Lage druk bij vlam door weinig gas???

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
VlijtigLiesje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: dinsdag 04-10-2022, 11:54
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Lage druk bij vlam door weinig gas???

Bericht door VlijtigLiesje »

Ik krijg bij zilver smelten geen scherpe, hete vlam met grote branderkop, waardoor smelten niet lukt. Mijn vraag is: hoe vol moet je gasfles zijn?:Lukt het nog als je bijna 6 liter gas volgens mijn schatting in de propaangasfles hebt? Mijn stalen fles heeft nl. 6.1 tare en weegt (losgekoppeld) nog 9 kilo. En 1 kilo vloeibaar gas zou nog goed zijn voor 2 liter gas (na wat speurwerk). Gewoon solderen gaat gewoongoed!

Ik neig toch maar voor nieuwe gasfles te gaan: Ik hoor nl. ook niet toenemend geluid bij draaien aan drukventiel, wat volgens mij wel zou moeten, naast natuurlijk de bediening bij handvat open zetten.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Lage druk bij vlam door weinig gas???

Bericht door Evert J@n »

Kreeg je eerder wel de goede vlam? Of probeer je het nu voor het eerst?
VlijtigLiesje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: dinsdag 04-10-2022, 11:54
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Lage druk bij vlam door weinig gas???

Bericht door VlijtigLiesje »

Eerder gewerkt met grote vlam, ja zeker. Het probleem is vrij zeker een bijna lege gasfles (de 2e al, veel eerder dan verwacht !) want ik merk dat ook de gewone branderkop niet meer veel druk heeft. En Evert J@n, jij bent vastdegene die met mij op cursus zat tot een paar jaar terug! Stukje van mijn gebr.naam met A ervoor!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Lage druk bij vlam door weinig gas???

Bericht door Herman »

Hay Vleitigliesje , Het gegeven Tarra gewicht dat is het verschil tussen Bruto gewicht en Netto gewicht ,althans dat staat zo beschreven . Je zegt dat de fles losgekoppeld 9 kg weegt , dat is dan Bruto dan zou de fles Netto 9-6 = 3 kg wegen .
en dat geloof ik echt niet . Ik denk dat je fles Netto ergens tussen de 5 en 6 kg weegt ( misschien wel 6,1 ) dan is de vulling altijd nog ~9-- (5 a 6 ) = ~3 a 4 kg .en dat is dan vloeibaar gas en daar kan je nog een heel poosje me doen .
Je klacht over je minder goed functionerende vlam , het smelten wordt niet meer gehaald , dat probleem zit waarschijnlijk niet is de voorraad gas .
Het komt zeer nauw de meng verhouding tussen Gas en Lucht om een goede verbranding te verkrijgen ; ik verwacht dat de opening van je brander een beetje verstopt zit , waardoor er te weinig gas in het mengsel aanwezig is of en dat is minder waarschijnlijk dat je lucht toevoer geremd wordt .
succes
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie