Brander (LT) valt steeds uit (zuurstofconcentrator)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Brander (LT) valt steeds uit (zuurstofconcentrator)

Bericht door Moonlight_dust »

Hallo,

Na lange tijd inactiviteit wil ik het smeden terug oppikken, maar ik krijg mijn brander (Little Torch) maar niet goed afgesteld.

Wat er gebeurt is dat zodra ik zuurstof begin toe te voegen aan de vlam, dat die heel snel uitvalt, alsof er een windvlaag was die de vlam uitblies.
Enkel als ik met een heel kleine vlam start en dan wat zuurstof toevoeg, lukt het me hem aan te houden (als ik geen wilde bewegingen maak die de vlam uitblazen), maar zodra ik iets groter ga valt ie weer uit. Op deze manier kan ik dus niets aanvangen, want de vlam is niet krachtig genoeg.

Ik werk met een grote propaanfles met drukregelaar tot 6 bar en een zuurstofconcentrator van Devilbiss. De gasdruk heb ik al op verschillende standen gezet, vroeger stond hij altijd op 2,2bar ongeveer, maar ik heb verschillende standen tussen 1 en 3 bar geprobeerd nu om te zien of het een verschil maakt, niet dus. Vroeger gebeurde het soms ook wel eens dat de vlam uitviel, maar helemaal niet zoals nu.

Heeft er iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Welke aanpassingen kan ik nog proberen, behalve het veranderen van de gasdruk (wat niets doet)?

Alvast bedankt om mee te denken! :-)
Laatst gewijzigd door Moonlight_dust op maandag 23-09-2024, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
RenateK
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Brander (LT) valt steeds uit

Bericht door RenateK »

Kijk eens wat er gebeurt als je de slang loskoppelt van de drukregelaar en de fles? Komt er dan een olieachtige vloeistof uit? Zelf heb ik ook heel lang van dit soort problemen gehad, en toen bleek dat er op de een of andere manier vloeibaar gas meekwam. Uiteindelijk alles helemaal door geblazen met lucht zodat het weer schoon was, en er zat niets anders op dan een hele nieuwe gasfles te halen want dit bleef terugkomen. Het vermoeden is dat de fles een keer omgevallen is tijdens het transport waardoor dit ontstaan is.
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid

Dank je voor de tip! Ik heb dit eens gecheckt, maar alles is kurkdroog bij de koppeling van de slang aan de drukregelaar.

Ik heb het vermoeden dat het probleem eerder bij de zuurstofconcentrator ligt, maar ik weet niet goed wat het probleem dan is...
De gastoevoer werkt goed, de reducerende vlam zonder zuurstof brandt krachtig, het is pas bij het toevoegen van zuurstof dat ik problemen krijg.
Ik heb ook wat gespeeld met de settings van de concentrator, maar of ik hem nu op 1, 2, 3, 4 of 5 zet maakt niet uit, de vlam blijft toch nooit aan voorbij de 1 als ik de zuurstofkraan opendraai (meestal bereikt hij zelfs nog niet de 1 voor de vlam uitfloept).
RenateK
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Bericht door RenateK »

Daar heb ik verder geen verstand van, ik heb een sievert handstuk en geen aparte zuurstoftoevoer
joep
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door joep »

Daar heb ik helaas geen verstand van.
Ik werk al jaren met propaan en zuurstof uit een fles.
Jammer.

Succes
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid

Dank je wel beide om mee te denken! ;)

Hopelijk leest er nog iemand mee met ervaring met concentrators, wie weet...
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Re: Brander (LT) valt steeds uit (zuurstofconcentrator)

Bericht door Sinterklaas »

Komt het balletje op de zuurstofconcentrator nog wel van z'n plek?

Als ie het niet meer doet dan zal ie geen druk opbouwen. Dus dan lijkt het me sterk dat ie de vlam uitblaast.

Heb je een andere brander er aan? Of een ander kopje op je brander?

