omscholen tot goudsmid?

Informatie en tips over waar je welke kennis en ervaring op kunt doen, beoordelingen van boeken en tijdschriften en links naar andere websites die interessant zijn voor leden van dit forum
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

omscholen tot goudsmid?

Bericht door leinlaan »

Al zo’n 10 jaar ga ik wekelijks naar cursus. Dat wil zeggen ik werk zelfstandig aan eigen ontwerpen en bij vragen kan ik terecht bij 2 gediplomeerde goudsmeden die eigenaar zijn van het atelier. Graag zou ik wat professioneler worden en misschien een webshopje beginnen oid. Nou begreep ik onlangs dat je je zilveren werkstukken moet laten keuren en dat dat alleen kan als je een meesterteken hebt. En dat meesterteken krijg je alleen als je gediplomeerd goudsmid bent? Zijn er andere manieren waarop ik toch mijn eigen sieraden op een legale manier zou kunnen verkopen? Mezelf laten omscholen zou ik ook graag willen maar de opleiding in Schoonhoven is niet haalbaar ivm de afstand, kinderen en werk. Zijn er andere andere opleidingen waarbij ik mezelf zou kunnen laten omscholen (in Nederland)? Of andere manieren om toch een diploma op zak te krijgen, zoals vroeger het staatsexamen?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door @tjuh »

klopt niet helemaal over het keuren, als je het aanbied ter keuring kunnen ze ook het keur van de waarborg erbij zetten. (zilver keuren boven de 8gr en goud boven de 1 gram is trouwens verplicht indien voor verkoop)
sws is het tegenwoordig geen meesterteken meer maar een verantwoordelijkheidsteken, en die kan (dacht ik) iedereen laten registreren welke zich als beroep (kvk) registreert in de juiste werkvelden.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door Erika »

ja hoor , het is een vrijgegeven vak (helaas) dus je mag je al goudsmid noemen als je 0 dingen hebt gesmeed.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door leinlaan »

Dank voor de reacties. Dat geeft de burger moed! Maar ik begrijp wel dat dit voor gediplomeerden frustrerend kan zijn dat iedereen zichzelf zomaar goudsmid mag noemen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door Erika »

En voor klanten kan het ook soms teleurstellend uitpakken,
Ik heb reparaties/restaurauties mogen doen na een andere ' goudsmid' had verpest echt
En veel van de 'hobbyisten en amateursmeden' hebben niet eens en idee van de waarborgwet en hun plicht tot keuren.. en de profs worden erop gecontroleerd etc, dus ja het is enorm krom
Oneeerlijke concurrentie in d hand werkens, maar zo is het ook al 20 jaar en geldt dit voor alle vakken behalve die wel beschermd zijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door @tjuh »

waarborgwet en hun plicht tot keuren.. en de profs worden erop gecontroleerd etc, dus ja het is enorm krom
maar ja ik heb dus nu in 1 week stukken van 3 verschillende juweliers waar ook geen keurstempels/vt tekens in staan...+ de andere ellende welke ik in die stukken aan trof.
klanten weten het vaak niet, dus ook die controle vervalt, "het zal toch wel kloppen als ik het hier bij een juwelier koop/laat maken".

kaf onder het koren houdt je altijd, meester of niet.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door Erika »

En dat waren nieuwe stukken ?! Apart want die kopen toch ook weer in bij de groothandels en importeurs , ook andere landen hebben waarborgen. Ga ik uit dus nu dat je nieuw goud bedoelt en niet reparaties en geen zilver .

Maar ik doel meer op de waarborgwet en dat het niet meer van deze tijd is, wel het controleren natuurlijk, maar de uitvoering is lastig en de leken, de particuliere klanten. Voor wie de wet ook is bedoelt (particulieren en tegen oneerlijke concurrentie.....) die hebben geen idee. Ministerie van EZ mag wel eens meer voorlichting gaan geven en de uitvoering voor de kleine ondernemer eens makkelijker en beter maken, DAn heeft de waarborgwet echt weer nut


En tuurlijk houdt je kaf en koren, maar als het je brood is ... moet je er iets harder voor werken
b;)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door leinlaan »

Erika schreef:En voor klanten kan het ook soms teleurstellend uitpakken,
Ik heb reparaties/restaurauties mogen doen na een andere ' goudsmid' had verpest echt
En veel van de 'hobbyisten en amateursmeden' hebben niet eens en idee van de waarborgwet en hun plicht tot keuren.. en de profs worden erop gecontroleerd etc, dus ja het is enorm krom
Oneeerlijke concurrentie in d hand werkens, maar zo is het ook al 20 jaar en geldt dit voor alle vakken behalve die wel beschermd zijn
Daarom zou ik me ook wel willen laten omscholen. Zijn er andere opties dan Schoonhoven?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door Erika »

Ben van helden, Van tol en Breet. er zijn wat meer 'opleidingen' maar een staatsexamen is er bijvoorbeeld niet meer
UWV eens vragen "of bij de FGZ !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door @tjuh »

Erika schreef:En dat waren nieuwe stukken ?! Apart want die kopen toch ook weer in bij de groothandels en importeurs , ook andere landen hebben waarborgen. Ga ik uit dus nu dat je nieuw goud bedoelt en niet reparaties en geen zilver .
ontwerpen van de klant, in opdracht gegeven aan die juweliers.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door Erika »

nieuw of oud goud,

Nieuw goud moet je keuren, omsmelten is ander verhaal
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Myrjam
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 22-09-2019, 10:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door Myrjam »

Erika, wat bedoel je met omsmelten is een heel ander verhaal?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door Erika »

Dat was naar @atjuh bedoeld, met betrekking op keuren en niet keuren van sieraden


Technische moet je met omsmelten letten dat er geen verkeerd goud of vuil in zit want dan krijg je scheurend goud. :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door @tjuh »

Erika schreef:nieuw of oud goud,

Nieuw goud moet je keuren, omsmelten is ander verhaal
nieuw materiaal.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: omscholen tot goudsmid?

Bericht door Briolet »

@tjuh schreef:…sws is het tegenwoordig geen meesterteken meer maar een verantwoordelijkheidsteken, en die kan (dacht ik) iedereen laten registreren welke zich als beroep (kvk) registreert in de juiste werkvelden.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar laat dat 'tegenwoordig' maar weg. Ik geloof dat wij al sinds 1960 een verantwoordelijkheidsteken hebben. In die tijd waren er ook al diverse juweliers (dus geen goudsmeden) die zelf importeerden en het goud lieten keuren.

Bij de tekens die geen eigen werk betroffen, stond altijd een + teken in de stempel. Of eigenlijk is de versie met die + een verantwoordelijkheidsteken en de versie zonder een + een meesterteken. Het kan hooguit zijn dat dit verschil niet meer bestaat.

Zelfs een particulier kan goud laten keuren. Dan slaat de waarborg hun verantwoordelijkheidsteken in het artikel. (Het is tenslotte een bedrijf dat zijn brood moet verdienen.)
Plaats reactie