solderen op aardgas

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
marjav
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 08-04-2008, 8:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: nieuw vennep
Contacteer:

solderen op aardgas

Bericht door marjav »

Hallo allemaal. Zijn er mensen die solderen op aardgas ipv met een gasfles? Ik heb altijd gesoldeerd met een gasfles propaangas. Deze stond op zolder waar ik mijn werkplek heb. Ik ben echter altijd bang geweest voor blikseminslag in combinatie met een gasfles. Het heeft me doen besluiten te stoppen met de gasfles en over te gaan op solderen met aardgas. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: solderen op aardgas

Bericht door Cees »

Op de vakschool gebruikten we een brander op combinatie aardgas en perslucht, hierdoor was de vlam te regelen van spitse naar bolle vlam.
Bij een brander alleen op aardgas zal je weinig verschil merken tov propaangas. Propaan zal iets heter zijn.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
marjav
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 08-04-2008, 8:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: nieuw vennep
Contacteer:

Re: solderen op aardgas

Bericht door marjav »

Misschien ben ik wel te panisch over de gasfles. Ik heb er zeker tien jaar een op zolder gehad en er is nooit iets mee gebeurd....gebruiken jullie allemaal een fles?
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: solderen op aardgas

Bericht door ErwinG »

Allemaal weet ik niet, maar ik gebruik 600mL 'Supergas' flesjes. Dat vindt mijn vrouw een prettiger idee dan zo een grote fles propaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: solderen op aardgas

Bericht door @tjuh »

ik heb de kleine benelight fles (5liter?) met concentrator want zuurstoffles vind ik stukken gevaarlijker dan een propaanfles + het bespaart aardig wat geld.
marjav
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 08-04-2008, 8:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: nieuw vennep
Contacteer:

Re: solderen op aardgas

Bericht door marjav »

@tjuh dat is ook nog een goed plan degene die jij bedoelt. Die stukken kleiner dan die ik eerst had. Geeft toch een iets veiliger gevoel dan zo'n grote metalen fles. Je bedoelt bde kunststof fles toch? Ook ik heb een concentrator. Heb wel een zuurstof fles gehad,maar dat vond ik ook veel te prijzig. En gevaarlijk idd. Bedankt voor de tip. Groetjes Marja
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: solderen op aardgas

Bericht door @tjuh »

ja de kunststoffles, scheelt ook in gewicht.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: solderen op aardgas

Bericht door Herman »

Solderen op aardgas ( aardgas is methaan gas ) dat gaat prima , je moet dan wel een aardgas leiding aanleggen met kraan natuurlijk en je propaan brander
zal waarschijnlijk niet goed functioneren want methaan heeft een andere lucht verhouding nodig dan propaan .
Dus een andere brander kopen zal nodig zijn .
Als straks het Nederlandse aardgas verdwijnt (dit gas is laag calorische dwz het bevat veel stikstof ) dan komt er waarschijnlijk Riussische gas voor in de plaats
en dat is hoog calorische ,mogelijk voldoet je brander dan niet meer , kun je weer een nieuwe kopen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie