Wrijfstaal maken

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Tonii
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 23-04-2024, 3:11
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Altea, Alicante, España

Wrijfstaal maken

Bericht door Tonii »

Hey allen!

Ik ben Teun, redelijk nieuw op deze site. Ik heb al heel wat informatie van deze omgeving kunnen toepassen. Dankjewel!
Ik woon in Spanje en probeer hier weer te starten met goudsmeden. Ik had alleen wat vragen, misschien kan iemand me helpen.

Ik vroeg me af hoe je een wrijfstaal polijst, het vormen kan ik met een slijpsteentje op mijn hangmotor doen, maar moet ik het gewoon met schuur/polijst -latjes doen?
Ook wilde ik graag weten hoe moeilijk het is om grote hoeveelheden zilver draad te trekken zonder trekbank, is dat te doen?

Alle informatie is welkom, Dankje! :thx:
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Wrijfstaal maken

Bericht door joep »

Je kunt een wrijfding maken van een hardstaal dat mooi glad te polijsten is.
Zilverstaal zou al kunnen, kun je na de grove vormgeving harden en aansluitend spiegelglad maken.
Het kan ook met een steen in een houdertje. De steen zet je in de op maat gemaakte houder.
Ook de steen kun je spiegelglad polijsten.

Als je draad rond wil maken en op een bepaalde dikte kun je deze draad eerst met een profielwals op dikte brengen.
Hierna kun je deze door een trekijzer halen voor een exacte en spiegel gladde draad.
Dunne draden die al vooraf gewalst zijn, kun je met de hand trekken, zeker als je met walsen al bijna aan de nieuwe maat bent gekomen.

Is het trekken lastig, dan kun je ook eert gloeien.

Succes
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 678
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wrijfstaal maken

Bericht door Herman »

Hay Teun , je vraag was hoe kan ik een wrijfstaal polijsten , schijnbaar heb je geen probleem met het maken van een model .
Het polijsten van materialen zoals ijzer en staal dat zou je volgens naar wat ik geleerd heb uit moeten voeren in kleine stapjes , waarvan het resultaat na iedere stap 100 % moet zijn om achteraf geen fouten te zien zitten .
In het hoofd stuk NABEWERKEN heb ik recentelijk een melding gedaan over het gebruik van Micro Mesh schuur en polijts materiaal verkrijgbaar in oplopende fijnheid tot 12000 Mesh .( 2 micron )
het verschil tussen zilver en ijzer is de hardheid , zilver is relatief zacht en kun je gemakkelijk met een polijs schijfje met vet het oneffen oppervlak glad wrijven , met ijzer kan dat ook maar dan moet je van
een andere aanpak uitgaan en die heb je niet .
Draad trekken dat heeft joep reeds verteld ,ik kan daar aan toevoegen dat ik draad trek met de hand vanaf 2 mm en ik gebruik daarbij een smeer midden om de weerstand die je ondervind bij het trekken te verminderen .
Ik voeg hierbij een foto van het eenvoudige hulpmiddel welke bestaat uit een buisje waarin 2 houten propjes zitten waartussen een stukje kaars vet zit . De houder bevat 2 kleine gaatjes ter hoogte van het kaars vet en daar steek ik dan de tetrekken draad door en dan door het trek gat . Bij het trekken sleept de draad altijd wat kaarsvet mee en zorgt dan bij het trekgat voor wat smering , je merkt aan de draad dat deze glad aan voelt en je hebt minder kracht nodig .
IMG_2024-05-25-20-12-34-629 kl.jpg
IMG_2024-05-25-20-14-14-112 kl.jpg
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Tonii
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 23-04-2024, 3:11
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Altea, Alicante, España

Re: Wrijfstaal maken

Bericht door Tonii »

Hallo!

Dank voor de antwoorden!
joep schreef: vrijdag 24-05-2024, 18:56 Is het trekken lastig, dan kun je ook eert gloeien.
Dat is een goeie Joep; eerst uitgloeien en dan trekken als het echt te moeilijk is, indien ik het snel af moet hebben of geen toegang heb tot een trekbank.
Herman schreef: zondag 26-05-2024, 11:44 Hay Teun , je vraag was hoe kan ik een wrijfstaal polijsten , schijnbaar heb je geen probleem met het maken van een model .
Hey herman, Ik denk dat ik er met veel moeite en een setje slijpsteentjes voor de hangmotor er wel uitkom voor de grove vorming. Ik maak me meer zorgen voor het perfect gepolijste staaltje. Dat kan ik dus het beste met speciaal heel fijn schuurmiddel doen? Ik ga eens kijken of mijn lokale groothandel zoeits heeft.
En als ik veel ga trekken zal ik die buizenconstructie ook een keer proberen, goed idee!

Teun
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 414
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Wrijfstaal maken

Bericht door Sinterklaas »

Ik maak mn wrijfstalen van oude freesjes. De kop slijp ik er af. Met een diamant schijfje. Dan maak ik ook de puntige vorm er in door het freesje met de over de diamantschijf the draaien. Diamantschijf in de micromotor.
Als ik de grove vorm er in heb dan stop ik het freesje in de micromotor. En dan kan je dmv schuurpapier of je schuurlatje de boel steeds fijner schuren. En je wrijfstaal blijft dan ook symmetrisch van vorm. Dan kan je het nog polijsten of met een borsteltje op in de micromotor of op een grote polijstmachine.

Om het te gebruiken steek ik het wijfstaaltje in een handvat met pennetang uiteinde.
maurits
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: maandag 06-09-2021, 23:54
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Wrijfstaal maken

Bericht door maurits »

Wat Sinterklaas zegt. En heb je geen hangmotor of stationaire polijstmotor kun je het volledige vormingsproces handmatig doorlopen met
1) standaard vijl (kap #2)
2) schuurlat 220
3) schuurlat 320
4) schuurlat 400
5) schuurlat 600
6) schuurlat leder+heksenvet
Plaats reactie