Werken in platina

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Daphneh
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Leerling vakopleiding

Werken in platina

Bericht door Daphneh »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag waarbij ik hoop dat iemand mij meer informatie kan geven. Ik ben in mijn laatste jaar op de vakschool en loop stage bij een goudsmid. Ik ben hier bijna klaar en mag dan een sieraad maken voor in de vitrine. Mij lijkt het heel leuk en interessant om iets in platina te gaan maken, alleen heeft geen enkele goudsmid bij dit bedrijf hier ervaring mee. Ik mag van haar opzoek gaan naar informatie en kijken of het mij gaat lukken met het gereedschap wat wij gebruiken voor het goudsmeden.

Is er iemand die mij meer informatie kan geven over het werken met platina en waar op te letten en wat de eventuele moeilijkheden zijn om rekening mee te houden?

Ik hoor het graag!

Groetjes Daphne
kevindm
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Werken in platina

Bericht door kevindm »

Persoonlijk heb ik nog niet met platina gewerkt.
Theoretisch is mij duidelijk geworden dat de technieken en gereedschappen verschillen tov andere metalen

Youtube informatie
Kanaal
Goldsmith's Workshop Secrets
Filmpje
Working With Platinum - FAQ - Part One

Ik had een link in dit bericht geplaatst maar dit werd alleen reclame. Zoek op youtube het kanaal
En dan kom je verder
Goldsmith's Workshop Secrets
@jacothejeweller

Mogelijk kan je je hier verder mee orienteren

Groet Kevin
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Bericht door Sinterklaas »

Met platina werken is niet veel anders dan met andere metalen. Elk metaal heeft zijn of haar eigenschappen. Zo ook platina.

Het enige is dat je soldeerbrander heet genoeg moet kunnen als je platina wil solderen. Want die temperatuur is erg hoog zo rond de 1200graden uit mn hoofd. Smelten is ook lastig. Want het heeft een hele hete vlam nodig om het gesmolten te krijgen. En het stolt ook razend snel.

Je moet het zeker met platina gaan werken. Ik vind het erg fijn. Ook met zetten van stenen en het lassen.

Mijn advies zou zijn. Om zoveel mogelijk plaat en draad te kopen zodat je niet zelf hoeft te smelten. Of je wel of niet moet solderen dat is natuurlijk afhankelijk van je ontwerp. Als je brander heet genoeg kan dan moet het lukken. Wel een donkere veiligheidsbril gebruiken! Want het gaat echt super fel worden bij het solderen. Zonder getinte bril zie je niets en bovendien is dat erg slecht voor je ogen zo fel licht.

Voor het vijlen en schuren. Eerst even je vijlen goed schoonmaken dat er geen goud of zilver meer aanzit. En voor het schuren nieuwe vellen gebruiken. Afhankelijk van de kwaliteit van het platina zal je tot een hogere korrel moeten schuren (2500) voor dat je kan polijsten. Als je platina van goede homogene kwaliteit is kan je ook al eerder stoppen met schuren is mijn ervaring.

Dus goed schuren tot een hoge (fijne) korrel. En dan polijsten dat is niet zo spannend. Als je ziet dat het streperig blijft dan moet je beter schuren. Als je goed geschuurd hebt dan is er niks aan de hand en gaat het net zo makkelijk als of je een goud of zilver polijst.

Succes.
Daphneh
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Daphneh »

Sinterklaas schreef: donderdag 21-03-2024, 12:15 Met platina werken is niet veel anders dan met andere metalen. Elk metaal heeft zijn of haar eigenschappen. Zo ook platina.

Het enige is dat je soldeerbrander heet genoeg moet kunnen als je platina wil solderen. Want die temperatuur is erg hoog zo rond de 1200graden uit mn hoofd. Smelten is ook lastig. Want het heeft een hele hete vlam nodig om het gesmolten te krijgen. En het stolt ook razend snel.

Je moet het zeker met platina gaan werken. Ik vind het erg fijn. Ook met zetten van stenen en het lassen.

Mijn advies zou zijn. Om zoveel mogelijk plaat en draad te kopen zodat je niet zelf hoeft te smelten. Of je wel of niet moet solderen dat is natuurlijk afhankelijk van je ontwerp. Als je brander heet genoeg kan dan moet het lukken. Wel een donkere veiligheidsbril gebruiken! Want het gaat echt super fel worden bij het solderen. Zonder getinte bril zie je niets en bovendien is dat erg slecht voor je ogen zo fel licht.

Voor het vijlen en schuren. Eerst even je vijlen goed schoonmaken dat er geen goud of zilver meer aanzit. En voor het schuren nieuwe vellen gebruiken. Afhankelijk van de kwaliteit van het platina zal je tot een hogere korrel moeten schuren (2500) voor dat je kan polijsten. Als je platina van goede homogene kwaliteit is kan je ook al eerder stoppen met schuren is mijn ervaring.

