wie kan mij helpen? stenen als hanger

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door gerrypardoel »

Hoi leden van dit forum ,

zouden jullie kunnen vertellen waar ik kan vinden hoe ik de stenen van de foto in een hanger kan zetten? ik zal foto's plaatsen: ik vind minimalistisch het mooist.
Ik hoop dat ik duidelijk ben met de foto over wat ik bedoel.

De steen die op schilpadschild lijkt is 4 cm bij 3cm en de smallere (naam?) 4,5 cm bij 2 cm
Hartelijke groet,
Gerry
Bijlagen
stenen voor hangers.jpg
stenen voor hangers.jpg 2.jpg
Laatst gewijzigd door gerrypardoel op vrijdag 29-03-2019, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
loeslanitas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 27
Lid geworden op: vrijdag 16-11-2012, 19:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: ursem
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door loeslanitas »

De linker steen is volgens mij een fossiel koraal.
De ander heet dendritische agaat...(kwam ik op instagram tegen)
Laatst gewijzigd door loeslanitas op vrijdag 22-03-2019, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
werken met zilver,edelsteen(kralen) en stoffen is mijn passie.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door Marja »

Als je lid wordt van NLC kunnen je op drie plekken in het land (den Haag, Haarlem en de Bilt) zowel leren om zelf dit soort stenen te slijpen als ze te verwerken in sieraden.

Marja
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door Cees »

Deze stenen kunnen op diverse manieren verwerkt worden in een hanger, daar is geen eenduidig antwoord op te geven; gladomzetting, zetting met pootjes...… Alles hangt af van het ontwerp van de hanger.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door gerrypardoel »

Cees schreef:Deze stenen kunnen op diverse manieren verwerkt worden in een hanger, daar is geen eenduidig antwoord op te geven; gladomzetting, zetting met pootjes...… Alles hangt af van het ontwerp van de hanger.
Hoi Cees,

ik bedoelde ook met pootjes daarom had ik dat voorbeeld erbij gezet. Ik weet niet waar ik kijken moet voor voorbeelden. Ik heb diverse boeken maar kan het niet vinden.

Hartelijke groet,
Gerry
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door gerrypardoel »

loeslanitas schreef:De linker steen is volgens mij een fossiel koraal.
De ander heet dendritische agaat...(kwam ik op instagram tegen)
Dankjewel: leuk!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door Cees »

Hoi Gerry, nog steeds hangt het er van af hoe je de hanger er uit wil laten zien. De foto's tonen een steen waar een rand onder gemaakt is die de afmetingen van de steen heeft.
Op de zijkant van de rand kan je de pootjes solderen, die je over de steen kan aandrukken.
In het geval van de foto's heeft men rond draad gebruikt, waarvan en het uiteinde tot een bolletje heeft laten smelten.
Tevens zie je een staafje onder de steen doorlopen wat aan de poortjes gesoldeerd zit, dit is niet nodig als het randje dik genoeg is.

Om in zilver pootjes van voldoende sterkte te krijgen moet je uitgaan van 1mm zilverdraad. Steentjes lijken mij te klein om deze op die manier te zetten. Je gaat dan meer zetting zien dan dat je nog steen ziet.
Persoonlijk zou ik kiezen voor gladomzetting.


De witte steen is trouwens denderiet opaal
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door gerrypardoel »

Cees schreef:Hoi Gerry, nog steeds hangt het er van af hoe je de hanger er uit wil laten zien. De foto's tonen een steen waar een rand onder gemaakt is die de afmetingen van de steen heeft.
Op de zijkant van de rand kan je de pootjes solderen, die je over de steen kan aandrukken.
In het geval van de foto's heeft men rond draad gebruikt, waarvan en het uiteinde tot een bolletje heeft laten smelten.
Tevens zie je een staafje onder de steen doorlopen wat aan de poortjes gesoldeerd zit, dit is niet nodig als het randje dik genoeg is.

Om in zilver pootjes van voldoende sterkte te krijgen moet je uitgaan van 1mm zilverdraad. Steentjes lijken mij te klein om deze op die manier te zetten. Je gaat dan meer zetting zien dan dat je nog steen ziet.
Persoonlijk zou ik kiezen voor gladomzetting.


De witte steen is trouwens denderiet opaal
Hoi Cees,

wat ben ik weer blij met je: dank voor je antwoord.
Ik ga vanavond eens kijken wat ik zal doen: gladomzetting is ook mooi.


Hartelijke groet,

Gerry
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door Herman »

Ik snap het niet , de opgegeven maten van de stenen zijn in mm en als ik kijk naar de letters Alt dan is de verhouding totaal zoek .
Ik denk dat we hier met en geheel andere maat voering van doen hebben .
Om deze stenen in een omhulsel kan zetten , daarvoor zijn verschillende manieren te vinden , maar dan moet je wel weten hoe je die stenen wilt gaan dragen , als spelt of hanger of anders .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door gerrypardoel »

Herman schreef:Ik snap het niet , de opgegeven maten van de stenen zijn in mm en als ik kijk naar de letters Alt dan is de verhouding totaal zoek .
Ik denk dat we hier met en geheel andere maat voering van doen hebben .
Om deze stenen in een omhulsel kan zetten , daarvoor zijn verschillende manieren te vinden , maar dan moet je wel weten hoe je die stenen wilt gaan dragen , als spelt of hanger of anders .
Gr herman
Beste Herman,

je hebt hartstikke gelijk! Het moeten natuurlijk centimeters zijn. Ik wil de steen als hanger dragen. Inmiddels meegenomen naar les. Ring aan de achterkant en dan pootjes solderen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: wie kan mij helpen? stenen als hanger

Bericht door Herman »

Minimalisatie , het kan maar dan is de norm om het mooi te doen wel veel groter .
Belangrijk wordt dan de vraag ,hoe plaats ik een steen zo in de hanger dat het mooiste effect wordt bereikt .
Ik heb in het bijgaande foto 2 mogelijkheden a en b naast elkaar gezet , zodat het verschil duidelijk wordt .
Beter en meer effect krijg je als je naar uitvoering c gaat . het nadeel hiervan is dat de hanger gemakkelijk draait , wil je dit voorkomen dan is de uitvoering
d een betere oplossing ; maar er zijn nog 1000 andere oplossingen .
download/file.php?mode=view&id=2688

veel succes
gr herman
Bijlagen
stenen plaatsen1_bewerkt-1.jpg
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie