Moedermelk in hars

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Shar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zondag 21-11-2021, 23:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Moedermelk in hars

Bericht door Shar »

Goeie dag,
Ik heb nu twee aanvragen voor een moedermelk sieraden maar heb daar nul , nul ervaring mee.
Nu is mijn vraag: hoe moet ik het moedermelk gaan verwerken in de hars? Ik neem aan dat ik het niet gewoon zo door de hars kan mengen :think:
Wie heeft er aub informatie en of tips please.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Eljas »

De hars in gewenste vorm gieten. Met een spuitje de vloeistof middenin de hars spuiten. Het spuitje heel rustig teruguit trekken zodat de hars zich netjes om de vloeistof kan sluiten. Wanneer je dit te snel doet kan er een klein openingetje onstaan. Dat moet niet. Anders direct nog extra hars erover om goed af te sluiten.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Erika »

je kan het wel zo vermengen in hars, Je moet dan alleen goed roeren en zorgen dat er geen zuurstof meer bij kan komen
Datzorgt voor rottingsproces Je kan nog een transpaante laag toevoegen ter bescherming en glans, Melk zo ion de hars zonder extra laag maakt wat mattere ballen
Maar je kan ook zo'n geheimzinnig poeder van het internet kopen, komt er op neer dat je daar mee de melk verdunt met andere poeders ..

Ik heb dat ook gedaan, maar dan niet met een speciale poeder maar met citroenzuur om de melk te stremmen, dat haalt het vocht uit de melk . Dan heb je wrongel en wei en dat laatste gebruiken we niet,
Je kan dan de wrongel langszaam laten drogen (al dan niet op een kleine warmte brond) of er nog iets van poeder doorheen te gooien , Ik heb wijnsteen poeder en krijtpoeder (naast het citroenzuur) gebruikt en ook gewoon de wrongel laten drogen en dat gevijzeld ...
. Als experiment, ik zeg niet dat al die magic milk poeders het zelfde zijn, maar simpele chemie bracht me tot dit


Wel vind ik de melk direct in hars , persoonlijk, mooiere resultaten geven
Ik heb ook zo'n siliconen matje met cabochon's dus ik kan de gemaakte steentje zetten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Shar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zondag 21-11-2021, 23:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Shar »

Bedankt voor jullie tips.
Ik heb vandaag de hars binnen gekregen en ga volgende week dan proberen om met een spuitje in de hars te spuiten.
Klinkt heel simpel. :thumbsup:
Ik ben hier nieuw dus weet nog niet zo goed hoe het allemaal werkt maar zal als het af is een foto plaatsen.
Nog maals thanks voor jullie hulp.
Shar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zondag 21-11-2021, 23:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Shar »

Het resultaat van de moedermelk oorhangers
Het resultaat van de moedermelk oorhangers
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Erika »

Top gelukt
"
heb je het direct gedaan of toch eerst poeder gemaakt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Shar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zondag 21-11-2021, 23:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Shar »

Ik heb het er direct in gespoten.
Ging echt super handig en makkelijk **)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Kom net kijken »

Ik ben dit ook aan het proberen, maar heb eerst poeder van de moedermelk gemaakt. Dit poeder blijft bij mij klontjes als ik het vermeng met het hars. Iemand nog tips? Ik kan ook nog aan gewone melk komen, maar las ergens dat als ke water in de hars spuit, de hars niet uithardt. Wat is jullie ervaring hiermee? Alle tips zijn welkom, Ik maak een hanger voor m’n zus.