Dus goed schuren tot een hoge (fijne) korrel. En dan polijsten dat is niet zo spannend. Als je ziet dat het streperig blijft dan moet je beter schuren. Als je goed geschuurd hebt dan is er niks aan de hand en gaat het net zo makkelijk als of je een goud of zilver polijst.

Succes.
Heel erg bedankt voor deze uitgebreide uitleg! Hier kan ik zeker wat mee. Ik heb een hele hete brander tot mijn beschikking die wel heet genoeg wordt hiervoor denk ik. Ik ga het binnenkort (nadat mijn eindproject waar ik ook een topic van heb gemaakt af heb) zeker proberen. Ik zal dat ook hier delen als jullie dat leuk vinden.

Nogmaals bedankt :)
Daphneh
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Daphneh »

Nog een vraagje.. soldeer je met een dun platina plaatje ertussen of gebruik je soldeer?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Herman »

Hay Daphneh , ik kan je geen advies geven hoe met platina om te gaan , maar ik heb wel 24 gr Platina /10 % Rhodium draad liggen .
mocht je interesse hebben voor een relatief laag bedrag doe ik het weg .
IMG_3112kl .jpg
Gr. herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Daphneh
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Daphneh »

Herman schreef: donderdag 21-03-2024, 20:39 Hay Daphneh , ik kan je geen advies geven hoe met platina om te gaan , maar ik heb wel 24 gr Platina /10 % Rhodium draad liggen .
mocht je interesse hebben voor een relatief laag bedrag doe ik het weg .
IMG_3112kl .jpg
Gr. herman
Dank je wel voor het aanbod, ik zal even kijken of ik dit kan gebruiken en zal het dan laten weten!
Briolet
Actief lid
Actief lid

Bericht door Briolet »

Platina /10 % Rhodium draad
Dat is een legering voor de industrie. De Nederlandse keurwet kent alleen het gehalte 950/-. Dus met 10% rhodium erin mag je formeel niet eens als platina verkopen.

Maar ik moet toegeven dat wij ook wel eens platina trouwringen van 600/- verkopen. Dat is een hogere legering dan 14 kt en in vergelijking met 14 kt witgoud een stuk goedkoper. Je mag het alleen niet als Platina verkopen. De internationale CCM keuren voor platina kent alleen de gehaltes: 999-950-900-850. (Bij de Waarborg kun je wel CCM laten keuren)

Voor sieraden is een 960/- legering met 4% koper als bijmenging heel courant. Dat heeft een smeltpunt van dik 1730 Grd C. Hafner in Duitsland verkoopt er bijpassend Platina soldeer voor in Zacht, Middel en Hard met smeltpunten van resp 980, 1060 en 1220 Grd C (Ik heb zelf geen ervaring met solderen hiervan) Het voordeel van een 960/- legering is dat je ook na solderen gemiddeld boven de 950/- blijft, want volgens mij hebben al die solderen een platina gehalte onder de 950/-
Laatst gewijzigd door Briolet op zaterdag 23-03-2024, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Bericht door Herman »

Hay Briolet , Ik ben blij met je verhaal over de verschillend Platina gehaltes , er is mij één ding niet duidelijk , dit platina dat ooit een thermokoppel was bevat 10% Rhodium dat wil toch zeggen dat het altijd nog 90% zuiver Platina bevat.
Naar mijn idee zou het dus een 900 gehalte moeten zijn , of is er een regel die zegt dat die 10% toevoeging van een bepaald element moet zijn zoals bij zilver het koper .
Ik weet van dit soort zaken niets af , ik denk allen dat dit materiaal niet gemakkelijk zal gaan roesten .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Bericht door Sinterklaas »

Daphneh schreef: donderdag 21-03-2024, 19:55 Nog een vraagje.. soldeer je met een dun platina plaatje ertussen of gebruik je soldeer?
Je kan het met een dun plaatje fuzen. Je kan het ook solderen. Er is hard, middel en zacht soldeer. Dus je hebt 4 opties. Fuzen kan je doen bij een scheen of een zetkast met 1 naad. Voor andere dingen kan je beter solderen. Bijv als je ergens een draad aan vast wil maken is dat niet te fuzen dan smelt je waarschijnlijk ook je draad. Of krijg je je draad niet meer mooi in vorm.
Daphneh
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Daphneh »

Sinterklaas schreef: vrijdag 22-03-2024, 22:14
Daphneh schreef: donderdag 21-03-2024, 19:55 Nog een vraagje.. soldeer je met een dun platina plaatje ertussen of gebruik je soldeer?
Je kan het met een dun plaatje fuzen. Je kan het ook solderen. Er is hard, middel en zacht soldeer. Dus je hebt 4 opties. Fuzen kan je doen bij een scheen of een zetkast met 1 naad. Voor andere dingen kan je beter solderen. Bijv als je ergens een draad aan vast wil maken is dat niet te fuzen dan smelt je waarschijnlijk ook je draad. Of krijg je je draad niet meer mooi in vorm.

Oke dank je wel! Ik had gehoord dat soldeer ook voor ondersplijpen kan zorgen. Is dat iets waar je ook echt veel rekening mee moet houden of valt dat mee?
Daphneh
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Daphneh »

Ik had net even gekeken op verschillende sites maar zie dat alleen bijou moderne platina verkoopt. Maar ook niet veel, alleen zachtsoldeer bijvoorbeeld.

Weten jullie nog leveranciers die wel platina verkopen en hardsoldeer?
Briolet
Actief lid
Actief lid

Bericht door Briolet »

Herman schreef: vrijdag 22-03-2024, 17:01 Hay Briolet , Ik ben blij met je verhaal over de verschillend Platina gehaltes , er is mij één ding niet duidelijk , dit platina dat ooit een thermokoppel was bevat 10% Rhodium dat wil toch zeggen dat het altijd nog 90% zuiver Platina bevat.
Dat draad zal niet allemaal 10% rhodium bevatten. EEn thermokoppel maak je door twee draden van verschillende legering aan elkaar te lassen. Het verschillend zijn van de legering is essentieel om een temperatuur afhankelijke spanning op te wekken.

Voor gebruik bij hoge temperaturen kiest men altijd voor platina, waarbij één vrij zuivere platina draad gebruikt wordt en de andere van platina met meestal 10% rhodium. Zie ook: Wikepedia: Thermokoppel
Teddybear
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Teddybear »

Ik heb erg veel met platina gewerkt, het is echt het fijnste materiaal om mee te werken, zagen, vijlen en solderen. :hart:

Eventjes een paar feiten, Platina is een zuiver materiaal, dwz er zijn geen "minderwaardigheden" ingesloten zoals; koper en "zilver" in platina, kan ook niet, want dat metaal zou direct verbranden vanwege de hoge smelttemperatuur die (ff zo uit mijn hoofd (BOVEN)) de 2000° is!!! dwz bij het smelten EN het solderen MOET je zo een een blauwe lasbril aandoen, het geeft zo fel licht als in een heldere witte lamp kijken!!!...
Dus, bij het solderen ook!
omdat het zo zuiver materiaal is, hoef je geen borax of flux te gebruiken, het metaal oxideerd helemaal niet.
Uw smelt/soldeer installatie moet er ook op voorzien zijn, het gaat met gas, maar je hebt veel zuurstof nodig, zeker bij het smelten.

Omdat platina een van de zwaarste metalen dat er zijn, krijg je merkbaar weinig metaal in vergelijking met zilver en goud, dat drijft de verkoopprijs op natuurlijk. 1Kg is een klein klompje...
Platina is nu wat uit de mode gegaan, voornamelijk door zijn grondstofprijs, de meeste fijne en dure klasse juwelen worden/werden er mee van gemaakt, het schittert ook prachtig samen met diamanten, safieren en robijnen, in een woord "klasse", en daar past platina perfect in, beter dan in wit goud, dat geliger is

Voor mij was het een aangename periode, ik werkte toen ook bij een van de chicste juwelierszaak in het Antwerpse, maar mijn loon was om te wenen, zooo laag...(tijdens de golden sixtie's) :cry:

Nu volgens mijn mening... is zo-maar-direct een platina juweel maken, echt een TE dure (lees euro's)affaire, gelet het metaal zich voornamelijk richt tot het fijnere, lees haute couture juwelen met dure edelstenen.

>>> Het is het doordacht maken en ontwerpen van een origineel juweel dat het mooi maakt, de grondstof is feitelijk bijzaak, dat kan/mag van alles zijn, vb. hout, pitten, plastiek, enz.. denk daar eens ook aan als je een ontwerp maakt!?!<<<

Ik koop mijn metalen steeds bij een goud raffinaderij of een handelaar in edele metalen, kijk maar eens op het net, waar je goud/zilver/platina staven kan kopen, hier betaal je echt de marktwaarde. Bij mindere hoeveelheden moet je naar goudsmidhandelaar voor onderdelen gaan, veel is tegenwoordig te bestellen via het web.

Succes!!!
:thumbsup: " Res non verba" :roll:
Erika
Moderator
Moderator
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ondertussen wordt platina wel interessanter om mee te werken dan het Witgoud metde absurd hoge koersen van nu...
1Ding onthouden NIET OP KOOLSTOF solderen ivm bros worden
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie