Werken in platina

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Erika
Moderator
Moderator
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Werken in platina

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Bericht door Sinterklaas »

Daphneh schreef: zaterdag 23-03-2024, 8:30
Oke dank je wel! Ik had gehoord dat soldeer ook voor ondersplijpen kan zorgen. Is dat iets waar je ook echt veel rekening mee moet houden of valt dat mee?
Zorg dat je strakke soldeer naden hebt. Als je een beetje probeert te vullen met je soldeer omdat de naad niet strak is. Dan kan je dat met polijsten weer opentrekken.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Bericht door Sinterklaas »

Erika schreef: woensdag 27-03-2024, 16:56 Ondertussen wordt platina wel interessanter om mee te werken dan het Witgoud metde absurd hoge koersen van nu...
1Ding onthouden NIET OP KOOLSTOF solderen ivm bros worden
Toen ik het een paar jaar geleden ging uitrekenen was Platina al goedkoper dan Witgoud met palladium. Dat was dus voor het zelfde ontwerp. En dus ook rekening houdend met het grotere gewicht van Platina. Was Platina nog steeds goedkoper. De Palladium prijs is de oorzaak.
Daphneh
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Leerling vakopleiding

Bericht door Daphneh »

Teddybear schreef: maandag 25-03-2024, 18:40 Ik heb erg veel met platina gewerkt, het is echt het fijnste materiaal om mee te werken, zagen, vijlen en solderen. :hart:

Eventjes een paar feiten, Platina is een zuiver materiaal, dwz er zijn geen "minderwaardigheden" ingesloten zoals; koper en "zilver" in platina, kan ook niet, want dat metaal zou direct verbranden vanwege de hoge smelttemperatuur die (ff zo uit mijn hoofd (BOVEN)) de 2000° is!!! dwz bij het smelten EN het solderen MOET je zo een een blauwe lasbril aandoen, het geeft zo fel licht als in een heldere witte lamp kijken!!!...
Dus, bij het solderen ook!
omdat het zo zuiver materiaal is, hoef je geen borax of flux te gebruiken, het metaal oxideerd helemaal niet.
Uw smelt/soldeer installatie moet er ook op voorzien zijn, het gaat met gas, maar je hebt veel zuurstof nodig, zeker bij het smelten.

Omdat platina een van de zwaarste metalen dat er zijn, krijg je merkbaar weinig metaal in vergelijking met zilver en goud, dat drijft de verkoopprijs op natuurlijk. 1Kg is een klein klompje...
Platina is nu wat uit de mode gegaan, voornamelijk door zijn grondstofprijs, de meeste fijne en dure klasse juwelen worden/werden er mee van gemaakt, het schittert ook prachtig samen met diamanten, safieren en robijnen, in een woord "klasse", en daar past platina perfect in, beter dan in wit goud, dat geliger is

Voor mij was het een aangename periode, ik werkte toen ook bij een van de chicste juwelierszaak in het Antwerpse, maar mijn loon was om te wenen, zooo laag...(tijdens de golden sixtie's) :cry:

Nu volgens mijn mening... is zo-maar-direct een platina juweel maken, echt een TE dure (lees euro's)affaire, gelet het metaal zich voornamelijk richt tot het fijnere, lees haute couture juwelen met dure edelstenen.

>>> Het is het doordacht maken en ontwerpen van een origineel juweel dat het mooi maakt, de grondstof is feitelijk bijzaak, dat kan/mag van alles zijn, vb. hout, pitten, plastiek, enz.. denk daar eens ook aan als je een ontwerp maakt!?!<<<

Ik koop mijn metalen steeds bij een goud raffinaderij of een handelaar in edele metalen, kijk maar eens op het net, waar je goud/zilver/platina staven kan kopen, hier betaal je echt de marktwaarde. Bij mindere hoeveelheden moet je naar goudsmidhandelaar voor onderdelen gaan, veel is tegenwoordig te bestellen via het web.

Succes!!!

Heel erg bedankt voor de tips!

Platina staven kopen is ook een idee, maar ik had begrepen dat het smelten ervan heel lastig is?

@erika dank je wel voor het delen van dit topic, die had ik niet gezien. Ik ga het ook even doorlezen :)
Daphneh
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Leerling vakopleiding

Bericht door Daphneh »

Sinterklaas schreef: woensdag 27-03-2024, 17:34
Daphneh schreef: zaterdag 23-03-2024, 8:30
Oke dank je wel! Ik had gehoord dat soldeer ook voor ondersplijpen kan zorgen. Is dat iets waar je ook echt veel rekening mee moet houden of valt dat mee?
Zorg dat je strakke soldeer naden hebt. Als je een beetje probeert te vullen met je soldeer omdat de naad niet strak is. Dan kan je dat met polijsten weer opentrekken.

Ga ik doen! Dank je wel voor de tip :)
Briolet
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Erika schreef: woensdag 27-03-2024, 16:56 Ondertussen wordt platina wel interessanter om mee te werken dan het Witgoud metde absurd hoge koersen van nu...
Klopt. Palladium was vroeger 5000 € per kg. Een tijdje geleden is het naar 60K doorgeschoten en nu zit het weer rond de 30k per kg.

Ik heb voor de aardigheid eens de consumentenprijzen uitgerekend voor een paartje klassieke trouwringen van 4.0 mm breed en 1,8 mm hoog Dit via de online calculator van een trouwringen leverancier die volgens mij 14% palladium in zijn witgoud stopt. (Sommigen stoppen er slechts 4% in of helemaal geen)

585/- geelgoud € 1800.-
585/- witgoud € 2100.-
950/- platina € 2150.-
600/- platina € 1200.-

De klassieke 950.- platina legering is slechts een fractie duurder dan witgoud. De 600/- legering is al een stuk goedkoper. En daar zit nog steeds meer edelmetaal in dan 14kt goud.
Erika
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ja je hebt dus meer edelmetaal voor het geld
En je zit ook niet meer met rhodinerne en klanten die denken dat hun witgoud stiekem geel is geworden enzo
En je hebt nu alleen maar 585 vergelijken , moet je eens ien wat 18 kt witgoud of ultrawitgoud doet

het is dat pt moeilijker werken is, ..

10 jaar terug deden duitsers ook vaak50/50 Pt en Ag samen ivm goudprijs toen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Teddybear
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Teddybear »

In platina werken is het zeer aangenaam werken , ook véél properder, maar je moet inderdaad wel over de nodige bijkomende apparatuur beschikken en de nodig how-know en ervaring, maar dat kan je leren.
Gelet op de extreme temperaturen en werkomstandigheden die eigen zijn aan dit product, lijkt het mij echt noodzakelijk om vooraf de nodige basis kennis te bezitten

Je kan het nu zo stellen dat je nu ongeveer 2X meer metaal (gewicht versus prijs), maar niet in volume, krijgt als vroeger
:thumbsup: " Res non verba" :roll:
Plaats reactie