Wat gaat er mis met het wrijven? Gaat je steen wippen tijdens het wrijven?gerrypardoel schreef: ↑zondag 05-11-2023, 8:30 Dankjewel Tjuh. Ik kan dat wrijven nog steeds niet; op filmpjes lijkt het zo gemakkelijk met een elsje. Bij mij zit het schots en scheef. Ik zou wel een cursus willen doen maar hier in Haarlem of omstreken zit zo weinig.
Hoe maak je dit?
-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Re: Hoe maak je dit?
-
- Enthousiast lid
- Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
- Contacteer:
Bij flush of gipsy setting krijg ik het maar niet voor elkaar om de steen van een zilverrandje te voorzien. Dat wrijven vind ik zo lastig.
-
- Actief lid
Als je kan uitleggen wat er niet lukt kan ik tips geven.gerrypardoel schreef: ↑donderdag 09-11-2023, 9:48 Bij flush of gipsy setting krijg ik het maar niet voor elkaar om de steen van een zilverrandje te voorzien. Dat wrijven vind ik zo lastig.
Hoe ik het doe:
Bolfrees van steenmaat frezen. Ik frees eerst tot de helft van de bolfrees in het materiaal zit. Dan steen passen. Meestal steekt de rondist dan nog boven het metaal uit. Bij diamantjes is ongeveer de helft van bolfrees al genoeg.
Dan als nodig is nog ietsje dieper frezen 60% van de bolfrees in het metaal of als je echt een dikke rondist hebt nog meer. Te diep is geeft ook weer moeilijkheden.
Met een boortje nog even een klein kuiltje maken in het midden van de bodem van je gat. Dan komt de culet (puntje) van je steen niet tegen metaal aan. Daardoor gaan stenen namelijk soms kapot met aandrukken.
Dan steen er in leggen. Nu kijken met je loep of je ziet dan je rondist dieper ligt dan het metaaloppervlakte. Je ziet als het goed is rondom je steen een randje metaal. Dat is de zijkant van het gat wat je net gefreesd hebt.
Dat randje gebruik ik om de steen te zetten. Als je dus te ondiep hebt gefreesd heb je (te) weinig materiaal om over de steen te wrijven. Als je te diep zit moet je erg veel moeite doen om het materiaal er over te krijgen. Ook niet ideaal.
Dan ga ik met een zelf gemaakt elsje rond wrijven in het gat. Ik wrijf langs de rand van het gat. Met het puntje van het elsje op de steen en tegen de zijkant van het gat. Dan al rond draaiend langs de rand van het gat duw ik naar buiten. Als je het goed doet. Zie je dat er materiaal over de steen komt een ook een beetje boven het metaal oppervlakte. Goed kijken met je loep en door gaan met wrijven tot dat je ziet dat er overal metaal over de steen zit.
-
- Enthousiast lid
- Contacteer:
Wat lief van je Sinterklaas dat je dit voor mij hebt getypt!
Dat stukje over het wrijven daar gaat het bij mij mis; ik ga het nog eens proberen zoals jij het hier hebt beschreven en dan meld ik me weer. Dank tot zover. Fijne dag.
Hartelijke groeten,
Gerry
Dat stukje over het wrijven daar gaat het bij mij mis; ik ga het nog eens proberen zoals jij het hier hebt beschreven en dan meld ik me weer. Dank tot zover. Fijne dag.
Hartelijke groeten,
Gerry
-
- Enthousiast lid
- Contacteer:
Ik heb eerst met kleinere bolfrees tot halverwege geboord daarna dakfrees. Dan leg ik steen erin: de ring zit in een graveerkogel. En dan begint het geploeter; steen gaat kiepen; scheef staan. En hoe wrijf je zilver erover? Kleine ssteentje er weer uit; valt van wasstokje tussen draaibare delen vd kogel of op de grond; met telefoonlampje op mijn knieën al vloekend en tierend nooit meer dat steentje terugvindend….
Ik kan wel een zetkast maken en dan zilver over de cabochon slaan, wrijven, kun je goed bij haha maar dat wrijven over die steen….
Ik kan wel een zetkast maken en dan zilver over de cabochon slaan, wrijven, kun je goed bij haha maar dat wrijven over die steen….
-
- Actief lid
Probeer eens een keer zonder dakfrees. Alleen een bolfrees gebruiken. En als de steen gaat wippen. Weer recht leggen. Dan kan je:
-steen lijmen en dan zetten dmv wrijven. En daarna lijm verwijderen met aceton. Aub goed ventileren aceton is niet echt een lekker goedje ondanks dat het vrij te koop is.
-als je een open bodem hebt iets plakkerigs onder de steen doen wat je later weg kan halen in ultrasoon. Dan wipt de steen ook minder of niet met zetten.
- op 4 kwarten voor het rond wrijven hard tegen de rand drukken. Druk met je elsje met de punt in het gat wijzend naar de steen hard tegen de rand aan. Je elsje hou je dan schuin /
als je dat op 4 plekken doet dan kan je met je loep zien dat er daar wat over de steen zit. Dan kan je wrijven zonder dat de steen gat bewegen.
Probeer altijd meer kracht naar buiten te zetten en niet te veel op de steen drukken.
Als je een alleen een bolfrees gebruikt heb je het voordeel dat je de steen iets klem kan drukken in het gat. En je kan niet scheef gaan met een bolfrees. Met een dakfrees wel.
Het zoeken naar stenen houd een mens soepel denk ik altijd maar. Ik moet ook af en toe zoeken.
-steen lijmen en dan zetten dmv wrijven. En daarna lijm verwijderen met aceton. Aub goed ventileren aceton is niet echt een lekker goedje ondanks dat het vrij te koop is.
-als je een open bodem hebt iets plakkerigs onder de steen doen wat je later weg kan halen in ultrasoon. Dan wipt de steen ook minder of niet met zetten.
- op 4 kwarten voor het rond wrijven hard tegen de rand drukken. Druk met je elsje met de punt in het gat wijzend naar de steen hard tegen de rand aan. Je elsje hou je dan schuin /
als je dat op 4 plekken doet dan kan je met je loep zien dat er daar wat over de steen zit. Dan kan je wrijven zonder dat de steen gat bewegen.
Probeer altijd meer kracht naar buiten te zetten en niet te veel op de steen drukken.
Als je een alleen een bolfrees gebruikt heb je het voordeel dat je de steen iets klem kan drukken in het gat. En je kan niet scheef gaan met een bolfrees. Met een dakfrees wel.
Het zoeken naar stenen houd een mens soepel denk ik altijd maar. Ik moet ook af en toe zoeken.
-
- Enthousiast lid
- Contacteer:
Oké ik ga proberen met bolfrees alleen. En wat een goede tip met lijm!
Haha ja; gratis sportschool.
Dankjewel Sinterklaas voor deze fijne uitleg.
Hartelijke groeten,
Gerry
Haha ja; gratis sportschool.
Dankjewel Sinterklaas voor deze fijne uitleg.
Hartelijke groeten,
Gerry
- Cees
- Zeer actief lid
- Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Bij een flush zetting is van essentieel belang dat je nauwkeurig freest. Dan is het zetten met een els zo gedaan. Is het frezen niet goed gegaan: iets te ruim dan kan een greinenzetting een alternatief zijn of anders een grotere steen of het gat dicht solderen met een stuk draad erin en opnieuw beginnen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
-
- Enthousiast lid
- Contacteer:
Lees nu pas je bericht Cees! Ook een goede tip zeg; gat dicht solderen en opnieuw beginnen of een grotere steen. Zo fijn deze kundige mensen; dank.
Hartelijke groet,
Gerry
Hartelijke groet,
Gerry
-
- Enthousiast lid
- Contacteer:
Goedemorgen forumleden,
Ik zou nog foto plaatsen; het is me gelukt dankzij de aanwijzingen en tips! Het is nog niet helemaal geweldig maar is oefenring. Heb de ring gedragen en steentje zit nog steeds .
Nogmaals dank.
Hartelijke groeten,
Gerry
Ik zou nog foto plaatsen; het is me gelukt dankzij de aanwijzingen en tips! Het is nog niet helemaal geweldig maar is oefenring. Heb de ring gedragen en steentje zit nog steeds .
Nogmaals dank.
Hartelijke groeten,
Gerry
-
- Actief lid
Ziet er prima uit zo!
Als je een wrijfzetting doet met een open achterkant. Dan doe ik vaak even met een (afgebroken) zaagje van af achter tegen de steen duwen. Als ie ziet goed zit dan druk je em er uit. Blijft het zitten dan is het meestal goed. En blijft de steen ook in na het trilbad nog zitten.
Als je een wrijfzetting doet met een open achterkant. Dan doe ik vaak even met een (afgebroken) zaagje van af achter tegen de steen duwen. Als ie ziet goed zit dan druk je em er uit. Blijft het zitten dan is het meestal goed. En blijft de steen ook in na het trilbad nog zitten.
-
- Enthousiast lid
- Contacteer:
Dank voor de tip Sinterklaasje!