Boren lukt niet

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Plaats reactie
Inep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 17-05-2023, 15:30
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Boren lukt niet

Bericht door Inep »

Hoi,

Ik heb zonet gietwerk binnengekregen waaronder een paar medaillonz waar ik kleine gaatjes in wil boren. Bij 1 specifieke medaillon kan ik langs de bovenkant een gaatje boren, maar langs de onderaan lukt dit steeds niet. Heb op die manier al 3 kopies die onbruikbaar zijn omdat er een half gaatje inzit. Iemand dit ook al meegemaakt en tips voor mij?

Bedankt!

Ine
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 352
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Boren lukt niet

Bericht door joep »

Gietwerk kan verschillend hard zijn.
Scherpe/nieuwe boortjes gebruiken.
Kleine maten boortjes met hoog toerental laten boren.
Tijdens het boren boor/snijolie gebruiken.
Koelt het boortje en het boorvlak en zorgt voor meer grip van de snijkanten van het boortje.
Heb je geen koeling kan het snijgat/snijvlak onder de snijkant van het boortje verharden.
Dan boort het boortje niet meer maar glijd over het metaal en dan verbrand het snijvlak van he boortje.

Succes
Inep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 17-05-2023, 15:30
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Boren lukt niet

Bericht door Inep »

Dankjewel echt hele goeie tips!
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Boren lukt niet

Bericht door Evert J@n »

Als het steeds aan dezelfde kant van het medaillon zit, zijn ze daar dus harder. Dit is vermoedelijk dan de plek veraf van het gietboompje. Het zilver is daar het meest verdicht, en was misschien ook wel het heetst. Begin met het nieuwe boortje aan die kant, en koop echt goede boortjes. Niet het goedkope spul uit de bouwmarkt ( alhoewel je daar ook soms wel hele goede maar dure) kunt kopen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 352
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Boren lukt niet

Bericht door joep »

Over welke maten boortjes praten we in mm.
Als het boren met de normale HSS boortjes moeilijk is.
Neem HSS Co boortjes deze zijn uitermate geschikt voor harde en taaie metalen.

Het verschil:
HSS is een boortje voor staal, messing, koper en aluminium,
normaal gewalst, getrokken of gehamerd zilver en goud geeft geen probleem.

HSS Co boortjes zijn HSS boortjes met als extra een toevoeging van kobalt dit maakt het boortje beduidend harder.
Zeer geschikt voor de hardere of geharde metalen RVS, hard zilver en goud.

Bij beide ruim boor en snijolie gebruiken aan het boortje en in het boorgat.
Een normale motorolie doet al wonderen als je niets anders bij de hand hebt.

Er zijn meerdere leveranciers die mooie gele assortiment dozen met boortjes van 0,3 tot ca 3 mm verkopen.
Na wat boor ellende met een loep gekeken hoe het boortje geslepen was.
Het boortje en vele andere waren aflopend geslepen en niet snijdend, oplopend.

Koop losse boortjes bij een vakhandel als het kan.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Boren lukt niet

Bericht door Cees »

Voor markering zou ik een kraspen gebruiken en daarna een centerpons of spitsboortje of klein bolfreesje om je center te maken.

Markering met potloot is niet fijn genoeg.

Bij boren altijd klein beginnen met het gat.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie