Hallo allemaal,
Wat leuk om weer eens (na wat jaartjes afwezigheid) op dit forum terug te zijn! Ik ben benieuwd wie hier nog actief is.
Een hopelijk simpel vraagje voor mede Little Torch gebruikers....
Omdat mijn gasslang een lek heeft, moet ik deze na zo'n 12 jaar gebruik toch echt eens vervangen. Ik schrik van de prijzen bij BM. Poeh! Maarja, veiligheid voor alles.
Een meter gasslang 35,- (en meestal heb je iets meer nodig dan 1m)
De originele slangenklemmetjes, 18,- per stuk! Wow...
Hulpstukje van staal of aluminium om de klemmetjes vast te schuiven of tikken.... ook 17 euro zoiets. Ik kijk eerst maar even of het zonder ook lukt.
Poeh poeh. Daarom mijn vraag.
Zijn de originele klemmetjes (simpele messing buisjes) gewoon opnieuw te gebruiken, of heb je steeds nieuwe nodig?
Ik ga morgen een poging wagen met de 'oude'.
Mocht er iemand met hetzelfde stoeien.... ik kwam een mooi helder filmpje tegen met uitleg, van Rio Grande, op youtube. Tip.
Bedankt alvast!
H groeten, Janna
Little Torch slang vervangen
- Janna
- Actief lid
- Ervaring: Professioneel goudsmid
- Contacteer:
-
- Actief lid
- Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Re: Little Torch slang vervangen
Little Torch slangset nieuw
De prijzen lopen extreem uit elkaar.
Rond 10 euro kun je aan de andere kant van de wereld een complete Little Torch kopen.
Daar kun je de slangen van gebruiken.
Of het hele ding?
Gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=Ncw7BLDsfsE
De prijzen lopen extreem uit elkaar.
Rond 10 euro kun je aan de andere kant van de wereld een complete Little Torch kopen.
Daar kun je de slangen van gebruiken.
Of het hele ding?
Gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=Ncw7BLDsfsE
- Janna
- Actief lid
- Contacteer:
Hoi Joep,
Sja... dat is onze gekke wereld. Er klopt niks van. Hier te duur, uit China te goedkoop. Ben ik zelf niet zo van, goedkoop van ver. Hoewel... ik geen idee heb waar de slangen van BM vandaan komen. Misschien ook wel uit China.
Heb inmiddels een stuk gasslang besteld van BM. Kan geen kwaad, eens een nieuw slangetje.
Dat is de video inderdaad!
Zonder hulpstukje en met de originele klemmen ging het ook. Mbv mijn paralleltang en de bankschroef kon ik de klemmetjes ook vasttikken.
Dus weer gelukt.
Sja... dat is onze gekke wereld. Er klopt niks van. Hier te duur, uit China te goedkoop. Ben ik zelf niet zo van, goedkoop van ver. Hoewel... ik geen idee heb waar de slangen van BM vandaan komen. Misschien ook wel uit China.
Heb inmiddels een stuk gasslang besteld van BM. Kan geen kwaad, eens een nieuw slangetje.
Dat is de video inderdaad!
Zonder hulpstukje en met de originele klemmen ging het ook. Mbv mijn paralleltang en de bankschroef kon ik de klemmetjes ook vasttikken.
Dus weer gelukt.
- Teddybear
- Nieuw lid
Een gewone gekeurde gasslang doet het zeker zo goed, volgens mij beter zelfs ,ivm stevigheid en veiligheid!, alleen moet je even wennen dat de slang(en) niet zo soepel zijn.
Idem voor de zuurstof..
Je kan ook de dunnere slang gebruiken die normaal bij een zuurstofcondensator hoort, wel opletten bij gebruik, hoewel ze best sterk zijn, je kan deze slangen ook op zich beschermen en zo zit je dan op hetzelfde niveau als van de originele Little torch slangen!
Persoonlijk ga ik voor het eerste, veiligheid boven alles!
Idem voor de zuurstof..
Je kan ook de dunnere slang gebruiken die normaal bij een zuurstofcondensator hoort, wel opletten bij gebruik, hoewel ze best sterk zijn, je kan deze slangen ook op zich beschermen en zo zit je dan op hetzelfde niveau als van de originele Little torch slangen!
Persoonlijk ga ik voor het eerste, veiligheid boven alles!
" Res non verba"
-
- Actief lid
Een gewone gekeurde gasslang doet het zeker zo goed,
volgens mij beter zelfs ,
ivm stevigheid en veiligheid!,
alleen moet je even wennen dat de slang(en) niet zo soepel zijn.
Idem voor de zuurstof..
Vraag:
Wat versta jij onder gewone gekeurde gasslangen gas en zuurstof?
Deze hier op de foto aan de Castolin hardsoldeerbrander is duo-slang met een productiedatum erop.
Inwendige diameter 5 mm. Niet bruikbaar voor de Little Torch omdat de diameter veel te groot is.
De slang is vrij soepel maar niet bruikbaar voor een miniatuurbrander zoals "LT".
Je zou de aansluit tules van de handgreep afwurmen door de grote weerstand.
Voor de Castolin brander een super slang.
Op deze slang staat opgedrukt de productiedatum en geproduceerd volgens welke NEN-Norm.
Keurmerken staan daar nooit op. Sorry.
Op de twee slangen rood en groen van kleur bij de "LT" geleverd staat geen productiedatum of wat dan ook.
Ik mag er van uit gaan als Little Torch een complete set levert deze 100% veilig is en volgens de regels. Mijn "LT". Dit zijn de bolle aansluit tules met de wartelmoeren. Op de rode slang het originele messing klembusje.
Op de groene slang, links een een-oor klem als klem. De Castolin brander met de 5 mm duo-slang en twee-oor klemmen.
Voor mensen die slangen in willen korten omdat deze bijvoorbeeld zijn gaan lekken aan de handgreep:
De originele messing knelbusjes zijn te maken van messing (modelbouw)buis 7 mm uitwendig, 5 mm inwendig.
volgens mij beter zelfs ,
ivm stevigheid en veiligheid!,
alleen moet je even wennen dat de slang(en) niet zo soepel zijn.
Idem voor de zuurstof..
Vraag:
Wat versta jij onder gewone gekeurde gasslangen gas en zuurstof?
Deze hier op de foto aan de Castolin hardsoldeerbrander is duo-slang met een productiedatum erop.
Inwendige diameter 5 mm. Niet bruikbaar voor de Little Torch omdat de diameter veel te groot is.
De slang is vrij soepel maar niet bruikbaar voor een miniatuurbrander zoals "LT".
Je zou de aansluit tules van de handgreep afwurmen door de grote weerstand.
Voor de Castolin brander een super slang.
Op deze slang staat opgedrukt de productiedatum en geproduceerd volgens welke NEN-Norm.
Keurmerken staan daar nooit op. Sorry.
Op de twee slangen rood en groen van kleur bij de "LT" geleverd staat geen productiedatum of wat dan ook.
Ik mag er van uit gaan als Little Torch een complete set levert deze 100% veilig is en volgens de regels. Mijn "LT". Dit zijn de bolle aansluit tules met de wartelmoeren. Op de rode slang het originele messing klembusje.
Op de groene slang, links een een-oor klem als klem. De Castolin brander met de 5 mm duo-slang en twee-oor klemmen.
Voor mensen die slangen in willen korten omdat deze bijvoorbeeld zijn gaan lekken aan de handgreep:
De originele messing knelbusjes zijn te maken van messing (modelbouw)buis 7 mm uitwendig, 5 mm inwendig.
-
- Actief lid
Iets over gas en zuurstof slangen
Rubber slangen:
Europese norm ISO 3821 / EN 559.
Gas en zuurstof slangen worden gebruikt in de laswereld, snijwereld, hardsoldeer techniek, smeltbranders etc.
In deze wereld mogen alleen slangen gebruikt worden die volgens een bepaalde norm gemaakt zijn.
Of dit nu enkele slangen zijn die samen gekoppeld zijn of kant en klare aan elkaar gekitte duo slangen. Hier kun je kiezen uit de inwendige diameter:
5+5 mm rood-blauw, 6+6 rood-blauw, mm, 8 mm enkel kleur oranje, en 6+9 rood-blauw mm.
Thermoplastische slangen/kunststof:
Europese norm EN 1326
In de diameter 5 mm rood-blauw/rosa-blauw.
Hoses for welding and allied processes
Specifies the requirements and relevant methods of measurement and test of two types of thermoplastic hoses with maximum design working pressure of 1 MPa and 2 MPa respectively,
used for flexible gas supply lines in specific fields of application as follows: -
small kits according to EN 1326; -
air-aspirated blowpipes for welding allied processes; -
miniature welding such as jewelry work, dental work excluding acetylene applications; -
arc welding with shielding gas.
This standard does not apply to hoses for liquid petroleum gases (LPG) in liquid phase.
The hose manufacturer shall be consulted for compatibility of the hose to hydrogen application.
Dit is de verkorte tekst uit het normblad EN 1326.
Wil je de hele tekst lezen koop je het normblad. Al deze genoemde slangen hebben een opgedrukte productiedatum en een norm waaraan deze voldoen.
Voor deze slangen geldt tot op heden nog steeds geen wettelijke afkeurdatum.
De vervangingsdatum ofwel het vervangings moment word bepaald door de keurmeester die de slangen beoordeeld.
Vaak is dit ongeacht de productiedatum 10 verstreken jaren.
Brandschade.
Kipperingen in de buitenlaag.
Insnijdingen.
Breuk.
Inwendige verbranding door vlaminslag.
En dies meer.
Rubber slangen:
Europese norm ISO 3821 / EN 559.
Gas en zuurstof slangen worden gebruikt in de laswereld, snijwereld, hardsoldeer techniek, smeltbranders etc.
In deze wereld mogen alleen slangen gebruikt worden die volgens een bepaalde norm gemaakt zijn.
Of dit nu enkele slangen zijn die samen gekoppeld zijn of kant en klare aan elkaar gekitte duo slangen. Hier kun je kiezen uit de inwendige diameter:
5+5 mm rood-blauw, 6+6 rood-blauw, mm, 8 mm enkel kleur oranje, en 6+9 rood-blauw mm.
Thermoplastische slangen/kunststof:
Europese norm EN 1326
In de diameter 5 mm rood-blauw/rosa-blauw.
Hoses for welding and allied processes
Specifies the requirements and relevant methods of measurement and test of two types of thermoplastic hoses with maximum design working pressure of 1 MPa and 2 MPa respectively,
used for flexible gas supply lines in specific fields of application as follows: -
small kits according to EN 1326; -
air-aspirated blowpipes for welding allied processes; -
miniature welding such as jewelry work, dental work excluding acetylene applications; -
arc welding with shielding gas.
This standard does not apply to hoses for liquid petroleum gases (LPG) in liquid phase.
The hose manufacturer shall be consulted for compatibility of the hose to hydrogen application.
Dit is de verkorte tekst uit het normblad EN 1326.
Wil je de hele tekst lezen koop je het normblad. Al deze genoemde slangen hebben een opgedrukte productiedatum en een norm waaraan deze voldoen.
Voor deze slangen geldt tot op heden nog steeds geen wettelijke afkeurdatum.
De vervangingsdatum ofwel het vervangings moment word bepaald door de keurmeester die de slangen beoordeeld.
Vaak is dit ongeacht de productiedatum 10 verstreken jaren.
Brandschade.
Kipperingen in de buitenlaag.
Insnijdingen.
Breuk.
Inwendige verbranding door vlaminslag.
En dies meer.