iriserend effect op zilver

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
hade
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 14-05-2020, 13:45
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

iriserend effect op zilver

Bericht door hade »

Hoi,

Weet er iemand hoe je een iriserend effect kan bekomen op zilver? Dit zie je soms op oude juwelen. Met een chemisch produkt ?

Dank!
Hade
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: iriserend effect op zilver

Bericht door Erika »

Geen idee wat je precies bedoelt hiermee, zou je een foto of een link kunnen plaatsen


Het zal absoluut met oxidatie te maken hebben, maar of ouderdoms patina is of wat anders kan ik niet zeggen zonder een beeld erbij
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: iriserend effect op zilver

Bericht door Kraai »

Zelfs bol.com heeft iriserend zilver te koop:

https://www.bol.com/nl/p/unique-feestbo ... 130838796/

En dit is een link hoe je het kunt maken:

https://www.ganoksin.com/article/irides ... na-recipe/

Maar vind je het mooi? Kitsch naar mijn smaak
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: iriserend effect op zilver

Bericht door Briolet »

@Kraai, juist een goudsmid zou het verschil moeten weten tussen nep en echt zilver. Jouw link naar bol.com wijst naar kortonnen wegwerpbordjes in zilverkleur. 00O

Verder wel een interessante link naar dat chemische proces om een dun laaje aan te brengen. Laagjes ter dikte van de golflengte van licht, geven dit soort kleuren. Zoals bij een zeepbel, waar de iriserende kleuren verdwijnen als de bel begint te verdampen en de wanddikte onder die van de golflengte van het licht komt.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: iriserend effect op zilver

Bericht door Kraai »

Beste Briolet,

Erika vroeg om een afbeelding, en het is erg nuttig dat iedereen weet waarover het gaat.

De link naar Bol.com met de zilverkleurige kartonnen bordjes geeft een goed beeld van het iriserend effect.
Voordat je het weet deel je een foto met auteursrechten en dat is onverstandig en op veel fora verboden.

Als jij een beter plaatje hebt dan graag, ik verwacht geen dankbaarheid maar die emoticon van jou ook niet.


Ter info: ik weet wat edelmetaal is.

Interferentie van licht in een heel dun laagje klopt, aardig is nog te vermelden dat het bruinige deel een dunner laagje aangeeft dan het blauwige.
Olie op water geeft ook een aardige interferentie kleuren.



Groeten, Kraai
Plaats reactie