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken!
:thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Erika »



mijn evaring staat zowel hierboven als in de link naar een FB bericht ook van mij :P
Ikzelf vind mooiste met de melk vermengt met hars direct dus niet met hollingen waar eventueel nogzuurstof in kan achterblijven waardoor er dan wel kan gaan oxidere (lees rotten)
Ook zeker na gesprekken met Chemiscus was de grote boze vraag bij eht maken van poeder hoeveel er nog echt wel de melk is, want je verdunt dat wel gigantisch met allerlei poeders erin
Afbeelding
Bal links melk direct in hars , met extra transparante beschermlaag, deze bol glanst
Bal midden boven melk direct in hars, zonder extra transparante laag, deze bol is mat
Beiden zweven al 18 maanden door werkplaatst , gaan geregeld even trilbad , droog ze niet super goed af etc. Dus gaat goed
De andere 3 zijn van poeder, de een wat grover dan de ander (langer vijzelen) . rechtsboven is een laag transparant, met daartussen het poeder als wolkje en weer laagje transparant


Deze foto's en meer staanin de url hierboven ook
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel, Erika!!! :thx: :thx: :thx:

Deze gek is nu bezig met melk dat ik ik tot poeder ingekookt en gedroogd heb, zonder enig conserveermiddel dus. Ik heb ook een lading gemaakt met azijn, maar dat inkoken raad ik alleen met mondmasker aan. Ik heb een stukje long ‘verbrand’ met het plotseling in één keer verdampen van het azijn, wat ik in één keer inademde. Heb nog dagen lopen hoesten...

Dit zijn mijn eerste pogingen en de poeders. p staat voor puur en A staat voor azijn. Met die laatste heb ik nog niet gespeeld.
B3605263-4779-4558-A005-916BA12547B8.jpeg
24E82F34-B7D4-4ED9-8601-920B9C0B793D.jpeg
A6CA55AA-7130-4500-9E06-6C72EF1D14FF.jpeg
12C2CF83-8B85-4FA7-B503-10E12568643B.jpeg
831D739D-3EBD-4ACE-A98B-0BE9D7DA4A74.jpeg
Met kerst krijg ik nieuwe melk van haar, dan kan ik het met vloeibare melk proberen. Ik ben blij te zien dat je geen last had met het hard krijgen van de epoxy! Wat was jouw verhouding epoxy:moedermelk? Dat zou wel een hoop schelen!

Groetjes en ontzettend bedankt!!! :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Kom net kijken »

Sorry, ik kan niet voorbij het startscherm van Facebook, omdat ik zelf geen Facebook heb. Maar toch bedankt! :hand: :applaus:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Erika »

jammer,op FAcebook zijn er veel nationale en internationale groepen te vinden en delen we veel van onze technieken met elkaar.

Ik blijf erbij, waarom al die moeit doen met melk als het gewoon gaat direct in hars
Ik snap aldie mooie verhalen over magic powders en ik weet ook van 'emaille ' dus gebakken melk,die wit is omdat ze witte emailles gebruiken en ook niet kunnen zeggen wat er nog over is gebleven van de melk in 850 celcius gebakken glas. ...
En kijk eens naar hun kleine letters .......... je mag niets met die sieraden wantanders verfvalt de garantie

De hars zelf is ook belangrijk, het ene merk vergeelt de ander niet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Erika »

