oogjes

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Plaats reactie
Vlinder
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

oogjes

Bericht door Vlinder »

ik wil graag oogjes maken voor aan hangertjes en bedeltjes.hoe kan ik dat het beste doen?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Re: oogjes

Bericht door Sinterklaas »

Als je ronde oogjes wil maken.

Zoek iets wat een fractie groter is dan de binnenmaat van je oogjes. Dat kan een handvat van je naaldvijltje zijn of een stukje staf. Zelf heb ik stukjes staal in verschillende diameters die ik hier voor gebruik.

Wikkel je uitgegloeide draad om je gekozen staf of handvaatje of schacht van freesje oid. Voor draad dat niet te dik is en makkelijk met de hand te wikkelen is gebruik ik mijn pennentang. Staf in de pennentang en het begin van je draad stop ik in 1 van de 4 gleufjes van de klem van de pennentang. Dan strak je draad wikkelen goed de draad tegen elkaar. Je wil geen spleten tussen de windingen.

Dan als je klaar ben met wikkelen. Je staf, etc er uit en dan kan je zagen. Ik gebruik een 6/0 zaagje en zaag van binnen uit. Ik houd mijn zaagbeugel op zn kop 1 kant tegen de werkbank of vijlpen. Andere kant tegen mijn lijf. En dan kan ik met mijn handen de oogjes over de zaag bewegen. Ik doe het bewust van binnen uit. Want van buiten af wil je nog wel eens weg glijden met je zaag en een hap maken in een oogje. Of je schiet door en beschadigt de binnenkant. Als je van binnen uit zaagt kan dat niet gebeuren. Je zaagt in de lengte over alle oogjes heen. Dus in de richting zoals je je staf, etc had.

Dan heb je nu losse oogjes.

https://www.youtube.com/watch?v=V5d1AmgDPF0
Plaats reactie