Trommelen voor uitharden?

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Trommelen voor uitharden?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi, ben ik weer. :zwaai:

Vraagje: als ik die levensboompjes van echt zilver ga maken, kan ik ze dan uitharden door te trommelen of zijn er betere manieren, met het oog op de stenen? En zo ja, welke? Kan die buitenste ring ook eerst los uitharden, maar dan zit je nog met de rest...

En wat is een goede prijs voor een trommel? Er staat er een op marktplaats en er stond een ander, kweenie of die er al af is...

Groetjes en bedankt maar weer!
7625B769-7679-42B0-BEAC-078AAB445BCD.jpeg
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Briolet »

kan ik ze dan uitharden door te trommelen
Nee. Uitharden doe je met temperatuur. Bij gewoon Zilver is dat een temperatuur waarbij het zilver snel aanloopt. Er is ook een kopervrije zilverlegering (argentum) die je kunt uitharden bij een lagere temperatuur waarbij het niet aanloopt. (Gewoon in een huidhoudoven)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je. Dus als ik Argentuim zou kopen, zou ik het in de oven kunnen uitharden, geld dat dan ook voor de stenen? Zolang ik ze maar aan de lucht af laat koelen denk ik... of zouden ze uit elkaar spatten door eventuele insluitingen? Ik heb geen idee. Aan de ene kant denk ik dat ze door de vulkanen wel meer doorstaan moeten hebben, maar kokend water in een glas zegt ook pang, tenzij je er een lepel in zet.... maar dat is van de schrik, hè? Ik heb echt geen idee wat er met de stenen zou gebeuren...
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Kom net kijken »

Aja, ikke kluns! Erika had ook al ergens gezegd dat trommelen op zilver weinig effect heeft. Vergeten... :hand:
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Sinterklaas »

Door het draaien en torderen word zilver ook hard(er). Trommelen zal het ook de hardheid verhogen. Hoeveel weet ik niet. Veel stenen worden ook in een trommel gepolijst. Anders rijg je een paar stenen aan een stukje zilverdraad. En laat je dat draaien in de trommel. Dan zie je vanzelf of het heel blijft. En mocht het toch misgaan dan is niet heel je werkstuk verpest.

In oven uitharden zou ik niet doen. Het zilver zal altijd verkleuren. Ook argentium verkleurt weet ik uit ervaring. En dat hard je op ongeveer 300C. Bovendien moeten je stenen ook tegen de hogere temperaturen kunnen.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Marja »

Ik werk ook wel met wire technieken. Wat ik doe is ca 0,1 a 0,2 mm te dik draad nemen (ga dan bijv uit van gekocht 1,0 mm) en trekt dat op de gewenste dikte (bijv tot 0,8) door het ca 3 keer keer door trekijzer geklemd in een bankschroef te trekken (steeds 0,5 mm kleiner gat). Daar wordt het ook een stuk harder van. Wel zorgen dat het nog te bewerken is en niet zo hard wordt dat het alle kanten op gaat. Dat trekken kan ook met een stevige tang in plaat van met een officiele trektang. Maar dan heb je wel een trekijzer nodig of iemand in je buurt nodig waar je dat kan doen.

Succes

Marja
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Briolet »

Sinterklaas schreef:Trommelen zal het ook de hardheid verhogen. Hoeveel weet ik niet.
Lijkt me sterk. Trommelen doet alleen iets met de buitenkant van een materiaal. Voor een hogere hardheid, zul je iets met de bulk moeten doen. Ik zie geen fysisch proces dat de hardheid kan verhogen.

Principieel zijn er twee methodem om hardheid te verhogen

A) Mechanische vervorming. Hierbij ontstaan er meer dislocaties in het metaalrooster die het rooster stugger maken.

B) Thermische uitharding. Of dit kan, hangt van de legering af. Voor zilver kan dit alleen bij 1e gehalte zilver. Je kunt het zelfs harder krijgen dan 2e gehalte zilver. Tot 20 jaar geleden gebruikten goudsmeden vooral 2e gehalte . Bij veel oude boeken waar geen gehalte bij staat, gaat het dan om 2e gehalte.

Het leuke van 1e gehalte zilver is dat de bijmenging volledig oplost in het zilver bij het smeltpunt. Als je dat snel afkoelt, heb je een lekker zacht materiaal om mee te werken. Als je het verhit tot uithardingstemperatuur, dan gaat de bijmenging zich afscheiden binnen het kristalrooster, wat het rooster direct heel stug maakt. Volgens mij is dit effect hoger dan je met mechanische vervorming kunt bereiken.
Bij 2e gehalte zilver, krijg je deze ontmenging al bij het stollen en begin je direct veel harder, wat bewerking lastiger maakt. En extra ontmenging door thermisch harden voegt niet veel extra toe. Dit materiaal moet je mechanisch harden.

Ik heb even gezocht, maar kan geen gegevens vinden over de Vickers hardheid na vervormen.

In het algemeen geldt:
Fijnzilver 25 Vickers
1e gehalte zilver gegloeid 65-75 Vickers
1e gehalte zilver thermisch gehard 120-140 Vickers
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Cees »

Trommelen is hetzelfde proces als bruneren en zal de hardheid ietsje verhogen, maar dit is te verwaarlozen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Erika »

je kan ook eens kijken naar argentium , dat is wat harder doordat het andere legering is,
anders het tweede of derde gehalte zilver:)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Allemaal,

Dank jullie wel voor het meedenken!!! Sorry voor m'n late reactie, 't was een drukke week.

Als ik jullie berichten goed begrijp, heeft trommelen eigenlijk een verwaarloosbaar effect, het zal wel wat doen, maar niet veel.

Thermisch harden zou wel veel verschil maken, maar dan zit ik met aanslag op het zilver. Begrijp ik goed dat die aanslag minder zal zijn bij eerste gehalte zilver, omdat dat een puurdere legering is, of heb ik dat verkeerd begrepen? Leuk, huiswerk: gehaltes zilver en de Vickersschaal. :thumbsup:
En dan zit ik nog met het probleem van de stenen. Als ik aanlslag op het zilver krijg, kan ik die dan verwijderen zonder de stenen aan te tasten?

Dan is er ook nog de optie om met harder draad te starten. Dat trekijzer klinkt heeeeeel interessant!!! Zou ik dat ook kunnen doen in een op de tafel geklemde bankschroef en moet daar dan nog iets bij geklemd om het trekijzer te beschermen? Af en toe zie ik trekijzers op marktplaats langskomen. Is het met het oog op slijtage riskeerbaar om zo'n ding daar aan te schaffen of beter eerstehands?
Argentium klinkt ook erg interessant. Ik zat al een beetje daarnaar te snuffelen.

Groetjes en bedankt voor het meedenken! :thx:
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Marja »

Zilver trekken in bankschroef gaat prima. Dus een trekijzer met rode gaten is voldoende. Ik heb de mijne van ene Martin in den Haag gekocht die adverteert regelmatig op MP en zijn trekijzers hebben een widiakern (gehard).
Ik heb in mijn bankschroef twee stukjes hoekmetaal van aluminium van de Gamma als bescherming. En ik trek gewoon met een nijptang en soms ook gewoon met een platbektangetje met ribbels.

Marja
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Kom net kijken »

Aha, eerste gehalte is 925 zilver en die andere twee zijn lager, tot 800, dat is 80% zilver, derde gehalte.
Vickersschaal wordt bepaald door een pyramide van diamant met kracht F in het te testen matteriaal te drukken voor 8 seconden en de afdruk bepaald het cijfer van de Vickersschaal, via een formule. Begrepen! :yo:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Kom net kijken »

Ah, dank je, Marja!
Ja, ik zit ook zijn advertenties steeds te bekijken, maar zijn trekijzers zijn op het ogenblik uitverkocht. Ik denk erover hem een berichtje te doen om me te tippen wanneer ie ze weer heeft. Ik heb nog meer dingetjes van hem op het oog en dan kan het in één keer.
:thx:
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Kraai »

Een widia kern trekijzer is overdreven voor edelmetaal. IJzer is sterk genoeg en wordt al eeuwen gebruikt.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Bericht door Kom net kijken »

Okidoki, dank je wel! :thx:
Plaats reactie