Wikkelring.

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Gesloten
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 148
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Wikkelring.

Bericht door gerrypardoel »

Hier ben ik weer beste forumleden,

Weet iemand waar ik een voorbeeld kan vinden hoe je een wikkelring moet maken?

Ik snap dat je een lange draad moet maken en uiteraard ergens om heen moet wikkelen maar zet je delen vast door middel van solderen? Hoe dik zijn en welke vorm hebben de draden?

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Hartelijke groeten,

Gerry
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Wikkelring.

Bericht door Sinterklaas »

Wat voor soort wikkel ring wil je maken. Heb je een plaatje want er zijn verschillende versies.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 148
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Wikkelring.

Bericht door gerrypardoel »

Bij deze
Bijlagen
IMG_8057.png
IMG_8056.png
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 148
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Wikkelring.

Bericht door gerrypardoel »

Beste forumleden,
Ik heb foto’s geplaatst van de wikkelring.
Heb goed gezocht op internet maar kan het echt niet vinden.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Hartelijke groeten,
Gerry
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Wikkelring.

Bericht door Sinterklaas »

gerrypardoel schreef: donderdag 08-02-2024, 12:05 Ik snap dat je een lange draad moet maken en uiteraard ergens om heen moet wikkelen maar zet je delen vast door middel van solderen? Hoe dik zijn en welke vorm hebben de draden?
De dikte en vorm van de draad kan je zelf bepalen. Rond of vierkant of wat dan ook maakt niet uit. Niet te dun materiaal nemen want dan slijt het snel. 1mm voor zilver is denk ik wel de ondergrens, daar kan je lang van genieten. Voor dat het versleten is.

Ik zou 1 hele lange draad nemen. Elke wikkeling die je maakt is 1 ringmaat+ nog eens de lengte die je nodig hebt om over de vorige ringen te gaan. Dus je hebt echt heel veel lengte nodig.

Draad goed uitgloeien. Het moet lekker zacht zijn. Dan de kan je het beste wikkelen om iets wat de zelfde maat heeft als de ringmaat die het moet worden. Op een tribulet heb je last van dat 1 kant groter en 1 kant kleiner is dan je ringmaat. Dus wikkel om een bolpons of om een stuk hout oid.

Stel dat je een bolpons hebt in je ringmaat. Dan klem je die in je bankschroef of graveerkogel. Maar de truc is om een stuk van je draad tussen je bons en de bankschroef mee te klemmen. Eigenlijk net zo als je ook kan doen als je oogjes gaat draaien. Dan zit alles vast en hoef je het draad zelf niet vast te houden. Behalve aan het uiteinde wat je gaat wikkelen. Dat kan je dan gewoon gaan wikkelen.

Net als je oogjes gaat draaien. Wikkel je je draad om het gladde stuk van je bolpons. Je kan eventueel waar de draden over elkaar gaan het vast solderen. Want soms wil het materiaal een beetje terug veren.

Als je klaar bent het zaag je het in geklemde deel er af. En soldeer je het andere eind er aan vast.

Gewoon proberen met wat koperdraad of zilverdraad. Om te oefenen en te kijken wat er gebeurt. Als je zilver gebruikt kan je het altijd weer omsmelten.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 148
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Wikkelring.

Bericht door gerrypardoel »

Je bent een schat Sinterklaas; hartelijk dank weer! Ik ga het proberen en ook goede tip om de lengte langer te nemen voor de kruising. Ik ga het inderdaad eerst uitproberen in koperdraad.

Fijne dag en graag tot de volgende keer 😉.

Hartelijke groet,

Gerry
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 148
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Wikkelring.

Bericht door gerrypardoel »

Hoi Sinterklaas,
Nu heb ik alleen een bolpons 17,11 mm dik. De ringmaat moet zijn 17 zijn. Of een buis van 16,50. Dan kan ik toch beter die met de kleinste omtrek nemen? Die kan iets worden opgerekt worden toch?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Wikkelring.

Bericht door Sinterklaas »

Ik zou inderdaad de kleinste nemen. Misschien kan je dan iets rekken of op hameren aan de onderkant. En misschien is dat niet nodig. Want meestal veert het metaal toch iets terug waar door het niet overal strak zit tijdens het maken.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 148
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Wikkelring.

Bericht door gerrypardoel »

Dank.Heb ik gedaan: zal later foto plaatsen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Wikkelring.

Bericht door Sinterklaas »

Ik ben benieuwd 8)
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 148
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Wikkelring.

Bericht door gerrypardoel »

Hier dan eindelijk het resultaat. Ik heb de ring, nadat ik de foto’s heb gemaakt, nog beter afgewerkt maar geen foto’s meer genomen.

Fijne zondag allemaal,

Gerry
Bijlagen
IMG_8182.jpeg
IMG_8183.jpeg
IMG_8184.jpeg
Gesloten