Van 18K naar 14K geel goud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
HangK
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Van 18K naar 14K geel goud

Bericht door HangK »

Namasté.
Kan iemand mij vertellen hoe ik van 18K geel goud 14K kan maken. Welke andere metalen en verhoudingen?
Alvast mijn dank.
Briolet
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Van 18K naar 14K geel goud

Bericht door Briolet »

De bijmenging moet zilver en koper zijn. De verhouding bepaalt de exacte kleur geelgoud. Of dom rekenwerk gebruiken of even hier zoeken naar bijzet formules.

NB. In de vrij gele legeringen zit b.v. 31% zilver.

Bedenk ook dat 14 kt beneden het wettelijke minimum ligt. 14 kt heeft nml een gehalte van 58,3 % goud en het wettelijk gehalte is minimaal 58.5 % goud. Dus net iets meer goud dan 14 kt. Gebruik dus duizendsten in je formules en geen karaat waardes. 14 kt en 585/- wordt te gemakkelijk door elkaar gehaald.
Briolet
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Hier een paar voorbeeld legeringen. Qua bijmengingen hangt het helemaal af van de tint geel die je 18 kt nu al heeft. En de tint geel die je 14 kt legering moet hebben. (ook in deze tabel klopt het decimale gehalte van 14 kt niet)
In heel oude Nedrelandse sierraden zie je nog wel het 583 stempel.

18 kt ik overigens een interessante verhouding. In gewicht is het 75% goud. Maar als je naar atomen kijkt is vrij exact de helft goud en de andere helft zijn zilver en koper atomen. Goud atomen zijn gewoon heel veel zwaarder dan die van koper of zilver.
Bijlagen
Goudlegeringen.png
HangK
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door HangK »

Namasté Briolet.
Dank voor je reactie! Hier kan ik mee aan het werk!
Plaats reactie