Walsen Lengtewinst?

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Muturis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 12-03-2017, 13:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Walsen Lengtewinst?

Bericht door Muturis »

Hoi,
Ik gok dat hier geen antwoord op is. maar is er misschien een berekening om te achterhalen hoeveel lengte je erbij krijgt wanneer je een plaat/ staafje walst?
Ik wil een witgouden ring maken van 2,3 mm hoog en ik kan alleen 3x3 of 2mm dikte materiaal bestellen bij bijou moderne. Net een beetje een te duur grapje om dan maar de rest in mijn schroot te gooien...
Of een adres waar 2,5 mm te bestellen is?

Met vriendelijke groet!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Walsen Lengtewinst?

Bericht door Herman »

Er van uit gaan dat de breedte van het plaatje of staafje NIET veranderd is de toename in lengte als volgt te berekenen :
bestaande dikte gedeeld door de gewenste dikte = de factor in toename in lengte .
Stel een plaatje heeft de dikte van 3,0 mm en de gewenste plaatdikte is 2,5 mm dan zal de factor in toename in lengte zijn ; 3,0 : 2,5 =1,2
Stel het plaatje van 3,0 mm heeft een lengte van 10 mm dan zal na het walsen tot 2,5 mm de lengte 3,0 X 10 =2,5 X eind lengte plaatje zijn ofwel
3,0 x 10 : 2,5 = 12 mm lang ; je kunt ook zeggen factor 1,2 X 10 = 12 mm
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Walsen Lengtewinst?

Bericht door Eljas »

Je ziet in de bovenstaande berekening dat je 20 % verlenging krijgt. Wat ik zelf altijd doe is dat ik uitreken hoe zwaar je ring gaat wegen. Stel dat je netto gewicht 6 gram is. Dan bestel ik in de te dikke maat in ieder geval 7 a 8 gram. Dit omdat je goud ook iets in de breedte iets breder zal worden. Afhankelijk van je walsdruk, walssnelheid en, heel belangrijk, of je het te walsen materiaal goed loodrecht op de walsrollen weet te houden. Hoe schuiner op de walsrollen, hoe meer de verbreding. Ook zul je na het walsen, en verder maken ban de scheen waarbij je ook de ring nog in zijn vorm en op maat smeed, de ring aan beide zijkanten strak en op de gewenste maat moeten vijlen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Muturis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 12-03-2017, 13:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Walsen Lengtewinst?

Bericht door Muturis »

Bedankt voor jullie reactie! Ik ga het toepassen.

Met vriendelijke groet!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Walsen Lengtewinst?

Bericht door Cees »

Bij het trekken van het materiaal heb je meer controle
Alleen korte stukjes zijn lastiger te trekken want het eerste puntje moet altijd door je trekijzer heen steken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Walsen Lengtewinst?

Bericht door Evert J@n »

En wat dacht je dan van een proefstukje maken? Schrijf dan wel nauwkeurig op wat je doet, de stand van de wals etc. zodat het herhaalbaar is. Vuistregel is dat als je de wals voorzichtig gebruikt ( licht aandraait) je metaal vooral LANGER wordt, en als je de wals sterk aanzet ( flink aandraait) je metaalstrook vooral veel BREDER wordt. EXPERIMENTEREN = LEREN
Plaats reactie