Dunne ketting solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
POE
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 18:12
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Dunne ketting solderen

Berichtdoor POE » donderdag 05-04-2018, 15:13

Hoi! Mag ik even beroep doen op jullie kennis?

Ik wil oorhangers afwerken met een dunne ketting, ongeveer zoals die op de foto. Ik bestelde bij BM hiervoor ongeslepen anker ketting 0.95mm maar bij het solderen wordt deze ketting vrij broos waardoor die achteraf ook afbreekt. Breekt niet op soldeernaad maar echt in het stukje ketting dat ook hitte kreeg. Ik soldeer wel met een soort creme brulee brander dus echt fijn kan ik de vlam niet krijgen.
Wie van jullie heeft ervaring in het maken van dit soort oorhangers en welke dikte ketting gebruiken jullie hiervoor?
Kan je de ketting op een of andere manier beter beschermen tegen de hitte? Of is die echt te dun? Of is dit enkel mogelijk met een zeer fijne brandervlam?

Al bedankt om mee te denken
Els :think:
A63867BB-34F8-467D-9DF1-04DF248E8E8F.jpeg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1134
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Dunne ketting solderen

Berichtdoor @tjuh » donderdag 05-04-2018, 18:36

welk soldeer gebruik je? ik zou iig voor zacht of extra zacht gaan (ligt eraan waar je het koopt)
en ik heb dit nog nooit met een anker ketting gemaakt wel met slangen en venetiaanscollier. sws moet je wel mager solderen vanwege dat het soldeer anders in meerdere schakels loopt.

Met een creme brulee brander zou ik iig de harde spitse vlam temperen en dus met een zo'n stil mogelijke vlam solderen, en goed bewegen
zulk dun materiaal wordt toch wel vlot heet. en ook je draad al in de lengte van wat je wilt afknippen om zo min mogelijk spreiding van je warmte te krijgen.

wellicht dat de staafjes voorsolderen ook nog helpt? iig wel met dat het soldeer niet eerder over meerdere schakels vloeit, maar dat het "overtollige' soldeer eerder bij het staafje blijft.

Uberhaupt hoe sterk is het collier als je er zonder solderen aan trekt? aangezien iemand het regelmatig door het oor moet trekken, en er is natuurlijk ook kwaliteitsverschil in de verschillende ankerkettingen.

Oh ja en ook nog de brander een beetje horizontaal in de richting van het draad houden, zodat de ketting net iets warmte krijgt, maar het draad het meeste (is ook het massiefst en heeft dus meer warmte nodig) en je ook het grootste oppervlakte in 1x verwarmd ipv je vlam verticaal op het soldeerpunt zetten.
POE
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 18:12
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Dunne ketting solderen

Berichtdoor POE » donderdag 05-04-2018, 18:50

Dank je voor je reactie.
Ik gebruik al zachtsoldeer maar mss moet ik idd eens kijken naar een andere ketting. Ook het voorsolderen zou kunnen helpen. Moet ik eens proberen.
:thx:
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 334
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Dunne ketting solderen

Berichtdoor radiorobbie » donderdag 05-04-2018, 19:28

Soldeer op het staafje en de ketting voorzichtig met een pincet erboven, even verwarmen en klaar.
Homo sapiens non urinat in ventum
Herman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 188
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dunne ketting solderen

Berichtdoor Herman » vrijdag 06-04-2018, 14:16

Dunne kettingjes solderen lukt me soms met soldeerpasta zeer zacht 570 ,
het is gouw teveel soldeer en met gebruik van de kleinste naald brander propaan-zuurstof .
De afstand tussen ketting en de vlam eind is bepalend oor het goede resultaat .
zie foto

download/file.php?mode=view&id=2328

Succes gr. herman
Bijlagen
brander cor 1_bewerkt-2.jpg
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
POE
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 27-07-2010, 18:12
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Dunne ketting solderen

Berichtdoor POE » zondag 08-04-2018, 19:00

Dank jullie wel voor de tips. Ik denk dat ik toch een ietsje dikkere ketting bestel en probeer het met jullie tips nog eens.

Els

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten