Ophanging aan hanger solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Lucy
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Ophanging aan hanger solderen

Bericht door Lucy »

Ik ben bezig met een zilveren hanger en nu probeer ik het oogje van de ophanging er aan te solderen. Het gaat heel moeizaam en ik snap niet goed wat ik fout doe. De hanger is natuurlijk groter dan het oogje. Ik heb het met en zonder voorsolderen geprobeerd, beide lukt niet. Iemand een tip?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Re: Ophanging aan hanger solderen

Bericht door Sinterklaas »

Alles eerst weer even in het zuur zodat het goed schoon is. Dan het grote zware deel voor solderen. Dus daar soldeer op en een beetje laten vloeien. Goed vloeimiddel gebruiken. Ik zet zelf altijd alles in de blanka met zilver om oxide tegen te gaan.

Na het voor solderen hou je met een kruispincet het oogje op de plek waar je em wil hebben. Daar zit dus op het grote deel al je voorgesoldeerde plek. Eventueel afkoken na het voorsolderen en dan oogje en hanger weer afdekken met blanka en je vloeimiddel gebruiken. Als je het oogje er tegen aan hebt kan je het beste op het grote deel weer je vlam richten. Het oogje zal ook mee verwarmen en dan kan je eventueel nog het oogje meer gaan verwarmen als het soldeer bijna begint te vloeien. Als je dat goed hebt gedaan loopt het soldeer van je hanger zo naar het oogje.

Zorg dat je hanger en oogje mooi strak tegen elkaar passen. Als het niet mooi aansluit is het ook moeilijker te solderen.
Lucy
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Ophanging aan hanger solderen

Bericht door Lucy »

Dankjewel, gelukt!
Plaats reactie