Hallo allemaal!
Mijn doel is om zelf een hoop kleine chatons te maken:
Zilver 925
Recht
Buis buiten ø 3mm
Buis binnen ø 2mm
4 Pootjes ø 0.6mm
Ik weet dat je deze kant-en-klaar kan kopen, maar ze zijn 5 euro per stuk. Zelf maken is veel goedkoper.
Mijn probleem:
De gleuven frezen voor de pootjes is moeilijk. De gleuven moeten op gelijke afstand van elkaar zitten, recht zijn, en overal even diep.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Micromotor met freesje onder de microscoop.
- Proxxon MF70 freesbank.
Wat is denk dat de oplossing is:
Gleuven infrezen over de hele lengte van een buisje (zeg 5 - 10 cm in een keer). Dan in stukjes zagen zodat ik veel chatons tegelijk krijg.
Dit heb ik dus geprobeerd met de MF70, maar dat ding is troep. Teveel speling en levert slechte resultaten op.
Geld voor een goede precieze frees-/draaibank heb ik niet.
Mijn vraag is:
Weet er iemand van hulpstukjes, gereedschap, of trucjes waar ik nog niet aan gedacht heb, om makkelijker de buis te voorzien van gleuven?
Bvd.
Gleuven in een buisje maken voor chatonpootjes
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Leerling vakopleiding
-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Re: Gleuven in een buisje maken voor chatonpootjes
Als ik er veel zou moeten maken en niet kopen. Dan zou ik proberen om een stuk naadloos buis te nemen als uitgangspunt. Dan kijken of je de buis in 4en kan aftekenen.
Vervolgens de buis in stukken zagen om de chatons te maken. Iets je langer laten ivm afwerken. Beste zagen in scharnierkaliber.
Het maken vd groeven zou ik doen met een cylinderfrees met de zelfde diameter als de pootjes. Dan kan je in 1 keer over een grotere lengte frezen. Werkt beter dan met een bolfrees. Dat is lastiger gelijkmatig te houden.
Je kan of aftekenen op de boven en onderkant van je chaton hoe diep je moet frezen. Of je kijkt naar je frees en kijkt dat je hem tot de helft in het materiaal laat zakken, of wat je nodig hebt voor dit project. Misschien is het handig om even voor het frezen met de zaag een groefje te maken. Waar je frees in hapt. En niet over het metaal schiet.
Dat alles zou ik lekker uit de hand doen, en misschien onder de microscoop. Soms heb je juist beter overzicht door niet onder de microscoop te werken.
Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt door in 1 keer de hele buis in te willen frezen. Dat is echt heel lastig om recht te houden.
Vervolgens de buis in stukken zagen om de chatons te maken. Iets je langer laten ivm afwerken. Beste zagen in scharnierkaliber.
Het maken vd groeven zou ik doen met een cylinderfrees met de zelfde diameter als de pootjes. Dan kan je in 1 keer over een grotere lengte frezen. Werkt beter dan met een bolfrees. Dat is lastiger gelijkmatig te houden.
Je kan of aftekenen op de boven en onderkant van je chaton hoe diep je moet frezen. Of je kijkt naar je frees en kijkt dat je hem tot de helft in het materiaal laat zakken, of wat je nodig hebt voor dit project. Misschien is het handig om even voor het frezen met de zaag een groefje te maken. Waar je frees in hapt. En niet over het metaal schiet.
Dat alles zou ik lekker uit de hand doen, en misschien onder de microscoop. Soms heb je juist beter overzicht door niet onder de microscoop te werken.
Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt door in 1 keer de hele buis in te willen frezen. Dat is echt heel lastig om recht te houden.