Velen zullen er weinig mee te maken hebben terwijl anderen er hun brood mee verdienen maar uiteindelijk zullen we allemaal wel eens een reparatie uit moeten voeren.
Om dan van elkaars specifieke kennis en trucjes te kunnen profiteren leek me deze topic wel een goed idee.
Ieder heeft zo z'n eigen methoden en vele wegen leiden naar Rome maar dan hoeven we niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden
Begin ik met het groter maken van een afgezaagde trouwring.
Natuurlijk kun je er een stuk tussen zetten maar dan ben je A extra goud kwijt en B er komen 2 naden in de ring.
Het kan ook door de uiteinden goed aan te vijlen, vervolgens de naad te solderen met hardsoldeer (nr. 1) en op de naad een soort bruggetje te solderen (oud stukje trouwring bv.) (ook met nr 1).
Je kunt nu de ring zonder problemen oprekken en daarna soldeer je het bruggetje er af en kun je dit weer voor een volgende ring gebruiken. en ben je geen extra goud kwijt.
Die stukjes gebruik ik wel tot 10 x toe voordat ze te dun worden.

Iets wat velen wel zullen weten maar mischien dat de beginnelingen nog niet op het idee zijn gekomen.
Als er wel een stukje tussen moet (ook bij elke andere ring) is het handig de ring-uiteinden even V vorig af te vijlen.
In het te plaatsen stukje maak je even aan weerzijden groefjes (zaagsnede is ook al genoeg) en vervolgens kun je het sukje probleemloos tussen de scheeneinden klemmen zonder dat hij er steeds tussenuit springt.