Oude Witgouden ring blijft zwart

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Patsy
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

Oude Witgouden ring blijft zwart

Bericht door Patsy »

Hallo,
Ik heb een oude witgouden trouwring opgewarmd om te kunnen rekken maar nu krijg ik hem niet meer in originele kleur, lichtgrijzig.
Blijft eerder donkergrijs, zwart.
Iemand een oplossing?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Re: Oude Witgouden ring blijft zwart

Bericht door Sinterklaas »

Misschien was de ring rhodineerd. En was ie daarom eerst witter. Of het is oxide van het heet maken. Dat kan je er gewoon afschuren of polijsten. Gaat er vaak niet af in het zuur is mijn ervaring. Dus gewoon zoet schuren en dan polijsten. En eventueel na rhodineren.

Als de ring al gerhodineerd was en je hebt hem heet gemaakt. Dan kan de verkleuring ook van het rhodium zijn. Ook in dat geval alles schuren en dan weer polijsten.
Erika
Moderator
Moderator
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door Erika »

Nikkelwitgoud ....
heb je al gepolijst ?

WAt hierboven wordt gezegd het zal gerhodineerd zijn geweest, als je dan heb afgewerkt zijn die paar microns rhodium er af gepolijst,

Maar ik denk meer dat je nikkel witgoud hebt en dat reageert nu eenmaal zo op vlam, meestal kom je dan een eind met afwerken alleen
Alleen wit wit, dat wordt het alleen door rhodineren , dus mischien zou je nog moeten rhdinernen,maar dat is vrij prijzig dus leg dat voor aan de klant of ze dat willen
ik persoonlijk vind de eigen kleur van witgoud mooier dan gerhodineerd witgoud

Bedenk dat we witgoud maken van een zeer geel metaal , Afbeelding
Dus zal altijd wat gelige zweem, zeker vergeleken met zilver of de platina legeringen , hebben
Vandaar het rhodineren
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Patsy
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper

Bericht door Patsy »

Sorry voor de late reactie!
Had het intussen kunnen oplossen, inderdaad met goed schuren en polijsten!☺️
Plaats reactie