Reparatie: Ring met rechte breuk (met+ zonder stukje tussen)

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Plaats reactie
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Professioneel goudsmid

Reparatie: Ring met rechte breuk (met+ zonder stukje tussen)

Bericht door Willem Parel »

Ik wilde hier een topic starten waarin we allemaal onze handigheidjes op reparatiegebied neer kunnen zetten.
Velen zullen er weinig mee te maken hebben terwijl anderen er hun brood mee verdienen maar uiteindelijk zullen we allemaal wel eens een reparatie uit moeten voeren.
Om dan van elkaars specifieke kennis en trucjes te kunnen profiteren leek me deze topic wel een goed idee.
Ieder heeft zo z'n eigen methoden en vele wegen leiden naar Rome maar dan hoeven we niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden

Begin ik met het groter maken van een afgezaagde trouwring.
Natuurlijk kun je er een stuk tussen zetten maar dan ben je A extra goud kwijt en B er komen 2 naden in de ring.
Het kan ook door de uiteinden goed aan te vijlen, vervolgens de naad te solderen met hardsoldeer (nr. 1) en op de naad een soort bruggetje te solderen (oud stukje trouwring bv.) (ook met nr 1).
Je kunt nu de ring zonder problemen oprekken en daarna soldeer je het bruggetje er af en kun je dit weer voor een volgende ring gebruiken. en ben je geen extra goud kwijt.
Die stukjes gebruik ik wel tot 10 x toe voordat ze te dun worden.

Afbeelding

Iets wat velen wel zullen weten maar mischien dat de beginnelingen nog niet op het idee zijn gekomen.
Als er wel een stukje tussen moet (ook bij elke andere ring) is het handig de ring-uiteinden even V vorig af te vijlen.
In het te plaatsen stukje maak je even aan weerzijden groefjes (zaagsnede is ook al genoeg) en vervolgens kun je het sukje probleemloos tussen de scheeneinden klemmen zonder dat hij er steeds tussenuit springt.

Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Overig
Contacteer:

Bericht door smidje »

Beste Willem,
Wat een geweldig idee om deze topic te starten.
Ik heb altijd geroepen :' ik ga geen reparaties doen'. #-o
Maar sinds ik me weer met goudsmeden ben gaan bezighouden zit ik meest reparaties te doen en ik ga het nog leuk vinden ook.
Er is dus nog veel te leren voor mij, en mocht ik een slimmigheidje uitvinden komt hij zeker hier erbij !
Harm
"Quality is a habit not an act"
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Oh ik zie net dat ik de omschrijving en de tekening juist net andersom heb uitgevoerd. (groefjes in de ring en V vorm aan het stukje), maar het komt op hetzelfde neer natuurlijk.

Ook excuses voor de kwaliteit van de foto...

Mooi Harm, ik hoop ook veel van jou (en de anderen) op te mogen steken.
Daan
Actief lid
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Daan »

lucskepc schreef:dat met dat bruggetje versta ik niet zo goed. is het mogelijk daar ook een schetsje van te maken, voor, tijdens en na, want ik begrijp echt niet hoe dat bruggetje je kan helpen bij het openrekken van de ring.
en als je openrekt, heb je toch altijd een schenenverdunnung?
Dat klopt als je iets oprekt dan wordt de ringscheen dunner. Maar dat is niet heel veel als je dat 1 of 2 maten doet.
Wat Willem duidelijk wilt maken is hoe je effecient en beter kan gaan werken met reparaties. Het om het vlak wat gesoldeerd is. hoe groter het soldeervlakte des te minder snel de 'verbinding' breekt.
Het eerste wat Willem als voorbeeld nam is heel erg handig. Je soldeerd een stukje metaal op de bovenkant van de ringscheen waar de soldeernaad zit. Wanneer je een ring gaat oprekken heeft het de grootste kans om te gaan breken/scheuren waar het het zwakste is. Door het brugje erop te solderen wordt dat juist heel sterk en als je de rest van de ring ook nog uitgloeid heeft het dus een heel sterk stukje en de andere stukken zijn allemaal even gelijk waardoor de ring wel wilt oprekken ong 2 maten voordat je weer hoeft uit te gloeien. Let wel op dat een ring niet van zichzelf al verschillende diktes heeft over de gehele ring.

Het tweede voorbeeld wat Willem Parel gaf heet ook wel een zwaluwstaart verbinding. Hij zorgt ervoor dat het te verbreden/nieuw stukje scheen ertussen klemt als een V vorm. Hierdoor heeft hij dus een groot oppervlakte gemaakt en juist door de vorm hecht het beter en als je het goed toe past blijft het goed na het verder bewerken van de ring. Wat ik zelf makkelijker vind is om een ronding te maken dus een gluifje vijlen met een rattenstaart vijltje

Bedankt Willem!
Erika
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Erika »

He dat is een mooie tip Willem, die van brugje. Ga meteen doen!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid

Ik doe het al jaren zo en het werkt prima, het is standaard dat je altijd eerst de gehele trouwring uitgloeit.
En met dat bruggetje bedoel ik gewoon een los stukje goud dat je over de naad van de ring soldeerd.
Inderdaad zal hij anders breken op de zwakste plek, dus op je net gesoldeerde naad.
Normaliter zal het je haast niet lukken een gesoldeerde trouwring op te rekken op deze wijze wel.
Bij het oprekken zal altijd de trouwring in zijn geheel wat dunner worden.
Soms als je pech hebt en het materiaal is niet homogeen dan wil het wel eens plaatselijk zijn, het zgn. insnoeren.
marianvandorsten
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Reparatie: Ring met rechte breuk (met+ zonder stukje tussen)

Bericht door marianvandorsten »

Hallo, ik ben bezig met een 14K gouden ring (uit oud goud) en had deze gesoldeerd, was iets te krap en bij t oprekken is deze dus gebroken bij de soldeernaad. Nu wil ik graag de ring iets oprekken met het 'bruggetje' erop. (Dus niet een stukje ertussen zetten.)
Mijn vraag is nu, kan het stukje (bruggetje) dat op de soldeernaad wordt gesoldeerd, ook van zilver zijn (je haalt dit na het oprekken er weer af).
En andere vraag, kan ik dit solderen van het bruggetje ook met zilversoldeer doen? Ik heb nu namelijk alleen goud middel soldeer en geen hard goudsoldeer.

Bij het item van Willem Parel stonden ook foto's maar die kan ik nu niet terugzien. Zijn deze er nog of heeft iemand van deze actie met het bruggetje foto's misschien?

Bedankt alvast, marian
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Zilvermaan »

Ik zie aan de link dat de foto’s op imageshack stond. Dat is een locatie buiten dit forum, dus ik kan ze als beheerder van het forum niet herstellen.
Dus zal alleen lukken als Willem Parel de foto’s nog heeft en ze opnieuw wil plaatsen.

Ik heb geen ervaring met de bedoelde bruggetjes, dus kan je niet uit ervaring adviseren.

Aangezien het er weer af gaat, zou ik zeggen dat het ook met zilver zou moeten kunnen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid

Bericht door Sinterklaas »

marianvandorsten schreef: zondag 26-01-2025, 16:31 Hallo, ik ben bezig met een 14K gouden ring (uit oud goud) en had deze gesoldeerd, was iets te krap en bij t oprekken is deze dus gebroken bij de soldeernaad. Nu wil ik graag de ring iets oprekken met het 'bruggetje' erop. (Dus niet een stukje ertussen zetten.)
Mijn vraag is nu, kan het stukje (bruggetje) dat op de soldeernaad wordt gesoldeerd, ook van zilver zijn (je haalt dit na het oprekken er weer af).
En andere vraag, kan ik dit solderen van het bruggetje ook met zilversoldeer doen? Ik heb nu namelijk alleen goud middel soldeer en geen hard goudsoldeer.

Bij het item van Willem Parel stonden ook foto's maar die kan ik nu niet terugzien. Zijn deze er nog of heeft iemand van deze actie met het bruggetje foto's misschien?

Bedankt alvast, marian
Volgens mij moet dat wel kunnen. Zilver is wel zachter dan het goud. Dus het is beter het zelfde materiaal te gebruiken als de ring. Maar ik denk dat het met zilver ook moet kunnen.
En met zilversoldeer dat kan zeker. Lekker vet solderen. Maar niet te heet maken dat het soldeer gaat in vreten.
marianvandorsten
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door marianvandorsten »

Dankjewel voor de reactie Sinterklaas, nu hoorde ik van een ervaren goudsmid dat het gevaar van 'invreten' van zilversoldeer in goud, wel 'op de loer ligt'. dus nu weer twijfels. bij mij ....
joep
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door joep »

Ik ga er vanuit dat het hardsolderen geen probleem is.
Is het twijfelachtig?
Blijf er vanaf.

Goud het beste met goud solderen.
Zilver het beste met zilver solderen.
Goud met zilver solderen is zeker mogelijk.
Dit is zelfs makkelijker omdat de vloeitemperatuur van het soldeer veel lager ligt dan het smeltpunt van goud.
Gaat het soldeer zoals hierboven genoemd invreten dan gaan er iets vreselijk mis.
Het soldeer moet aanhechten, verder niets.

Succes
Plaats reactie