Hallo allemaal
vandaag heb in me geamuseerd met het gieten van zilver in water. Hoe plezant is dat, ik voelde me als een kind in de speeltuin.
Nu wil ik graag tot de zetter om in sommige zilveren kuipjes cabochons te laten zetten, alleen, hoe maak je een zilveren rand..
Op een platte plaat lukt me dit (haha, toch in mijn hoofd) maar op een grillige ondergrond?
Bedankt bedankt bedankt bedankt
cabochon op ongelijke ondergrond
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Re: cabochon op ongelijke ondergrond
Je kan ook overwegen om poten te solderen ipv een hele rand. En wellicht is het mogelijk om een deel van de zilveren rand van de cupjes te gebruiken.
Als de zilveren gietsels dik genoeg zijn kan de zetter de bodem uit frezen. Zodat de steen vlak kan liggen.
Mocht je toch perse een rand willen dan moet je goed kijken wat gaat passen. Je kan of alleen een dunne rand maken. Of een hele dikke waar een rusting in gefreesd kan worden.
Gewoon een rand maken zoals je ook voor een vlakke plaat doet. En dan goed passen dat het mooi in je gietsel past. Eventueel iets weg frezen uit het gietsel zodat de rand mooi strak past en dan solderen.
Let wel op dat als het gietsel over de rand hangt of uitsteekt dat de zetter niet goed de rand om kan zetten over de steen heen.
Ik zou voor poten gaat en misschien in combinatie met het gebruiken van de randen van de gietsels als zetrand.
Als de zilveren gietsels dik genoeg zijn kan de zetter de bodem uit frezen. Zodat de steen vlak kan liggen.
Mocht je toch perse een rand willen dan moet je goed kijken wat gaat passen. Je kan of alleen een dunne rand maken. Of een hele dikke waar een rusting in gefreesd kan worden.
Gewoon een rand maken zoals je ook voor een vlakke plaat doet. En dan goed passen dat het mooi in je gietsel past. Eventueel iets weg frezen uit het gietsel zodat de rand mooi strak past en dan solderen.
Let wel op dat als het gietsel over de rand hangt of uitsteekt dat de zetter niet goed de rand om kan zetten over de steen heen.
Ik zou voor poten gaat en misschien in combinatie met het gebruiken van de randen van de gietsels als zetrand.
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Dikke dikke merci!
Heb op 'rusting' gezocht, ik vermoed dat het om de plek gaat waar de cabochon inpast.. het rust-ding dus
Heb op 'rusting' gezocht, ik vermoed dat het om de plek gaat waar de cabochon inpast.. het rust-ding dus

-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Rusting is waar de steen op komt te liggen. Je kan ook een cabuchon op een platte bodem leggen.
Maar dat hoeft niet. Een randje waar het op kan liggen is al voldoende.
Op het prachtige plaatje wat ik met mijn ongekende Paint vaardigheid heb getekend
Zie je links de doorsnede van een kastje met rusting. Het kastje heeft geen bodem. Er zit een gat in het midden (niet te zien op mijn tekening).
Je kan de rusting maken door materiaal weg te frezen.
Of door een smallere strip op een bredere strip te solderen en dat te gebruiken om je kastje van te maken.
HIer kan je zien hoe je de rusting freest voor een ovale gefaceteerde steen.
Voor een cabuchon doe ik zelf vaak een wat vlakkere rusting. Meer zo als op mn tekening.
https://www.youtube.com/watch?v=3a4bZyNTGzU
Maar dat hoeft niet. Een randje waar het op kan liggen is al voldoende.
Op het prachtige plaatje wat ik met mijn ongekende Paint vaardigheid heb getekend

Zie je links de doorsnede van een kastje met rusting. Het kastje heeft geen bodem. Er zit een gat in het midden (niet te zien op mijn tekening).
Je kan de rusting maken door materiaal weg te frezen.
Of door een smallere strip op een bredere strip te solderen en dat te gebruiken om je kastje van te maken.
HIer kan je zien hoe je de rusting freest voor een ovale gefaceteerde steen.
Voor een cabuchon doe ik zelf vaak een wat vlakkere rusting. Meer zo als op mn tekening.
https://www.youtube.com/watch?v=3a4bZyNTGzU