9k of 8k toetsen - vreemd geval

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Janna
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

9k of 8k toetsen - vreemd geval

Bericht door Janna »

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar tips of ervaringen. Ik werk als goudsmid veel met oud goud, maar zoiets heb ik nog niet bij de hand gehad.

Ik heb een onduidelijk gehalte sieraden van een klant. En probeer er voor haar achter te komen wat het kan zijn. De sieraden komen uit Zuid Afrika.

Merkje gaf aan 375 oftewel 9k.
Toetsen (na omsmelten) geeft helaas aan lager dan 8k. Toetsstreek blijft heel eventjes zichtbaar, maar trekt dan langzaamaan weg. Er blijft iets van zichbaar dus lost niet geheel op. (Zo toets ik altijd, dus niet met 2e controlestrepen/toetsster, maar gewoon op het zicht.)

In mijn ervaring betekent dat dat er wel goud in zit, maar minder dan het karaat waar de toetsvloeistof op test.

Het sieraad bleek ook naverguld. Geelgoud op het eerste oog. Na smelten roodachtig wittig van kleur. Vrij bleek. Gek kleurtje. Geen rood/roségoud zoals je bij bijv Italiaans goud vaak ziet, naverguld.

Wat zouden jullie doen in zo'n geval.

Het is mij zelfs te twijfelachtig om het in te kopen als oud goud.

Iemand een idee wat het kan zijn? Ondergelegeerd goud, of geen goud?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Re: 9k of 8k toetsen - vreemd geval

Bericht door Sinterklaas »

Wat het is kan ik helaas ook niet zeggen. Als je met iets test wat zeker geen goud is. Trekt het streepje dan ook langzaam weg? Want dan zou het kunnen dat de sieraden ook geen goud zijn.

Het beste kun je met een XRF testen. Maar dan moet je iemand kennen die zo'n apparaat heeft.

Bij twijfel zou ik het niet kopen. Want anders kan je betaal je straks voor afval.

Of je stuurt het naar de waarborg oid. En laat het door hun testen. Maar dat is allemaal wel veel moeite. Zelfs als het wel laag gehalte blijkt te zijn. Tenzij het bij elkaar toch een flink gewicht is.
Janna
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door Janna »

Dank je voor je reactie!

Ik ga nog even nadenken wat ik ermee kan!

Laten testen bij de waarborg zou een optie zijn inderdaad... als we het zeker willen weten. Maar liefst zou ik het zelf in eigen atelier willen kunnen bepalen. 🤔 maargoed, je kunt niet altijd alles zelf. 🙃

Lastig deze!

Inkopen ga ik niet doen heb ik al besloten.
Briolet
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Het verschil bepalen tusssen 8 en 9 ct is heel lastig zoals je zelf gemerkt hebt. De reactie op het toetswater hangt ook sterk af van de bijzet in de legering. Dus meer zilver of meer koper. Als je nauwkeurig wilt toetsen moet je eigenlijk altijd met een referentiestreep van bekende legering en dezelfde kleur werken.

Wat het toetsen ook bemoeilijkt is dat toetswaters het beste reageren bij 14 kt goud. Dan heeft een kleine verandering in de legering een groot effect op de oplosbaarheid. Bij 8 kt of bij 18 kt is de gevoeligheid al een stuk kleiner zodat het lastiger wordt om kleine afweikingen te herkennen.

Zie ook bijgevoegde afbeelding uit het cursusboek "Toetsen" van de waarborg. Des te steiler de grafiek loopt, des te groter is het effect van toetswater op een afwijking.

Toetswater.png
Het 14 ct toetswater dat de waarborg gebruikt is sterker dan wat een Bijoux of Alma verkoopt en tast ook legeringen tot 700/- aan. Je kijkt dus niet of de streep blijft staan maar of hij even sterk aantast als het referentiestreepje. En als het oplossen begint, bevries je het proces door er schoon water bij te druppelen. Met deze techniek zijn kleine afwijkingen beter te bepalen.

-----

In jouw geval kunnen er ook heel ongebruikelijke metalen bijgemengd zijn. b.v. toen de zilverprijs beging jaren '80 zo hoog waren, werden er ook legeringen gemaakt waar het zilver door een ander wit metaal vervangen werd. (Met als gevolg dat het 14 kt goud dan een lager smeltpunt kreeg dan standaard hard-soldeer)
Plaats reactie