polierkorrels roesten

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gent
Contacteer:

polierkorrels roesten

Bericht door lucebert »

Hallo,

Ik heb een poliermolen en metalen korrels. Die slaan roest uit. Is er een manier om die te reinigen?
Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: polierkorrels roesten

Bericht door Erika »

in cola of azijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gent
Contacteer:

Re: polierkorrels roesten

Bericht door lucebert »

Dank je wel!
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: polierkorrels roesten

Bericht door ErwinG »

Ik heb RVS kogels en staafjes. Daar bleken een paar 'boosdoeners' tussen te zitten die blijkbaar niet roestvast zijn. Die heb ik verwijderd, en daarna nooit meer roest in de trommel gehad.
Afbeelding
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: polierkorrels roesten

Bericht door Herman »

Polier kogels ( polijst kogels ) en roest dat is naar mijn idee een vreemde combinatie .
Zover ik weet zijn polijst kogels gemaakt van een zg . Niro staal , deze naam staat voor een Roest Vrij Staal kwaliteit .
ErwinG schreef al ik had een paar foute kogels en verder nooit geen last meer gehad .
Let wel als al deze kogels van een roest vormde soort zijn dan zal altijd valse slijtage aan het oppervlak plaats vinden en dat zal de polijst kwaliteit doen verminderen .
Schoon maken , de kogels met een bewaar vloeistof ( BM RS9 ) een uurtje laten draaien en naspoelen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gent
Contacteer:

Re: polierkorrels roesten

Bericht door lucebert »

Ik lees ondertussen dat je ze gewoon nat moet bewaren. En het lijken dus idd geen rvs kogels te zijn, maar dat blijkt niet onoverkomelijk.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: polierkorrels roesten

Bericht door Herman »

Nat bewaren , maar het begrip nat is zeer onduidelijk ; alle vloeistoffen die geheel of gedeeltelijk bestaan uit water die zijn zg. HYDROFIEL en kunnen dus roest vorming laten plaats vinden . ( ze kunnen hoeft niet)
En vloeistoffen die geen water bevatten zijn zg . HYDROFOOB en zullen niet tot roest vorming lijden , maar beide maken de kogels wel nat .
Als je na gebruik de kogels na spoelt met een beetje alcohol en daarna droogt en op slaat in een glazen pot met deksel met toevoeging van 2 -3 druppels terpentijn
of wel peut (is HYDROFOOB ) , dan zullen zo ook niet roesten .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: polierkorrels roesten

Bericht door Cees »

ik laat ze gewoon in mijn trommeltje zitten met water en die polijstzeep, geen last van roest. Als je ze elke keer droog zou moeten maken dan zou ik daar niet vrolijk van worden, want dat is best veel werk.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie