Beste mensen van dit fijne forum,
Willen jij mij zeggen wat je van de ring vindt; graag streng doch opbouwend, haha.
Ik vind het erg moeilijk om met goud, 14 karaat te werken. Heb de ring eerst in zilver gemaakt maar met goud kwam ik veel nieuwe moeilijkheden tegen; had hard soldeee voor 14 karaat en alles goed schoon maar duurde heel lang voor het werkte. Daardoor heb ik de ring drie keer opnieuw gemaakt en nog vind ik het niet erg geweldig. De zetbakjes had ik in het verlengde van de scheen gesoldeerd en toen de stenen gezet. Niet slim want het was enorme klus om de vorm mooi in de ring te krijgen: zetbakjes stonden omhoog na het rondmaken van de ring. Maar het werd niet erg mooi toen ik ze probeerde in de vorm te buigen. Door het vormen ging een zetbakje van de scheen af en heb ik geprobeerd te solderen met steen erin: in nat zilverzand maar toch zijn de steentjes gecrasht. Niu dat laat ik maar maar mijn man vind de vorm; niet rond, van de ring lelijk.
Hebben jullie tips?
Ik hoor graag.
Hartelijke groeten,
Gerry
Kritiek en of advies
-
- Enthousiast lid
- Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
- Contacteer:
-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Re: Kritiek en of advies
Goud werkt inderdaad anders dan zilver. Zelf vind ik goud fijner.
Ik denk dat het probleem met het scheef gaan van de zetkasten is gekomen door dat je als ik het goed begrijp. De ring na het solderen rond hebt gemaakt.
Voor de volgende keer zou ik adviseren om de ring al rond te maken.
Dan de kastjes er aan. Als je bodem loze kastjes hebt kan je ze ook nog rond vijlen. Dan lopen ze met de ronding mee. Of je moet na het rond vijlen een bodem er in maken. Maar dat lijkt me niet ideaal.
Als laatste stenen zetten.
Dat de stenen kapot zijn. Komt omdat de hitte van het soldeer te dicht bij de steen was. Dan kan geen enkel middel je stenen koel genoeg houden. Alleen met een laser of een PUK had je dan het kastje weer aan de ring gekregen.
Zonder steen schade.
Ik zie ook nog vlekken op de ring van het solderen. Aan de kant van het groene kastje. Dat kan je nog weg schuren en polijsten.
Kastjes zouden ook nog dichter op de steen kunnen.
Maar al met al niet mega slecht. Ik denk dat je door de pech van het zetkastje in de reddings / reparatie modus bent gekomen.
Met ervaring leer je zulke dingen voorkomen en/of beter oplossen.
Weetje je kan het goud altijd omsmelten en iets nieuws maken. Maar ik denk dat je al met al toch veel geleerd hebt met het maken. En dat is belangrijk.
Gewoon vragen als je weer problemen hebt met een ring. Er is altijd wel iemand met tips.
Ik denk dat het probleem met het scheef gaan van de zetkasten is gekomen door dat je als ik het goed begrijp. De ring na het solderen rond hebt gemaakt.
Voor de volgende keer zou ik adviseren om de ring al rond te maken.
Dan de kastjes er aan. Als je bodem loze kastjes hebt kan je ze ook nog rond vijlen. Dan lopen ze met de ronding mee. Of je moet na het rond vijlen een bodem er in maken. Maar dat lijkt me niet ideaal.
Als laatste stenen zetten.
Dat de stenen kapot zijn. Komt omdat de hitte van het soldeer te dicht bij de steen was. Dan kan geen enkel middel je stenen koel genoeg houden. Alleen met een laser of een PUK had je dan het kastje weer aan de ring gekregen.
Zonder steen schade.
Ik zie ook nog vlekken op de ring van het solderen. Aan de kant van het groene kastje. Dat kan je nog weg schuren en polijsten.
Kastjes zouden ook nog dichter op de steen kunnen.
Maar al met al niet mega slecht. Ik denk dat je door de pech van het zetkastje in de reddings / reparatie modus bent gekomen.
Met ervaring leer je zulke dingen voorkomen en/of beter oplossen.
Weetje je kan het goud altijd omsmelten en iets nieuws maken. Maar ik denk dat je al met al toch veel geleerd hebt met het maken. En dat is belangrijk.
Gewoon vragen als je weer problemen hebt met een ring. Er is altijd wel iemand met tips.
-
- Enthousiast lid
- Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
- Contacteer:
Re: Kritiek en of advies
Dankjewel voor je antwoord Sinterklaas. (Ben blij dat je even in het land bent) Inderdaad heb ik ring pas rond gemaakt na solderen van de kastjes aan de scheen.
Dank voor de aanwijzingen. Misschien ga ik hem nog es maken.
Hartelijke groeten,
Gerry
Dank voor de aanwijzingen. Misschien ga ik hem nog es maken.
Hartelijke groeten,
Gerry