Zet je gas druk eens op de laagste stand en kijk hoe het dan gaat.
En zet daarna je gasdruk op de hoogste stand en kijk hoe dat gaat.
Is het alle bij het zelfde of anders?
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid

Het balletje van de zuurstofconcentrator komt nog goed van z'n plek zoals normaal, wanneer ik het laat blazen zonder (eerst) een gasvlam aan te steken. Maar als ik op de vlam van de propaan (zonder zuurstof, balletje is dus omlaag want zuurstof is toe) zuurstof begin toe te voegen, dan blaast de vlam uit zowaar wanneer het balletje omhoog begint te gaan.

Het lijkt me alsof er dan meer lucht dan zuurstof toegevoegd wordt... Zou het kunnen dat de concentrator defect is en eerder lucht dan zuurstof afgeeft?

Of is een probleem met de slang evt. een mogelijkheid?

Ik heb enkel deze brander (Little torch), maar heb wel de verschillende kopjes geprobeerd, allen met hetzelfde probleem, de vlam blaast uit zodra ik de zuurstofknop genoeg opendraai om het balletje omhoog te halen.

Gasdruk test die je beschrijft heb ik ook geprobeerd, en maakt geen verschil uit... ik vermoed dus niet dat het probleem daar ligt.

Dank je voor het meedenken!
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik laat mijn zuurstof altijd eerst 15 minuten blazen, daarna mijn gas 5 minuten op een klein waakvlammetje en daarna kan ik de hele dag zonder problemen solderen. ik gebruik mijn installatie niet elke dag, dus mijn gedachte was dat de slangen eerst verzadigd moeten geraken zodat er een evenwichtige flow ontstaat. maar whatever de reden, dit werkt voor mij iig.
joep
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door joep »

Dat is voor beide gassen zo.
Propaan evenzo zuurstof.

Eerst spoelen, dat kun je pas aansteken.
Is de binnen diameter van een slang groot,
of is de slang lang,
dan zal dit spoelen 1/2 to 1 minuut duren.

Hierna zuurstofkraantje op het handgreep open,
gas op het handgreep open,
aansteken,
afregelen.

Er is hoop....
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid

Bericht door Sinterklaas »

Moonlight_dust schreef: maandag 23-09-2024, 22:30 Het balletje van de zuurstofconcentrator komt nog goed van z'n plek zoals normaal, wanneer ik het laat blazen zonder (eerst) een gasvlam aan te steken. Maar als ik op de vlam van de propaan (zonder zuurstof, balletje is dus omlaag want zuurstof is toe) zuurstof begin toe te voegen, dan blaast de vlam uit zowaar wanneer het balletje omhoog begint te gaan.

Het lijkt me alsof er dan meer lucht dan zuurstof toegevoegd wordt... Zou het kunnen dat de concentrator defect is en eerder lucht dan zuurstof afgeeft?

Of is een probleem met de slang evt. een mogelijkheid?

Ik heb enkel deze brander (Little torch), maar heb wel de verschillende kopjes geprobeerd, allen met hetzelfde probleem, de vlam blaast uit zodra ik de zuurstofknop genoeg opendraai om het balletje omhoog te halen.

Gasdruk test die je beschrijft heb ik ook geprobeerd, en maakt geen verschil uit... ik vermoed dus niet dat het probleem daar ligt.

Dank je voor het meedenken!
Als de concentrator kapot is dan komt er niks meer uit. Hij gaat niet gewone lucht blazen. Ergens is de druk te hoog. Of je brander is verstopt ofzo.
Ik heb ook een tijdje gehad met een zuurstofconcentrator dat ik telkens de vlam uitblies. Uit eindelijk is het goed gekomen. Weet alleen niet meer wat ik heb gedaan. :schaam:

In principe zet je de draaiknop met het balletje op een bepaald niveau en daarna hoef je er niet meer aan te zitten.

Laat het apparaat eerst even werken als je het aan zet. En dan pas proberen de vlam aan te steken.

En als dat niet werkt zet je eerst even de alleen de zuurstof open op je brander. Zonder vlam aan dus. En dan laat je het even door lopen. Dan weer zuurstof dicht op de brander.
Vervolgens vlam aan(steken) en dan zuurstof erbij.
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Misschien onzin maar is je slang niet lek?
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie