubbele ring gemaakt in 18kt goud, van 2 dunne gouden bandjes (1,5mm breed, vierkante draad). Hier wilde ik een scharnierbuiszetting op solderen. De zetting moet eigenlijk volledig op één van de 2 ringen komen, en de tweede ring aanraken. De twee ringen staan 1,5mm uit elkaar, maar onderaan heb ik ze op 2 punten vastgemaakt via een tussenstukje, zodat ze mooi parallel blijven staan. Zo zag het eruit:
2018-05-30 17.45.52_resized.jpg


Ik heb telkens een zachtere solduur gebruikt (voor het solderen van de ring, voor het solderen van de tussenstukjes, en daarna de zachtste voor het solderen van de zetting). Bij de zetting liep het echter mis, en is mijn soldering bij de 2 tussenstukjes ook gaan vloeien, waardoor één ring verschoven is, en nu een beetje lager komt dan de andere ring.
2018-05-30 17.46.22_resized.jpg
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Moet ik heel de ring terug uit elkaar halen, of kan ik het op een andere manier opnieuw op z’n plaats krijgen?

Bedankt voor uw hulp!!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Dubbele ring - één van de twee verschoven

Bericht door Cees »

Ik snap niet dat je iedere keer zachter soldeer gebruikt hebt. Goud geleidt niet zo erg dus ik denk dat door het te vroeg overstappen naar zachter soldeer de moeilijkheden begonnen zijn.

Ik zou het los solderen en overnieuw beginnen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Dubbele ring - één van de twee verschoven

Bericht door ErwinG »

Loszagen, schoonschuren en weer opnieuw beginnen...

Je kunt een pincet of iets dergelijks gebruiken om te voorkomen dat een soldeerverbinding die je al gelegd hebt weer gaat vloeien bij de volgende soldering. Gebruik van zachter soldeer voor opeenvolgende soldeerhandelingen is vaak niet eens nodig, zoals Cees hierboven al aangeeft.

Verder kun je gesoldeerde of nog te solderen verbindingen op hun plaats houden met binddraad. Zie bijvoorbeeld deze hints & tricks op Ganoksin. Of dit artikel van Zimmermann.

Succes :!:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6095
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Dubbele ring - één van de twee verschoven

Bericht door Erika »

Als je een goede soldering doet heb je een mengzone,
door de soldeernaad heel strak te maken , heb je goede capilaire werking. En als je soldeer dan vloeit dan moet je het nog even voorverwarmen zodat de twee te solderen stukken metaal en het soldeer zich nog vermengen.
Dit houdt in dat je je soldeertemperatuur weer wat hebt opgehoogd

Het voordeel van goud is dat je gericht kunt solderen en niet , net als zilver, alles moet verwarmen.
Eigenlijk gebruikje zachtsoldeer bijna nooit, eventueel bij reparaties waar je niet anders kunt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Dubbele ring - één van de twee verschoven

Bericht door Cees »

Voor het op zijn plaats houden van eerder gelegde solderingen gebruik ik liever brusselse aarde, dan een pincet of binddraad.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Dubbele ring - één van de twee verschoven

Bericht door Evert J@n »

Kijk nog eens heel goed naar je soldeertechniek. Ik denk dat je de hele ring platgelegd hebt, buisje ertegenaan en dan de vlam erover.
Ik zou hem rechtop gezet hebben, vasthouden met derde handje of vuurpincet. Kop naar boven buisje erop, op de ene scheen vloeimiddel en soldeer (of voorsorteren) en op de andere niks (of zelfs antivloei). natuurlijk wel eerst je buisje aan de onderzijde in de ringvorm vijlen, zodat het strak op de scheen past. Dan de vlam van onder naar boven op de soldeernaad richten. De warmte zal dan zeker niet naar je tussenstukjes vloeien als het goud is. Je kunt ook de scheen rechtop zetten met het buisje naar beneden, en dan de vlam van boven naar beneden, maar eventuele warmte kan dan wel naar boven toe verspreiden. Je kunt ook fixeren met brusselse aarde, of de ring rechtop in nat vogelkooizand zetten. Worden je soldeernaden niet warmer dan 100 graden. Zeker niet met zachtsoldeer werken voor het plaatsen van een zetkast, als dat niet hoeft.
Dus: ga heel bewust nadenken hoe je de vlam richt, wat koud moet blijven en wat niet.

Oh ja, en voor nu: tussenstukjes eruitzagen, vijlen, en opnieuw solderen. Terugprutsen is geen optie.
Plaats reactie