Lost wax thuis?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Egbert Jan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 14-01-2022, 11:04
Ervaring: Overig

Lost wax thuis?

Bericht door Egbert Jan »

hallo mijn naam is Egbert Jan en ik heb besloten ringen te gaan maken. Ik wil dat doen door de ring te maken in was, m in gips te gieten en de wax te laten smelten. Maar kan dat ook in een huis tuin en keuken setting? Bijvoorbeeld in een gewone oven? Of is er een andere manier om de wax uit het gips te krijgen. Zonder een dure oven? Ik heb geen iedee, dus elke tip is welkom
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Lost wax thuis?

Bericht door Sinterklaas »

Je kan het was wel uit je gips krijgen want het zal bij 70C waarschijnlijk al vloeibaar worden en uit je gips lopen. Dus dat is niet moeilijk. Maar als je goed gips koopt wat geschikt is voor gieten. Dan moet je dat ook op een veel hogere temperatuur uitharden. Dat gaat je niet lukken in je keukenoven. De temperatuur is boven de 700C. Dus heb je een speciale oven nodig. Kijk maar op Youtube daar kan je ook zien hoe je zo'n oven zelf kan bouwen.

Je kan ook je wasmodel op sturen naar een gieterij. Dan hoef je ook niet met het schadelijke* gips te werken.

*=schadelijk voor de gezondheid bij langdurige blootstelling.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Lost wax thuis?

Bericht door @tjuh »

+ je hebt ook een vacuumaparaat nodig om de luchtbellen uit je gipsmengsel te krijgen...dus er komt meer apparatuur bij kijken dan even in gips gieten, is in aarde gieten geen optie?
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Lost wax thuis?

Bericht door joep »

Gips gieten en verdichten.

In de dentologie gebruiken ze trilplaten waar het gietwerk op gedaan word.
Tijdens het gieten van het gips trilt de plaat en werkt de luchtbellen naar boven.
Homogeniceren/ verdichten.
Ik heb er twee, het zijn zeer eenvoudige dingen.
Vaak trillingsfrequentie regelbaar.

Joep
Gamberro
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 20-01-2022, 14:06
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Lost wax thuis?

Bericht door Gamberro »

Hallo,
Ik heb nog een klein slingergietapparaat te koop.
incl. kleine emailleeroven die ik met een temperatuur regelaar kan instellen plus een tafel waarop het gemonteerd kan worden.
Ik zou adviseren om het niet zomaar in huis te doen, maar in een schuur.
De tafel monteren in een hoek van de schuur, want er komen nogal centrifugaal krachten aan te pas.
En het uitsmelten van de was stinkt behoorlijk.
Het uitsmelten van de was moet je geleidelijk doen, anders kan het gips scheuren en heb je veel "baardgroei" en een halve ring.
Als je meer wilt weten, stuur een bericht.

Gr.Roni
Plaats reactie