Welke maat zaag

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Plaats reactie
KaraJewelDesign
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2018, 15:19
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Welke maat zaag

Bericht door KaraJewelDesign »

Hoi,

Ik wil graag een ontwerp uitzagen uit een plaat zilver van 2mm dik, welke maat zaagje kan ik dan best gebruiken?
Heb nu 2/0 en 3/0 liggen, ben namelijk een beginner, maar moet toch nog een bestelling plaatsen, dus dacht ik even informeren met welke zaagjes dit het best gaat lukken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,

Kara
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Welke maat zaag

Bericht door @tjuh »

hoe dikker je plaat hoe grover je zaagblad kan zijn, maar zelf zaag ik niet met dikker dan 0/2 (tenzij het een detail lijntje is dan heb ik ook wel 1 ofzo liggen), mijn standaardwerk zaag ik met 0/5 of 0/6.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welke maat zaag

Bericht door Cees »

De dikte van de zaagjes zijn als volgt genummerd van grof naar fijn 3 , 2 , 1 , 0 , 2/0 , 3/0 , 4/0 , 5/0 en 6/0

Op de vakschool wordt het volgende aangeraden voor het gereedschapspakket zaagjes nr 2/0
zaagjes nr 4/0 .


Voor een plaat van 2mm zou ik dan de 2/0 gebruiken die is wat grover. Richtlijn is er moeten altijd 2 zaagtanden op de dikte van je materiaal staan, meer mag altijd.

Hoe fijner de zaag hoe langzamer het zagen gaat, daarom neem je bij dikker materiaal een grovere zaag (dit verkleint ook de kans op vastlopen van je zaag), maar ook weer niet te grof want hoe grover de zaagsnede hoe meer afval. Altijd je zaag smeren bij het zagen, dit kan met kaarsvet of dunne olie, hierdoor vergroot je de standtijd van je zaagblad en glijdt hij makkelijker door je materiaal.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
KaraJewelDesign
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2018, 15:19
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Welke maat zaag

Bericht door KaraJewelDesign »

Hoi beide,

Bedankt voor jullie duidelijke antwoord! Nog zoveel te leren, maar doe het ontzettend graag en het forum heeft me al veel antwoorden gegeven... b;)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welke maat zaag

Bericht door Cees »

Kara zou je misschien ook nog een stukje willen schrijven in even voorstellen?
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie