holank en bolponsenset

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 671
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Herman »

Hay Joep ,ik snap het even niet , de opdracht is om 2 halve bollen te persen en deze om te vormen tot 1 bol van bv 12 mm.
Je ponst ronde plaatjes van 1 maat , met een passende matrijs pers je hiervan halve bollen , je vlakt ze heel even , je plaats ze tegen elkaar en soldeer ze samen , klaar .
Ik je onderste tekening laatje 2 verschillende halve bollen zien , één met een geslepen binnen rand en de ander met een geslepen buitenrand , samen gevoegd vormen ze inderdaad ook een volle bol ,maar
in dit geval moet je wel 2 ronde plaatjes ponsen met verschillende maten ,hiervan moet je dan halve bollen persen die verschillend zijn in maat nl. onderbol maat en bovenbol maat .
Aan beide halve bollen moeten schuine kanten worden gestoken en dan kan er na samenvoeging gesoldeerd worden .
Waarom zo moeilijk deze moeilijke weg gevolgd .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 348
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: holank en bolponsenset

Bericht door joep »

Op de klad tekening:
De bovenste is iets hoger/dieper en krijgt een schuine kant om in de onderste helft te steken.
Dit centreert altijd.
De onderste heeft de schuine kant voor de juiste aansluiting/passing.
halve bollen.jpg
Als er meerdere bolletjes gemaakt moeten worden spaart dit het gehaspel met het passen van de twee delen.
Waar ik de stempel set voor gemaakt heb moest nu meerdere echt ronde bollen maken.
Er zouden er nog meer volgen.
Dan is dit de moeite echt wel waart.

Ik andere vakmensen niet vertellen hoe zij hun werk moeten maken.
Ik wil,
als ik kan en mag,
hun wel helpen met hun werk.

Voor wie wil.
twee gelijke halve bollen.
Stomp tegen elkaar monteren en solderen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 671
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Herman »

Ach 70 jaar geleden stanste ik er al stevig op los en koperen half bollen werden met koper aaneen gesoldeerd ,en dat allemaal voor de laagste mogelijke fabriek verrekenprijs en die moest je ook nog zelf voor 5000 stuks berekenen .
Dus stansen is een oud vak .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 348
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: holank en bolponsenset

Bericht door joep »

Dus stansen is een oud vak .
Dat zijn toch alle ambachten?

Mooi toch...
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 671
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Herman »

klopt maar stansen , van halve bollen is toch wel bijzonder vorm van vakmanschap.
Ik denk hierbij altijd aan 1654 toen in Maagdenburg (D) de 2 halve bollen werden gestanst en waarmee bewezen werd dat er luchtdruk bestaat .
Deze halve bollen gingen ook de hele wereld over .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 348
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: holank en bolponsenset

Bericht door joep »

Maagdenburg (D) de 2 halve bollen

De natuurkundige proef is voor de eerste maal uitgevoerd in 1654 door Otto von Guericke, burgemeester van Maagdenburg.
Twee halve bollen met 35 cm diameter werden vacuüm gezogen.
Zestien paarden konden de halve bollen niet van mekaar trekken. 16 PK aan kracht.

Ik schat dat ze toen nog niet stansten zoals de laatste honderd jaar, matrijs en patrijs.
Aannemelijker is dat ze net als bij ander smeedwerk de smid de bollen als rondel met een beitel uitgekapt heeft.
Het rondel is toen in een kommetje als halve bol gesmeed.
Krek zoals heden ten dagen nog steeds veel edelsmeden en koperslagers dit ambachtelijk (willen) doen.

Och?
Het kan op velerlei manieren.

Bolletjes/bollen maken uit twee delen:
Stansen en persen,
Rondsnijden en persen,
Rondsnijden en forceren,
Kappen en drijven,
Knippen en drijven,
Zagen en drijven,
Laseren en persen.
Etc.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 348
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: holank en bolponsenset

Bericht door joep »

Schoteltje bollen.
frommelwerk.jpg
randloos.jpg
napersen.jpg
Dat krijg je dan als het rondel te groot is voor het te maken schoteltje.
De overhangende randen frommelen.
Leuk maar dat is niet gevraagd.
Toch maar het frommelrandje weggeknipt.
Midden in het schoteltje een gatje geboord.
Door de boordruk was het schoteltje niet meer mooi bol.
Laatste gang was toen nog even nadrukken op een dik stuk stug rubber.
Toen was de mooie gave bolling weer terug.
Weer iemand geholpen.
Kan hij weer verder.
Plaats reactie