ingieten met gepigmenteerd hars

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
lucebert
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: zaterdag 03-06-2017, 12:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gent
Contacteer:

ingieten met gepigmenteerd hars

Bericht door lucebert »

Besten,

Wie heeft er hier ervaring met het inkleuren van juwelen met gekleurd hars?
Ik heb al gewerkt met epoxyhars, maar dat is vreselijk duur. Ik zou willen proberen met acrylhars, welk hars kan ik kopen? Droogt dat niet veel sneller? Is het goed bij te vijlen/schuren en te polijsten?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: ingieten met gepigmenteerd hars

Bericht door Herman »

Kunstharsen , daar heb ik ervaring mee , ik onderscheid 3 soorten giet-harsen , A ) Epoxyhars B ) polyesterhars C ) Methacrylaathars ongetwijfeld zijn er meer soorten tegenwoordig maar die ken ik niet . We hebben het wel over giet-harsen ,dat is dus een andere kwaliteit dan smeerharsen die bv gebruikt wordt in de scheeps bouw . Deze 3 giet-harsen kunnen alleen gebruikt worden met het toevoegen van een speciaal daarvoor bestemde harder , de hoeveelheid toegevoegde harder bepaald de snelheid waarmee de reactie verloopt ; we noemen die tijd van hard worden de POTLIVE .
Omdat je in een dikkere laag giet is de hoeveelheid harder die je toevoegd van groot belang , bij de reactie ontstaat warmte en die wordt heel langzaam afgevoerd , verbranding van het gietsel is goed mogelijk bij een te hoge dosering harder ..
A ) is duur , wordt goed hard ook aan het oppervlak , is goed verwerkbaar , is gevaarlijk voor mensen die exceem gevoelig zijn ,dampen zijn niet gezond .
De helderheid van het product is niet altijd 100% , geen bezwaar bij gebruik van kleur middelen .een voorbeeld dat in gebruik is bij stenen slijpers , is Opticon
B ) is goedkoop , plakt vaak aan het oppervlak na uitharding , is goed verwerkbaar , is niet gevaarlijk in gebruik , damp stinkt naar Monostyreen wordt soms als
vies ervaren . De helderheid is niet 100% hetgeen komt door het ontstaan van menglijnen bij het uitharden , goed mengbaar met kleur stoffen .
C ) in de volks mond heet dit plexiglas , is duur maar geeft een prima resultaat , is niet giftig , gen irritaties , geen menglijnen en is zeer helder .
Als kleurstoffen onderschijden we dekkende en transparante kleuren , als je goed koop ervaring wil opdoen ,en dat is zeer noodzakelijk dan zou ik je adviseren te beginnen met polyester giet-hars daar kun je zeer fijn gemalen kleur krijtjes aan toevoegen en of goedkope kleur inkten voor printers of in de schilders winkel kleine flesjes met inkt kopen .
Atijd heel goed mengen en precies noteren wat je doet , wil je met enig succes je resultaat kunnen herhalen , oja alles plakt hevig , gebruik voor het oplossen MEK ofwel MethyEthylketon .
Sucses
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ingieten met gepigmenteerd hars

Bericht door Erika »

UV hars, onder uvlamp te harden, werken heel veel smeden mee
is wel duurder en je giet geen grote stukken maar voor het verwerken van borstmelk, as, haar , kleur etc is het super spul
Ik heb losse pigmenten en kleur mijn eigen crystalhars , maar tegenwoordig heeft bijou ook voorgekleurde hars...

Gebruik ook eens de zoekfunctie rechtsboven wie weet staan er al topics over je onderwerp
viewtopic.php?t=6201
viewtopic.php?t=2890 (uv hars svs)

Gietharsen heb ik ook gebruikt, dat werkt weer anders. Twee componenten moet je samenvoegen
De een gaat snel de ander hard langzaam uit.
Bij allemaal komt het op neer dat je het beste in laagje werkt

plexiglas is ook erg leuk, maar werkt je weer heel anders mee, klinken, lijmen, dat zaag en vijl je weer in vorm etc.


Als het puur is voor wat kleuren toe te voegen aan sieraden maar niet willen/kunnen emailleren, dan is uv hars een aanrader. (epoxy)
Wil je kunststof sieraden maken dan kun je ook gieten, ga eens kijken, van de zomer hadden ze bij Xenos beginnerspakketjes voor hars gieten!
(polyester geloof ik)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
PetraYY
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 23-02-2019, 20:46
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: ingieten met gepigmenteerd hars

Bericht door PetraYY »

Ik heb me net een paar dagen geleden aangemeld en ben lekker door alle rubrieken aan het “grasduinen”.
Ik heb ongeveer 40 jaar met polymethylmethacrylaat gewerkt. PMMA. Dit is ook het materiaal waar tandtechnieker mee werken. Behoorlijk hard en goed bewerkbaar. Dit moet wel uitharden in een drukpan. Jarenlang maakte ik sieroorstukjes voor slechthorende kinderen en het acrylaat kleurde ik zelf met olieverf. Daardoor kan je alle kleuren maken die er maar mogelijk zijn door eerst de olieverf te mengen. Een heel klein mespuntje door de vloeistof van het kunststof en dat aanmaken met het poeder.
Wie hier belangstelling voor heeft wil ik het graag verder uitleggen.

Zie de bijgevoegde foto’s
Bijlagen
BEBD6053-2BCB-4630-BBA0-A740307A6E55.jpeg
2018-09-18 21.54.34.jpg
IMG_7601.jpg
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: ingieten met gepigmenteerd hars

Bericht door Zilvermaan »

Wat leuk Petra, mooie kleureffecten. Misschien kun je eens een stap voor stap fotoserie maken voor onze SvS rubriek?
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: ingieten met gepigmenteerd hars

Bericht door Briolet »

Erika schreef:…plexiglas is ook erg leuk,
Plexiglas IS PolyMetylAcrylaat. --> https://nl.wikipedia.org/wiki/Polymethylmethacrylaat

Maar als je van pre-polymeer uitgaat kun je het nog gieten en hoef je niet te zagen. b:D
r0g3r
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 74
Lid geworden op: vrijdag 17-03-2017, 22:06
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: ingieten met gepigmenteerd hars

Bericht door r0g3r »

Vandaag een klavertje 4 gevonden.
Wist niet eens dat die ook echt bestaan, dacht dat het een sprookje was :bloos:
Nu wil ik die ingieten in hars en verwerken in een zilver sierraad.
Ik heb wel ervaring met epoxy hars, maar na een tijd verkleurt die vies bruin.
Na een zoekopdracht naar PMMA krijg ik resultaten van vloerafwering sites.
Petra : Waar is deze hars te koop?
Groet
Besje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 89
Lid geworden op: donderdag 14-02-2008, 17:38
Ervaring: Overig
Woonplaats: Bilthoven
Contacteer:

Re: ingieten met gepigmenteerd hars

Bericht door Besje »

Petra, wat prachtig! Ja, ik zou het heel leuk vinden als je de werkwijze toelicht.
Plaats reactie