Ring smaragd waarbij de steen is gebroken

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Rhn
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Ring smaragd waarbij de steen is gebroken

Bericht door Rhn »

Hallo,

Ik maak als amateur al enige tijd sieraden. Vervolgens eerst voor vrienden en familie wat gemaakt en nu begonnen met mijn eerste opdracht. Hoewel het maken super goed ging, eerst een model en daarna in witgoud. Ging het zetten van de steen volledig mis. Ik had een smaragd van de klant gekregen die hij in het buitenland heeft gekocht. Hiervoor wilde hij een ring voor zijn dochter laten makenz gezien dat het een vierkante steen was die niet facet was geslepen heb ik gekozen om een bakje te maken. Het bakje is van 0.3 mm witgoud waarbij ik de zijkanten heb gevijld zodat ze veel dunner zijn en beter te zetten. Ik heb de zetting alleen met de hand aangedrukt en gewreven. Alleen nu is het bovenste deel van de steen gebarsten en ligt in brokjes in de zetting. Normaal zou ik op eigen kosten de steen vervangen maar dit heeft sentimentele waarde. Nu heb ik gekozen om epoxy toe te voegen om toch de steen te kunnen zetten.

Ik voel me enorm klote hierom. Eerste opdracht super voorzichtig geweest en toch is de steen gebarsten. Hoe gaan jullie hier normaal mee om?
Bijlagen
Dit is de gebroken smaragd
Dit is de gebroken smaragd
En hier ging alles nog goed
En hier ging alles nog goed
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Re: Ring smaragd waarbij de steen is gebroken

Bericht door Herman »

Hay Rhn , dit is inderdaad heel vervelend en in principe moeilijk op te lossen .
Je voorstel om de steen te drenken in epoxy hars is een mogelijkheid , nu zou ik in deze willen wijze op het product Opticon ook een 2 componenten hars maar deze is min of meer speciaal voor edelstenen in gebruik .
Dezer hars blijft zeer helder en heeft een lage viscositeit ( vloeit goed ) Als je het heel goed wilt doen dan zou ik dit proces onder vacuum laten verlopen om zoveel als mogelijk de lucht bellen te doen verdwijnen .
Ik weet dat er heel veel soorten Smaragd in de handel zijn , de echte worden verhandeld met het uitgangs gesteente er nog aan , er is ook heel veel nep in de handel en deze neppers zijn vaak heel gevoelig voor krachten van buiten af .
Als ik zelf een vlakke steen moet zetten dan slijp ik de hoek minstens een minimeter terug en in de metalen kast slijp ik ter hoogte van de hoek een gleuf van bijvoorbeeld 03,mm breed en diep bij het omvouwen wordt er geen contact gemaakt precies in de hoek tussen steen en metaal . de materiaal dikte van de kast hou ik ongeveer op 0,6 /0,5 mm .
Als even kan zou ik een expert vragen deze steen te waarderen om eventuele problemen te voorkomen .
Succes
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Briolet
Actief lid
Actief lid

Bericht door Briolet »

Herman schreef: zondag 24-09-2023, 12:03er is ook heel veel nep in de handel en deze neppers zijn vaak heel gevoelig voor krachten van buiten af .
Ik betwijfel het. Volgens mij zijn die neppers juist veel sterker. Waarom zou je daar een kwetsbare steen voor gebruiken?

Echte smaragd zit vrijwel altijd vol glisjes en blijft een risicovolle steen bij het zetten. Je moet de klant altijd vooraf waarschuwen voor de risico's voor breuk en dat dit bij smaragd een reëel risico is.

Qua lijmen: Je moet idd een lijm gebruiken die niet verkleurt. Sommige 2-komponent lijmen worden op de duur gelig.
Rhn
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Rhn »

Bedankt voor jullie berichten. Voor mij is dit wel echt de eerste en laatste keer dat ik zo een unieke steen ga zetten. Goede les. En zeker de volgende keer bespreken met de klant de risico’s van het zetten van deze steen.

Ik heb nu dus epoxy gebruikt en ik vind het zelf er wel goed uitzien ondanks dat de steen dus ik gebroken.
Bijlagen
IMG_9827.jpeg
IMG_9832.jpeg
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Bericht door Herman »

Hay Briolet , toen ik zo'n 30 jaar geleden met pensioen ging had ik het idee om edelstenen te gaan verwerken en om daar enige kennis over te verkrijgen heb ik mij begeven naar Idar-Oberstein in Duitsland .
Ik ben daar in Contact gekomen met een zekere heer Klein eigenaar van een Edelsteen slijperij en binnen 2 minuten hadden wij een goed contact . Op het bureau van deze heer lagen een aantal ruwe net ingekochte smaragden en daarmee was de basis van ons gesprek gelegd . En zo kom ik aan de kennis dat als je echte ruwe stenen wilt kopen dan moet het gesteente waaruit ze voortkomen nog aanwezig zijn . Alle zaken betreffende identificatie hebben wij besproken en zo kwamen we ook bij schade gevoeligheid bv. scheuring dmv. inwendige spanningen .Volgens deze heer was Smaragd een zeer gevoelige steen voor krachten van buiten af ,
maar mogelijk gevormde inwendige spanningen die ontstonden bij de vorming van het kristal welke vele jaren duurde onder bepaalde omstandigheden deze spanningen konden in deze tijd ook weer rustig afnemen .
Dat wil niet zeggen dat de steen hierdoor sterker werd dit was weer een zaak van de vorm van de opgebouwde kristalstructuur . Synthetische gevormde stenen welke in een zeer korte tijd worden gemaakt zouden volgens deze heer dus veel inwendige spanningen als een zwakke kristal structuur bevatten .
ik mocht tot mijn verbazing rondkijken in zijn werkplaats en zelfs in zijn kluis waar een vermogen aan geslepen stenen lag .
Ik zag daar een prachtig gefaseerd geslepen steen liggen , om de heer klein tegemoet te komen en om mijn vrouw te plezieren , zei ik dat ik deze steen wel wilde kopen ; waarop ik het antwoordt kreeg dat deze steen maar 20.000 mark koste ; jammer zoveel klein geld had ik op dat moment niet bij me , dus de koop ging niet door .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Cees »

Even een vraag over het zetten van de steen.

Is er in de zetkast in de hoeken extra ruimte gemaakt voor je de steen ging zetten?

Zo nee dan is dat een van de oorzaken van de gebarste steen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie