Beste mensen,
Ik heb een klant die met een ronde jade uit China komt. Ik heb wat ontwerpen opgezocht en samen een eind-ontwerp gemaakt.
Ik zou nu graag een sluiting door en rondom het gat maken iets soortgelijks als de onderstaande afbeelding, maar ik heb zelf nog nooit met solderingen gewerkt rondom een steen. (ik zet alleen stenen in al 'affe' ontwerpen)
Iemand enig idee hoe dit te doen? Kan ik de steen in coolpasta leggen en de te solderen naden daar buiten vast solderen. Of ideeen voor een andere werkwijze?
Ik hoor het graag,
Luca
Soldering bij Ronde Jade
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Re: Soldering bij Ronde Jade
Niet solderen! Ik denk dat dit te dicht bij de steen is. Ook als je het in de pasta doet. Onderwater zou nog kunnen maar dan moet de steen heel de tijd onder water blijven. En bij het verhitten gaat het water verdampen. Dus dan is het opletten geblazen.
Het veiligste is met een PUK of met een laser het plaat oog dicht lassen.
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Ah dank! Dat wordt dan lastig ik heb geen laser of PUK.Sinterklaas schreef: ↑vrijdag 10-01-2025, 21:28 Niet solderen! Ik denk dat dit te dicht bij de steen is. Ook als je het in de pasta doet. Onderwater zou nog kunnen maar dan moet de steen heel de tijd onder water blijven. En bij het verhitten gaat het water verdampen. Dus dan is het opletten geblazen.
Ga eens op onderzoek wie mij hier mee kan helpen.
Groet
- @tjuh
- Zeer actief lid
- Ervaring: Overig
- Contacteer:
in welk materiaal wordt dit gemaakt? bij zilver kan je nog argentium overwegen, steen uiteraard in water, maar argentium verspreid de hitte niet snel, en dan met een kleine spitse vlam (ik heb een naald op mijn little torch) lukt het wellicht.
Ik gebruik argentium ook bij houten en plastic ringen.
Ik gebruik argentium ook bij houten en plastic ringen.