Vlekken zilver
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Vlekken zilver
Ik vraag me af wat de vlekken zijn, die ontstaan bij een zilveren sieraad na een week of 4. Dus ik bedoel niet dat het dof wordt, maar bruinige vlekken. Bij het afronden van de opdracht was er geen (oxide)vlek te zien, ook niet als ik het op wit papier bekeek. Toch oxidevlekken, denk ik? En wat kan ik eraan doen? Verder heb ik gehoord dat je het ook langer vrij van vlekken kunt houden door één of andere vernis? En luchtdicht bewaren?
-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Re: Vlekken zilver
Zilver (niet fijn zilver) zal altijd aan de lucht oxideren. Vier weken is wel erg snel. Maar misschien heb je daar met je vingers het beet gepakt.
Je kan het lakken. Met blanke lak oid. Je moet iets hebben dat geen zuurstof doorlaat. Bijvoorbeeld vergulden of rhodineren werkt niet. Want daar komt toch zuurstof door heen. En dan ontstaat er toch oxide onder de laag die na verloop van tijd ook door de laag zichtbaar zal worden.
Je kan ook argentium zilver of iets vergelijkbaars gebruiken. Dat zal langer duren voor dat het oxideert.
Heb je een foto?
Je kan het lakken. Met blanke lak oid. Je moet iets hebben dat geen zuurstof doorlaat. Bijvoorbeeld vergulden of rhodineren werkt niet. Want daar komt toch zuurstof door heen. En dan ontstaat er toch oxide onder de laag die na verloop van tijd ook door de laag zichtbaar zal worden.
Je kan ook argentium zilver of iets vergelijkbaars gebruiken. Dat zal langer duren voor dat het oxideert.
Heb je een foto?
- @tjuh
- Zeer actief lid
- Ervaring: Overig
- Contacteer:
Re: Vlekken zilver
nou fijn zilver oxideert uiteindelijk ook hoor, ik had een kg baar een paar jaar liggen (oude zilverrekening opgeheven) en uiteindelijk werdt deze ook gelig/bruinig aan het oppervlak.