Uitharden zilver

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Lies
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Uitharden zilver

Bericht door Lies »

Lieve allemaal,

ik lees dat het mogelijk is om sterling zilver harder te maken. Echter kan ik nergens echt een goed stuk theorie vinden hierover en uitleg wat er nu daadwerkelijk met dit zilver dan gebeurt. Kan iemand mij dit uitleggen? Ik maak zilveren ringen en wil ze natuurlijk graag zo stevig mogelijk maken. Als dat zou kunnen met nog een bewerking om ze uit te harden, dan zou ik dat graag willen leren.

Ik heb een normale keukenoven en dremel (als torch) tot mijn beschikking.

En.. kan uitharden ook met goud? Binnenkort wil ik langzaamaan een overstap gaan maken op 14k.

Dank!
Briolet
Actief lid
Actief lid

Re: Uitharden zilver

Bericht door Briolet »

Echt uitharden lukt alleen met 925 zilver en niet met lagere gehaltes. Sterling zilver kan dan zelfs harder worden dan 2e gehalte.

Bij sterlingzilver zit er 7,5% koper in de legering. Als je het metaal uit smelt laat stollen houd je een homogeen mengsel. Lagere zilverlegeringen kristaliseren uit in kristallen met veel zilver en enkele met veel meer koper. Dit volgt alles uit het fasendiagram van een zilver-koper legering.

Als je sterlingzilver vervolgens geheel afkoelt is de legering niet meer stabiel omdat de 7,5% koper niet meer volledig oplosbaar is in het zilver. Het wil ontmengen, maar bij kamertemperatuur gaat dat zo langzaam, dat je kunt stellen dat het niet ontmengt.

Om het uit te harden breng je het naar een hogere temperatuur waar het mengsel nog steeds instabiel is, maar het ontmengen wel sneller gaat. Er ontstaan dan koperkristallen binnen het zilver. Deze kristallen blokkeren het gemakkelijk afglijden van de kristalvlakken waardoor het zilver erg hard kan worden.

EEn probleem is echter dat dit uitharden bij temperaturen moet gebeuren waarbij ook het koper gemakkelijk oxideert waardoor je product zwart aanloopt. Industrieel doe je dat uitharden daarom in een zuurstofarme omgeving. Met name onder een stikstof atmosfeer.

Er bestaan echter ook sterlingzilver legeringen met germanium of silicium als bijmenging. (De versie met germanium wordt onder de handelsnaam "Argentium" verkocht) Deze legeringen kun je bij iets lagere temperaturen uitharden. b.v. gewoon in de oven van je keuken thuis. Doordat er minder koper in zit en omdat de temperatuur lager is, zal je werk hier niet zwart aanlopen,
Laatst gewijzigd door Briolet op maandag 08-04-2024, 14:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Briolet
Actief lid
Actief lid

Bericht door Briolet »

Hier het fasendiagram van zilver met koper. Ik heb er rechts met een vertikale roze lijn de sterling zilver verhouding aangegeven. Als je sterlingzilver afkoelt, blijf je in de beta fase zitten. Pas bij zo'n 750 Grd. passeer je de temperatuur waarbij het in een alpha en beta fase wilt ontmengen. Als je echter snel afkoelt, is er geen tijd voor ontmengen en houdt je een lekker zacht materiaal over om te bewerken.

Fasendiagram Zilver Koper.png
Bij alle andere legeringen blijkt uit het fasendiagram dat het materiaal direct in een alpha en beta fase ontmengt. Dan heb je direct al een veel harder materiaal.

Voor geïnteresserden. Het punt waar een E staat noemt men het eutecticum van een legering. Bij deze verhouding is het smeltpunt van een legering het laagst. En het in niet toevallig dat er bij onze zilveren guldens gekozen is om deze juist in deze legering te maken.
Briolet
Actief lid
Actief lid

Bericht door Briolet »

Voor de aardigheid heb ik ook het fasendiagram van Zilver Germanium opgezocht. Let wel op dat hier het 100% zilver aan de linkerkant staat en dat de vertikale as in Grd Kelvin is. Ook staan hier geen gewichtspercentages maar atoom percentages. (Die percentages staan in de eerste grafiek bovenaan)

Fasendiagram Zilver Germanium.png
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Bericht door Sinterklaas »

Goud kan je ook harden.

Hoe je je goud of zilver moet harden is afhankelijk van je legering.
Dus misschien kan je het bij de leverancier na vragen.

Want als je de legering niet weer kan niemand er iets heel zinnigs over zeggen.
maurits
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door maurits »

Het Engelse taalgebied is veel groter dan het Nederlandse. Misschien is dat de reden dat je weinig tot geen resutaten krijgt.

Googlen met Engelse zoektermen geeft best veel hits op wetenschappelijk niveau.
Try this "hardening of gold" or try this "hardening of silver"

Vele uren leeswerk, dat wel.
Plaats reactie