Hi
Wie kan me het procedé uitleggen van het vergulden van messing met 14K goud?
Tegen betaling uiteraard
Of hebben jullie goeie tips?
Merci alvast
Groetjes
Elvada
Vergulden van messing
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Re: Vergulden van messing
Volgens mij moet je het eerst verkoperen en dan kan je het vergulden.
Het is gewoon galvano net als rhodineren etc.
Eerst in ultrasoon schoon maken. Je object moet dus al qua afwerking zijn zoals je het uiteindelijk wil hebben. Alle krassen etc die je nu ziet zie je na het vergulden nog steeds.
Vervolgens:
- Ontvet bad. (Op juiste voltage.)
- Afspoelen met demi water.
-Dan in ver-koper bad. Voltage instellen zoals aanbevolen door fabrikant van ver-koperbad.
-Dan afspoelen met demi water.
-Als laatste bad Het verguld bad van je keuze.
Galvano proces klaar. Alleen nog goed je object drogen. Let op dat je geen krassen maakt!
OP Youtube staan ook wel filmpjes.
Ik kan het nog preciezer uitleggen maar ik weet niet wat je wel en niet weet. En ik weet niet wat voor spullen je in huis hebt.
Het is gewoon galvano net als rhodineren etc.
Eerst in ultrasoon schoon maken. Je object moet dus al qua afwerking zijn zoals je het uiteindelijk wil hebben. Alle krassen etc die je nu ziet zie je na het vergulden nog steeds.
Vervolgens:
- Ontvet bad. (Op juiste voltage.)
-Dan in ver-koper bad. Voltage instellen zoals aanbevolen door fabrikant van ver-koperbad.
-Dan afspoelen met demi water.
-Als laatste bad Het verguld bad van je keuze.
Galvano proces klaar. Alleen nog goed je object drogen. Let op dat je geen krassen maakt!
OP Youtube staan ook wel filmpjes.
Ik kan het nog preciezer uitleggen maar ik weet niet wat je wel en niet weet. En ik weet niet wat voor spullen je in huis hebt.
- Briolet
- Actief lid
- Ervaring: Amateur (geen cursist)
Goud op messing wordt binnen een paar jaar lelijk omdat het zink uit de messing naar buiten diffundeert en het goud doet verkleuren.
Daar kwamen we tot onze schade zo'n 30 jaar geleden achter bij onze modelringen. De oplossing was eerst vernikkelen, wat een goede diffussiebariëre vormt. Zelfs de eerste ringen uit die tijd zien er nog steeds goed uit.
Voor objecten die je niet op de huis draagt is dit nog steeds een goede methode. Met koper als tussenlaag heb ik geen ervaring, maar het zal beter zijn dan helemaal geen tussenlaag.
Koper en goud diffunderen echter goed in elkaar. Het is zelfs het schoolvoorbeeld van diffussie tussen twee metalen.
Zie ook deze pdf voor het technische verhaal over diffussie DIFFUSIEMETAALLAGEN
Daar kwamen we tot onze schade zo'n 30 jaar geleden achter bij onze modelringen. De oplossing was eerst vernikkelen, wat een goede diffussiebariëre vormt. Zelfs de eerste ringen uit die tijd zien er nog steeds goed uit.
Voor objecten die je niet op de huis draagt is dit nog steeds een goede methode. Met koper als tussenlaag heb ik geen ervaring, maar het zal beter zijn dan helemaal geen tussenlaag.
Koper en goud diffunderen echter goed in elkaar. Het is zelfs het schoolvoorbeeld van diffussie tussen twee metalen.
Zie ook deze pdf voor het technische verhaal over diffussie DIFFUSIEMETAALLAGEN
Zo kunnen dunne goud- of zilverlagen en ook tin- en tinloodlegeringen die op messing zijn aangebracht na verloop van tijd een minder goede soldeerbaarheid gaan vertonen door diffusie van zink uit het messing in de toplaag. Dit nadelige verschijnsel kan meestal worden opgeheven door het aanbrengen van een dunne âbarrierlaagâ van bijvoorbeeld 1 micrometer nikkel op het messing.
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Thanks Briolet en Sinterklaas!
Excuses voor de vertraging, nieuw hier
Ik was ook al even op onderzoek gegaan en was er intussen uit over de tussenlaag.
De nikkellaag lijkt me het meest geschikt alleen helaas, ik maak voornamelijk ringen, dit is geen anti-allergische tussenlaag.
De reden waarom ik messing graag zou vergulden is omdat ik standaard al heel lang en graag met messing werk en omdat een goudlaagje erop de oxidering wat tegen gaat en als het goudlaagje een beetje zou afgaan, er nog steeds een goudkleurig materiaal onderzitâŠ
Ik weet niet of een nikkellaag âkleurloosâ is..?
Een tussenlaag in koper, zal geen gouden ondertoon geven indien het goudlaagje afslijtâŠ.
Dilemma, ik zit wat vast :-/
Excuses voor de vertraging, nieuw hier
Ik was ook al even op onderzoek gegaan en was er intussen uit over de tussenlaag.
De nikkellaag lijkt me het meest geschikt alleen helaas, ik maak voornamelijk ringen, dit is geen anti-allergische tussenlaag.
De reden waarom ik messing graag zou vergulden is omdat ik standaard al heel lang en graag met messing werk en omdat een goudlaagje erop de oxidering wat tegen gaat en als het goudlaagje een beetje zou afgaan, er nog steeds een goudkleurig materiaal onderzitâŠ
Ik weet niet of een nikkellaag âkleurloosâ is..?
Een tussenlaag in koper, zal geen gouden ondertoon geven indien het goudlaagje afslijtâŠ.
Dilemma, ik zit wat vast :-/
-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Wat Briolet zegt over Nikkellaag tegen het verkleuren is een goede optie. Maar dan voornamelijk voor dingen die je niet draagt.
Nikkel is niet kleurloos maar grijs.
Om je dilemma te verhelpen. Er bestaat ook goud verguld baden die direct op messing kunnen.
Dan heb je bij slijtage dus dat je het minder ziet.
Maar waar je dan wel na langere tijd tegenaan loopt is het punt wat Briolet al heeft aangestipt. namelijk dat het messing toch onder het goudlaagje gaat verkleuren. Het zuurstof kan nog steeds bij het messing komen. En dat oxideert. Met een nikkel laagje er tussen kan je dat oplossen. Tenzij dat ook weer weg gesleten is.
Hier kan je zien hoe iemand messing direct verguld. Zonder tussenlaag. https://www.youtube.com/watch?v=ExfOEF0_5rc
HIj verkoopt ook de spullen er voor. Geen ervaring er mee.
Nikkel is niet kleurloos maar grijs.
Om je dilemma te verhelpen. Er bestaat ook goud verguld baden die direct op messing kunnen.
Dan heb je bij slijtage dus dat je het minder ziet.
Maar waar je dan wel na langere tijd tegenaan loopt is het punt wat Briolet al heeft aangestipt. namelijk dat het messing toch onder het goudlaagje gaat verkleuren. Het zuurstof kan nog steeds bij het messing komen. En dat oxideert. Met een nikkel laagje er tussen kan je dat oplossen. Tenzij dat ook weer weg gesleten is.
Hier kan je zien hoe iemand messing direct verguld. Zonder tussenlaag. https://www.youtube.com/watch?v=ExfOEF0_5rc
HIj verkoopt ook de spullen er voor. Geen ervaring er mee.