Advies over smeden messing armband

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
DBF
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 09-04-2018, 10:28
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Advies over smeden messing armband

Berichtdoor DBF » maandag 09-04-2018, 13:04

Beste smeden,

Ik ben sinds kort gebiologeerd door het smeden van armbanden (type slavenarmband, manchete-armband, hoe je het ook wilt noemen. Zoiets als dit: http://www.studebakermetals.com/shop/cl ... eavyweight

Ik heb al wat gereedschap aaangeschaft om solide messing armbanden te smeden zoals in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=ZYt2eA1nwno

't gaat om de meest simpele armbanden, en het merendeel van het proces blijkt uit bovenstaande video. Toch vraag ik me een aantal zaken af:

- Hij laat de armbanden schrikken alvorens ze te smeden. Kan iemand uitleggen waarom dit zo gebeurt?
- Als ik patina wil creëren, is het dan handiger dit te doen voor of na het smeden?
- als ik er met een stempel tekst in wil slaan, is dit dan handiger te doen voor het smeden (en de kans lopen dat de tekst weer 'kapot' wordt geslagen/vervormd wordt) of er na (lijkt me in ronde vorm lastiger te doen).
- Uiteindelijk wil ik dit ook met andere metalen proberen (koper, roestvrij staal, zilver). Blijft de techniek hiervoor hetzelfde?
- Hoe noem je deze machine? https://www.instagram.com/p/BOAwRoSgz2s/?hl=en

Ik heb inmiddels een aambeeld, een brander en wat hamers in huis gehaald. Ik werk met vierkantstaf messing van 6x6mm dikte, maar het vervormen van het materiaal vergaat mij lang niet zo gemakkelijk als in bovenstaande video. Kan natuurlijk omdat het materiaal dikker is, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Ik kom een heel eind, maar vraag me af of jullie verdere tips hebben. Alvast dank!
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 854
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: Advies over smeden messing armband

Berichtdoor Zilvermaan » maandag 09-04-2018, 22:31

- Hij laat de armbanden schrikken alvorens ze te smeden. Kan iemand uitleggen waarom dit zo gebeurt?
Door het gloeien wordt het metaal zacht en het schrikken (of lessen) zorgt ervoor dat het zacht blijft (bij langzaam afkoelen kan het weer wat harder worden)

- Als ik patina wil creëren, is het dan handiger dit te doen voor of na het smeden?
Na het smeden, anders beschadig je de patina weer

- als ik er met een stempel tekst in wil slaan, is dit dan handiger te doen voor het smeden (en de kans lopen dat de tekst weer 'kapot' wordt geslagen/vervormd wordt) of er na (lijkt me in ronde vorm lastiger te doen).
Na het smeden, anders vervorm je inderdaad je tekst

- Uiteindelijk wil ik dit ook met andere metalen proberen (koper, roestvrij staal, zilver). Blijft de techniek hiervoor hetzelfde?
Ja, maar wel verschillende hardheden, hoe harder hoe lastiger te smeden (vooral staal zal lastiger zijn?)

- Hoe noem je deze machine? https://www.instagram.com/p/BOAwRoSgz2s/?hl=en
Dat is een wals, bijzonder aan deze is wel dat hij met 2 slinger handvaten bediend wordt, meestal is het mechaniek met 1 slinger. Misschien heeft deze variant nog wel een specifiekere naam.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1100
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Advies over smeden messing armband

Berichtdoor @tjuh » woensdag 11-04-2018, 8:24

en wat bedoel je met dat het smeden jou wat lastiger afgaat?
gekocht staf (de 6x6) moet je vaak eerst uitgloeien om het metaal zacht te krijgen, dan zal het ook makkelijker smeden. maar ja hoe dikker/breder je materiaal hoe moeizamer het smeden. maar dan nog moet het na uitgloeien met de hand te buigen zijn dacht ik (niet af/ingekort materiaal, dus de hele staaf van 50/100cm, hoe korter je materiaal hoe eerder je je gereedschappen nodig hebt voor het buigen vanwege te weinig houvast).

welke hamers gebruik je? wellicht zijn die te licht.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 601
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Advies over smeden messing armband

Berichtdoor ErwinG » woensdag 11-04-2018, 9:28

Mijn ervaring met het smeden van messing is het maken van deze ring:
20170330_195149.jpg

Je moet vooral vaak uitgloeien na elk beetje bewerking, om scheuren en breuk te voorkomen.
Afbeelding
DBF
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 09-04-2018, 10:28
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Advies over smeden messing armband

Berichtdoor DBF » woensdag 11-04-2018, 11:13

Bedankt voor jullie reacties. ik koop de vierkantstaf in op 100mm, en zaag m dan tot 6 stuks (armbandjes van zo'n 16,6 cm plus kleine opening). Ik verhit dus pas na het zagen en begin dan te smeden. Is het volgens jullie handiger om eerst de volledige lengte zoveel mogelijk te buigen en pas daarna beginnen zagen, verhitten en smeden? Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5682
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Advies over smeden messing armband

Berichtdoor Erika » woensdag 11-04-2018, 11:56

ja
WAnt dan kun je nog gebruik maken van het heftboom effect.

als we ringetjes moeten maken, draaien we die op een regel en zagen ze door.
Makkelijker en sneller.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1100
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Advies over smeden messing armband

Berichtdoor @tjuh » donderdag 14-06-2018, 9:37

Tevens schiet het mij te binnen dat je met messing moet opletten welk soort je koopt. messing63 is goed bewerkbaar, messing58 wordt moeilijker te bewerken naarmate het materiaal dikker wordt.

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast