Barnsteen in ring

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Wat ik mij afvraag.. ik moet de steentjes nu zo gaan schuren en puzzelen dat ze tussen de ringen op mijn ring passen . Als me dat lukt en er blijven wat kiertjes over kan ik dat opvullen met wat zilver zaagsel en hars /lijm ? En daarna de hele ring weer schuren en polijsten .. is het dan nog handig om af te maken met laagje uv raisin hard ? Want mijn vriendin wil hem dag en nacht om houden . Ze is zelf artiest , aquarellen , tekenen etc . Dus de ring moet wel tegen handen wassen etc kunnen .
Wat vinden jullie ?
Alvast weer dank voor de hulp :-)
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

En nog een vraag, sorry , maar als ik de steentjes op een latje plak om te schuren waarmee plak ik ? Want ze moeten er toch weer af kunnen zonder dat ik half hout op mijn steen heb :((
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Marja »

stenen niet op je plankje plakken daar plak je leer op. Het opkitten doe je op een rondhoutje of op een spijker met zgn dopkit (als je dat verhit wordt het vloeibaar en doop je spijker of houtje er in en plak je de steen er met onderkant mee op. Goed laten uitharden. Als je helemaal klaar bent met polijsten doe je het in zakje in de vriezer. DAn laat de kit weer los. Dopkit is oa te koop bij MTN in giethoorn

Succes MArja
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Ik zat vandaag te bedenken dat ik misschien ook mijn protoplast ervoor gebruiken kan .. warm maken op een houten lat en de steentjes erin en uitlaten harden en dan voorzichtig schuren … Dan weer warmen en steentjes eruit
Ga sowieso ook kijken bij mtn in Giethoorn ..
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Hoi ik zie een lapidari kit , warm apparaat met kit, stokjes etc .. bedoel je die ?
Alvast dank voor antwoord
https://www.mtn.nl/lapidary-kit-_comple ... ccessoires
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Sinterklaas »

Als de barnsteen eerder zacht is of smelt dan je dopwas heb je er niet veel aan.
Je kan ook nog dubbelzijdig tape proberen om het vast te houden. Of je ring heet maken en het barnsteen er in drukken. Geen idee of dat werkt maar je kan het proberen. Kan je het niet met een scherp (scalpel) mes snijden.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Marja »

Ja dat bedoel ik maar dat heb je niet allemaal nodig voor dit project. je hebt genoeg aan een paar lange spijkers van ca 3 of 4 mm doorsnee met platte kop of beuken rondhoutje (beide te koop bij hobbyzaak) en één zo'n kit staafje. Dat dan verwarmen in RVS klein bakje (bakje is voor bijna niets bij kringloop of Xenos te koop bijv set rvs maatlepels) boven theelichtje oid of met een verfafbrand fohn. Het moet smelten en echt flink heet zijn.

Marja
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Ok, ga daar voor kijken . Had al aan mijn vriendin laten weten dat de stenen erin krijgen wat langer duurt :oops:
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Hoi Marja en Herman, druk bezig .. heb ze op een stokje om alvast voor te werken met vijlen en schuren zodat ze beter in de ring passen en ook met de cerium oxide gewerkt op zeem lat en dat gaat goed. Moet ze wel een voor een op maat maken voor tussen de ringen dus even bezig
C3B745EB-17F7-45BE-9CE5-069386B0AED3.jpeg
Bijlagen
97C0FCD4-281D-46EC-A185-259378075A99.jpeg
72C3D2C4-2B96-44A4-A06B-FD60564A58DC.jpeg
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Herman »

wel wel , dat ziet er goed uit .
en bedenk; goed werk vraagt tijd .
Ik heb begrepen dat je na het schuren overgaat op polijsten met het ceriumoxyde van mij dat heeft een korrelgroote van ~2-4 um .
Om het je wat gemakkelijker te maken wil ik je wel wat wit Aluminiumoxyde poeder toe sturen dat heeft een korrelgroote van ~12 Um , hiermee kun je na het schuren gaan voorpolijsten waarna je gemakkelijk kunt gaan polijsten met Ceriumoxyde .
Je werkt met het Al2O3 precies het zelfde als met Ce2O3 , je moet echter er voor zorgen dat deze 2 poeders NOOIT bij elkaar komen , een paar korreltjes Al2o3 bij het fijne Ce2O3 doet het hele proces de das om .
Ik hoor het wel
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Ellyken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: zaterdag 09-11-2019, 23:01
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zaandijk

Re: Barnsteen in ring

Bericht door Ellyken »

Herman dat zou echt top zijn ! Ben blij met dit resultaat maar voorwerken kan altijd beter dus graag ..
Is leuk om te doen als je resultaat ziet toch . XX)
Plaats reactie