Dit is die FAcebook post
DNA' Moedermelk tot Poeder.
Ik heb melkpoeder (niet voor consumptie) gemaakt.. Doet al week niets nu, als poeder. Geen verkleuringen, geen stinkende damp in werkplaats van rottend melk (poeder). Gewoon droog wit poeder
Persoonlijk verwerk ik moedermelk direct in hars, al eerder hier verteld hoe en de resultaten van 1,5 jaar in werkplaats wonend. Door het de zuurstof eruit te halen en een klein beetje met hars te mengen gaat dat goed. Zuurstof maakt dat het kan rotten (en ja ook andere chemische processen, maar als je 1 van die uit de vergelijking haalt, stopt het proces)
Maar omdat er zo geheimzinnig wordt gedaan over al die magic poeders, jarenlange onderzoeken etc. Ben ik toch eens gaan nadenken . De poeders zeggen 3-7 bestanddelen te hebben (ieder heeft eigen recept) .H
et moet makkelijk te doen zijn, alleen de vraag blijft met die poeders wel hoeveel % van het poeder melk is. Bij sommigen zag ik heel veel meer poeder in de melk worden gestopt , dus wat is er dan nog poeder en wat is nog melk ? Wat is er aan DNA nog over gezien dit snel afbreekt. Maar dat is een andere discussie
Wat heb ik gedaan:
Als men kaas maakt, doet men dat met een zuur om de melk te stremmen, Er onstaat Wei en Wrongel. Omdat wij het verder niet hoeven te eten of drinken is het niet van belang of we het nog kunnen consumeren of weer tot melk kunnen maken. Als het vocht er maar uitgaat
Ik heb zowel citroenzuur poeder als wijnsteenzuur gebruikt, Beiden zorgen voor ontmengen. Van beiden maar een snufje, 1 a 2 mespuntjes , meer niet. de Melk reageert snel
En beide middelen zijn voor conserveren
Bij de een heb ik nog een baking soda (neutraliseren) en krijtpoeder (binding) gebruikt. Schijnt dat men ook gips gebruikt, de vraag is hoeveel DNA nog in het eindproduct zit. Bij sommigen gaat er veel poeder bij een beetje melk, dan krijg je alles droog toch ? De ander is wat grijzer , zonder de krijtpoeder (en men schijnt ook gips te gebruiken )
Ik heb de wei eruit getrokken met keukenrol , en naast de vitrex warmteplaat de wrongel laten drogen en later nog op bakpapier voor verdere droging,
Na een dag was het geheel droog en heb ik het de Vijzel gevijzeld
Het ene poeder is zonder krijtpoeder de ander is met (waar het meeste in zit)
Het poeder leeft nu een week in de werkplaats, heeft vol in zon gestaan etc, Dus voor mensen die heel graag met poeder willen werken , dit werkte voor mij ..
Nogmaals ik zeg geen Magic poeder te hebben bedacht, geen jarenlange testen, hoogleraren chemie (al heb ik wel chemisten gesproken hierover, zij kwamen tot de conclusie, langzaam droogkoken of vriesdrogen want anders is het verdunde melk, door toevoeging van poeders ).
Alleen wel logisch nadenken en het kleine beetje chemie dat ik ken gebruiken


Afbeelding
linkse twee grote bollen , melk puur in de hars , al even wat jaartjes terug,liggen geregeld dag in tril bad etc
De een heeft een transparante laag aan de buitenknt , de ander is helemaal door en door melk hars, dus geen afdeklaagjes en nog zien ze er zo uit als op de foto
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Kom net kijken »

Ontzettend bedankt voor het delen, Erika!!! :thx: :thx: :thx: het is een prachtig artikel!!!
Dat is precies wat m’n zus ook heeft tegen die melkpoeders. Vandaar dat we ook een ladinkje puur moedermelkpoeder hebben gemaakt. Ik zou wel de goede hars moeten hebben, maar alleen tijd zal dat leren. Wel jammer dat er voor vloeibare melk geen verhoudingen in staan. Dan gaan we maar gewoon experimenteren.

Tja, eerst boycotte ik uit principe Facebook, maar deze hypocriet twijfelt inmiddels.

Heeeeeel erg bedankt voor je hulp!!!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Moedermelk in hars

Bericht door Erika »

ik heb echt druppeltjes gebruikt... dus druppeltje melk, roeren in de hars ligt ook aan hoe groot je het stuk wilt natuurlijk
maar druppeltjes werken, er kan altijd bij

Zodra het te veel vloeistof wordt dan hard hetnietmeer lekker uit, geldt ook voor kleurstoffen



ik had vooral een hekel aan : wij hebben met een chemicus in het laboratorium experimenten gedaan zo hebben wij het magische poeder ontwikkeld... die moet je dan ook bij ons kopen want.....
En ik geef cursus en laat ik daar per toeval mensen hebben zitten die nog in de chemie werken of ooit laborante is geweest etc.
Daar kwam de vraag: maar dan verdun je de melk toch enorm?!

En vbij alle melksieraden bedrijven zeggenze allemaal in de kleine letters dat je moet opletten met douchen etc,dus dat moet je altijd met harsen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie