Champagne wit goud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
user95
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 23-10-2018, 15:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Champagne wit goud

Bericht door user95 »

Hallo iedereen,

Voor een koppel moet ik trouwringen maken in champagne kleur witgoud. Ik weet dat het gaat om witgoud dat niet gerodiëerd is maar heeft iemand een idee wat de samenstelling (deze wil ik zelf maken) van het witgoud best is? Gaat om 18karaat.


:thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Champagne wit goud

Bericht door Erika »

Heb ej voorbeeld van de klanten, want de een is dat rosegoud , de volgende is dat bleekgeel en weer een ander is het gewoon witgoud niet gerhodineerd

recepten voor legeringen staan in boeken en is ook per leverancier verschillend. Maar witgoud wordt veelal gelegeerd met palladium....
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Champagne wit goud

Bericht door Briolet »

Ik verwacht dat er vooral zilver bijgemengd is met nog een paar % koper.

Van oudsher wordt Nikkel of Palladium toegevoegd omdat die de gele kleur van goud goed kunnen verhullen. Zilver werkt minder goed en de legering zal dan geler blijven.

De term 'champagne' voor goud ken ik niet. Wel Electrum. Dit is een natuurlijke goud/zilver legering, waar ook koper in zit. Afhankelijk van de winlocatie loopt dit van diep geel tot bijna wit.

Alleen goud/zilver wordt ook wel groen goud genoemd omdat dit een groen-gele kleur geeft. Op deze site vond ik een paar mooie plaatjes van kleuren. Maar dit plaatje is misschien een beetje geretoucheerd. Anderzijds geeft dat fasendiagram aan dat 18 kt met alleen zilver een groenere kleur heeft dan 14 kt met alleen zilver.
user95
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 23-10-2018, 15:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Champagne wit goud

Bericht door user95 »

Bedankt voor de info,

Het gaat om volgende kleur (de eerste):
https://www.inesbouwen.com/nl/product/t ... n-11-1_11/
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Champagne wit goud

Bericht door Erika »

Volgens mij gewoon dus witgoud 18 karaat......

bedenk dat er 750 delen 24kt inzitten. Oftewel wat wij nederlanders nepkleur vinden, heel warm geel
Daarbij zijn dus 250 delen van een ander metaal .
Vaak wordt het standaard al gerhodineerd voor de witheid. zeker nu nikkel witgoud niet meer is ivm wetgeving
En dan klinkt het natuurlijk veeeeeeeel leuker om te zeggen champagne witgoud
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Champagne wit goud

Bericht door Erika »

WITGOUD 18KT, CHAMPAGNE KLEUR

Dit is de natuurlijke kleur van wit goud, een warme toon die zacht is tegen de huid.
dit staat op hun site
https://www.inesbouwen.com/nl/interessante-weetjes/

dus gewoon witgoud zonder rhodineren :)


ze zijn in de handel heel knap in het laten klinken als iets heel aparts wat gewoon dus niets aparts is :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
user95
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 23-10-2018, 15:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Champagne wit goud

Bericht door user95 »

Zou het dan best zijn op volgende manier:

750 + 250 palladium

of

750 + 250 platina

Alvast heel erg bedankt! :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Champagne wit goud

Bericht door Erika »

Als ze pd witgoud hebben wel, anders kan het nog een legering met zilver, koper en zink.
Ik weet natuurlijk niet wat ines voor legering gebruikt

je kan ook bij de groothandels gewoon een gietsnipper bestellen voor de kleur, als het dan goed is koop je meteen de rest ook als gietsnippers

of wil/moet je echt zelf legeren?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Champagne wit goud

Bericht door Erika »

https://www.ganoksin.com/article/differ ... ld-alloys/
ook n og mooie site over goud en de legeringen

Ff scrollen kom je wit ook tegen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Champagne wit goud

Bericht door Briolet »

Erika schreef:…bedenk dat er 750 delen 24kt inzitten. …
Daarbij zijn dus 250 delen van een ander metaal . …

Die getallen vertekenen wel behoorlijk. Voor de kleur gaat het om het aantal atomen en niet het gewicht.


De atoommassa van koper is 63.5
De atoommassa van goud is 197.0

Als je dus een legering maakt met evenveel goud- als koperatomen, dan zit je al op een gehalte van 760/- Bij 18kt lijkt het dus of er vooral goud in zit, maar op rooster niveau is maar de helft goud. De bijmenging heeft dus een groter effect op de kleur dan je op basis van gewichtsaandeel verwacht.
Laatst gewijzigd door Briolet op maandag 13-05-2019, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Champagne wit goud

Bericht door Briolet »

Onze leverancier van trouwringen had vroeger twee witgoud legeringen.
- De versie met 4% palladium noemden ze volgens mij ook "Champagne". De versie met 10% Palladium noemden ze "Grijs goud". Persoonlijk vond ik de kleuren dichter bij elkaar zitten dan je bij die namen verwacht. Na polijsten waren ze nagenoeg gelijk, maar de 4% palladium liep wat sneller geel aan.

Ik heb hier ook witgouden buis (14 kt). Voorheen had de leverancier een 17,5% Pd versie die spierwit was. Rhodineren was eigenlijk niet nodig. Nu is het een 10% Pd legering in 14kt goud geworden en die ziet er gewoon gelig uit in vergelijk met hun oude legering. Die kleur kun je ook champagne noemen.

In elk geval zal er genoeg gelige 18 kt te vinden moeten zijn. Je hebt zelfs 18kt witgoed legeringen waar je jezelf afvraagt of het nu wit of geelgoud is.
Plaats reactie