Baguette

Alles over het ontwerpen van werkstukken
Plaats reactie
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Baguette

Bericht door Ilke05 »

Hi! Ik wil voor de eerste maal een gelijkaardige ring maken met een baguette steen. Ik womil de steen zo laag mogelijk tegen de ringband. Liefst met een moderne gesloten (?) Zetkast en griffen.

Wie kan mij laten weten hoe ik deze zetkast maak? Ik denk dat 1mm een goede dikte is voor de plaat? Maak ik die zetkast dan een 0.5mm groter dan de steen?

Hoe zorg ik ervoor dat de griffen (ook 1mm?) mooi in de hoeken gesoldeerd worden? Frees ik hiervoor eerst een gleufje in de hoeken?

Dankje voor alle tips
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Baguette

Bericht door Ilke05 »

Zie foto!
Bijlagen
Foto baguette
Foto baguette
Screenshot_20241210-184153_Pinterest.jpg (35.3 KiB) 2476 keer bekeken
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Overig

Bericht door Sinterklaas »

Als je de onderkant van je rusting met de ring mee wil laten lopen dan moet je dikker materiaal nemen denk ik. Anders word het in het midden erg dun als je het rond vijlt aan de binnenkant.

Met een cylinder frees kan je inderdaad de hoekjes van je rusting infrezen. Of met een rond vijltje.

MIsschien is 1mm diameter draad dun. Dat hangt af van de maat van je steen.
Bij een baguette die je op de hoeken zet. Moet je ook nog extra weg frezen zodat het puntje van de steen geen metaal raakt. Anders breekt de steen met zetten.
Als je steen geen mooie hoeken heeft meer is afgerond dan kan de steen weg gaan draaien tussen de poten. DAn is het belangrijk dat de steen in een rusting ligt. Die houd het draaien dan tegen.

De maten van je plaat en draad worden bepaald door je steen.

Je noemt het een kastje met griffen. Als ik aan een kastje denk dan denk ik aan een zetrand en geen poten. Met poten denk ik aan een chaton.
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Ilke05 »

Dankjewel voor alle tips!! :thx:
Het klopt dat ik wat in de war ben door de naam vd zetting. Ik wil wel degelijk een kastje en geen zetting opgebouwd uit draden. Ik voeg anders nog een fotootje bij!

Wat je zegt over dat infrezen klinkt logisch en ga ik ook proberen thx!

Ja die hoeken lijken me inderdaad kwetsbaar. Ik vroeg me eerder al af of het veiliger is om een octa vorm te nemen ipv echt een rechthoek omdat die hoekjes toch iets afgevlakter zijn... Of misschien blijft de steen dan minder goed op zijn plaats? Jeetje :tonguit:
Ilke05
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Ilke05 »

Is een prong setting een juiste benaming?
Bijlagen
Screenshot_20241208-212102_Chrome.jpg
Screenshot_20241208-212102_Chrome.jpg (14.24 KiB) 2372 keer bekeken
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid

Dit zou in het nederlands een Chaton (zetting) heten.

Claw setting is volgens mij de engelse naam voor een chaton.
Maar ik zie dat Prong setting ook chaton plaatjes laat zien in mn zoekmachine.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid

Ilke05 schreef: donderdag 12-12-2024, 20:52 Dankjewel voor alle tips!! :thx:
Het klopt dat ik wat in de war ben door de naam vd zetting. Ik wil wel degelijk een kastje en geen zetting opgebouwd uit draden. Ik voeg anders nog een fotootje bij!

Wat je zegt over dat infrezen klinkt logisch en ga ik ook proberen thx!

Ja die hoeken lijken me inderdaad kwetsbaar. Ik vroeg me eerder al af of het veiliger is om een octa vorm te nemen ipv echt een rechthoek omdat die hoekjes toch iets afgevlakter zijn... Of misschien blijft de steen dan minder goed op zijn plaats? Jeetje :tonguit:

Een chaton wat je in je laatste plaatje laat zien. Dat kan dus een rusting hebben uit plaat zoals op het plaatje of uit draad.
Een kastje heeft geen pootjes. Maar dan zet je de steen door rondom de rand over de steen te hameren. De steen licht dan dus in het metaal en alleen het bovenste deel is zichtbaar.
Briolet
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Ilke05 schreef: donderdag 12-12-2024, 20:52Ja die hoeken lijken me inderdaad kwetsbaar. Ik vroeg me eerder al af of het veiliger is om een octa vorm te nemen ipv echt een rechthoek omdat die hoekjes toch iets afgevlakter zijn... Of misschien blijft de steen dan minder goed op zijn plaats? Jeetje :tonguit:
Als je goed kijkt zie je regelmatig dan sommige 'baguettes' in werkelijkheid emerald slijpsels zijn. Als de schuine hoekjes erg smal zijn, dan vallen ze weg onder het pootje.

Zie b.v. bijgaande afbeelding van een "baguette":
Baguette hanger.png
Baguette hanger.png (26.71 KiB) 1999 keer bekeken
Dat het een emerald is zie je aan de 4 donkere zones die vanuit de pootjes naar het midden van de steen lopen. Dit zijn de schuine facetten. Ik zou altijd proberen een emeraldslijpsel te krijgen als ik het op de hoekjes moet zetten.
Plaats reactie