Waarop kan tin gesoldeerd worden

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Habore
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 27-03-2013, 11:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Bilzen

Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Habore » vrijdag 11-12-2015, 18:44

Hallo

Ik maak sieraden uit tin sinds een paar jaren.

Probleem is echter dat ik voor ringen een soort van top maak die ik dan vervolgens verlijmde op een aluminium ring. De ring maak ik zelf uit aluminium plaat en buig ik dan rondom een ringbuiger.

Echter, ik zou graag de ringtop ( die uit zuivere tin bestaat) op een ringbasis willen solderen.

Welke metalen kunnen met tin gesoldeerd worden?

Ik zoek een zilverkleurig metaal dan niet oxideert.

Denk dan aan aluminum, rvs, ??

Iemand een idee of tips?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4149
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Willem Parel » vrijdag 11-12-2015, 19:21

Ik denk dat alpaca zich wel laat solderen met tin, het is relatief goedkoop, wit en is mooi te polijsten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Habore
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 27-03-2013, 11:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Bilzen

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Habore » vrijdag 11-12-2015, 19:37

Bedankt voor de reactie !!

Geeft alpaca -problemen bij mensen die een nikkelallergie hebben?

Heb je een idee of tin ook gesoldeerd kan worden op roestvrij staal?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4149
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Willem Parel » vrijdag 11-12-2015, 21:44

Alpaca is wel nikkelhoudend, het kan dus zijn dat mensen met een nikkelallergie er problemen mee hebben.
Ik denk dat heel veel RVS soorten niet met tin te solderen zijn, maar ik moet bekennen dat ik daar minder ervaring mee heb.
Wat ik wel weet is dat sommig RVS wel met zilver te solderen zijn en andere weer niet.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Abo » zaterdag 12-12-2015, 10:22

Alpaca zilver, nieuw zilver, armeluiszilver, poorman silver, argentaan, hotelzilver en wat er nog aan benaming mag zijn gegeven aan deze legering, allemaal één pot nat.

Alpaca kan je met zilversoldeer goed solderen. Wel boraxwater gebruiken.

Aluminium kun je niet solderen zoals wij het doen.
De reden is dat er onmiddellijk een huid van aluminiumoxide gevormd wordt op puur aluminium.
Door dit laagje wordt solderen onmogelijk.

Verder is er ook nog wit brons en daar zit geen nikkel in alhoewel er ook legeringen bestaan met nikkel.
Edelsmederij Bornia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 12-12-2015, 18:30
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Edelsmederij Bornia » maandag 14-12-2015, 16:11

Op de stoombeurs in Wijchen stond een man die perfect aluminium kon zachtsolderen... dus het bestaat wel degelijk.. Verder denk ik dat metalen waarin nikkel voorkomt niet bruikbaar is voor welk sieraad ook.. Dit geldt dus met name voor RVS en Alpaca.. Ook al lijkt een alergische reactie zich aanvankelijk niet voor te doen, op termijn kan dit alsnog een probleem worden. Eenmaal deze alergie te hebben opgedaan laat deze zich niet meer terugdraaien is onze ervaring..

Hoop dat dit iets helpt.

Anton
Filigrein, das pas fijn...
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Abo » maandag 14-12-2015, 18:44

"Op de stoombeurs in Wijchen stond een man die perfect aluminium kon zachtsolderen... dus het bestaat wel degelijk.."

Je moet wel goed lezen wat ik schrijf!

Aluminium kun je niet solderen zoals wij het doen.
Wij solderen hard, niet zacht.
Dat is wel wat anders dan zachtsolderen hé b;)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Briolet » dinsdag 15-12-2015, 18:53

Abo schreef:Alpaca kan je met zilversoldeer goed solderen. Wel boraxwater gebruiken.

Boraxwater lijkt me zinloos bij zilversoldeer. Ik neem toch aan dat je het zilversoldeer bedoelt wat loodgieters gebruiken. (Een tin legering met hooguit een paar % zilver)

Het zilversoldeer dat zilversmeden gebruiken heeft een veel te hoog smeltpunt om tin mee te solderen. Tin heeft een smeltpunt rond de 232°C en smelt ruim weg voordat dat zilversoldeer vloeit.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Abo » dinsdag 15-12-2015, 23:01

"Boraxwater lijkt me zinloos bij zilversoldeer."

Die is nieuw!
Het eerste wat men je leert is een boraxkegel te kopen en een porceleinschaaltje om met wat water flux te maken om zilver te solderen.
Ik spreek over hardsolderen en niet over zacht solderen van aluminium,
Voor zover ik weet kan je met hardsolderen aluminium niet solderen, onmogelijk, omdat het aluminium dan al gesmolten is voordat het zilversoldeer smelt en omdat er op aluminium een huid van aluminiumoxide komt die je ervan houdt om te kunnen solderen.

Waar lees je dat ik schreef dat tin te solderen is met hardsoldeer?

"Tin heeft een smeltpunt rond de 232°C en smelt ruim weg voordat dat zilversoldeer vloeit."
Ik beweer toch nergens dat het anders is of waar lees je dit?
Wat ik wel beweer is dat nieuwzilver of alpaca te (hard)solderen is met zilversoldeer en met gebruik van boraxwater.

Hier is duidelijk een kink in de kabel :wat?:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Briolet » dinsdag 15-12-2015, 23:58

Abo schreef:Hier is duidelijk een kink in de kabel :wat?:


Blijkbaar. Het onderwerp gaat over een tinnen voorwerp op een ondergrond solderen. Als je het dan over ziversoldeer hebt, verwacht ik dat je deze zilversoldeer bedoelt. Dat is loodgieters materiaal waar je andere vloeimiddelen voor gebruikt dan borax. Vaak wordt S-39 of S-65 gebruikt als vloeimiddel. Dit tast oxidehuidjes aan zodat het soldeertin goed hecht. Griffon verkoopt ook soldeervloeistof voor RVS onder de naam "S-39 RVS". Zie hun catalogus

Daarmee moet het mogelijk zijn een tinnen object op een RVS ring te solderen. Elders lees ik dat je fosforzuur moet gebruiken als vloeimiddel bij RVS, maar dat zal ook wel in dit commerciële product zitten.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Abo » woensdag 16-12-2015, 8:39

Ik heb een antwoord geplaatst gerelateerd op de uitspraak van een ander lid die meent dat aluminium gesoldeerd zou kunnen worden.
Als ik al de artikels lees zie ik niet waar ik voor mogelijke verwarring gezorgd heb. b;)

Met RVS hou ik me niet tot weinig mee bezig dus daar zul je wel gelijk in hebben.
joep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor joep » maandag 25-11-2019, 20:26

Op de stoombeurs in Wijchen stond een man die perfect aluminium kon zachtsolderen... dus het bestaat wel degelijk.."
Je moet wel goed lezen wat ik schrijf!
Aluminium kun je niet solderen zoals wij het doen.
Wij solderen hard, niet zacht.
Dat is wel wat anders dan zachtsolderen hé


Op die zelfde Stoom en Techniekbeurs,
maar nu dit jaar (okt.2019)
stond daar een man die kon prefect aluminiumhardsolderen.
Vrouwen, mannen en kinderen stonden daar op die aluminium hardsoldeerworkshop te solderen.

Maar daar heeft hier toch niemand iets aan?
Aluminium hardsolderen.

Joep
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 54
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Kraai » maandag 25-11-2019, 22:10

puur tin kun je zo op zilver solderen of wit (nikkelvrij) goud.

Bij dat aluminium soldeer moet je verhitten tot 392 graden verhitten.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/a ... in.114211/
Daar tin al smelt op 230 graden wordt dit lastig.

Als je zilver geleidelijk gaat verhitten totdat je tinnen object net aan de onderkant gaat smelten en dan het geheel snel afkoelt heb je goede kans op een goede verbinding.
S-39 is prima vloeimiddel in dit geval
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor @tjuh » dinsdag 26-11-2019, 8:17

maar tin tast uiteindelijk toch het zilver en goud aan? ergens een beetje zonde.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 54
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Waarop kan tin gesoldeerd worden

Berichtdoor Kraai » dinsdag 26-11-2019, 13:35

@tjuh schreef:maar tin tast uiteindelijk toch het zilver en goud aan? ergens een beetje zonde.


Klopt, dit is een forum voor "de edelsmid" dus tin is uit den boze, vooral ook omdat edelmetaal bij omsmelten waardeloos wordt als er tin bij zit.
Tin van edelmetaal verwijderen lukt haast niet, wegzagen en weggooien is dan beter.

Maar als je de vraag van dit topic wilt beantwoorden dan is zilver een goede optie. Het is een wit glimmend metaal bewerkbaar en redelijk betaalbaar.

Het verhaal van solderen van aan aluminium: geeft geen sterke verbinding. Grotere stukken aluminum of titanium kun je het beste met TIG lassen (Puntlassen met het PUK apparaat geeft een minder sterke verbinding, een draadje eraan "Pukken" gaat wel).

Tin aan aluminium kun je beter lijmen, het liefst eerst een pennetje in het aluminium en tin boren voor de stevigheid.

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten