Soldeer tips zijn welkom!!

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
rebelrebel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 23-04-2016, 17:59
Ervaring: Overig
Contacteer:

Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor rebelrebel » woensdag 11-04-2018, 22:14

Hoi!

Ik ben sindskort aan het experimenteren met solderen en ik probeer van alles uit maar soms heb ik het gevoel dat ik het onmogelijke wil.

Ik wil een setting solderen aan een grote ring om tot slot een oorbel van te maken (Google was mijn inspiratie en mijn uitdager). De grote ring verhit ik als eerste op en vervolgens de setting maar het blijft niet aan elkaar verbonden.
Ik heb daarna de zilver Soldeer op de setting half laten vloeien, ring opgewarmd zodat het naar de ring toe trekt, lukt ook niet.
Zilversoldeer omgebogen zodat het tussen de setting en ring komt, nope ook niet.

Als ik naar het plaatje kijk die ik heb gevonden lijkt het alsof ze een ander soort soldeer hebben gebruikt. Het ziet er dikker uit.


Materiaal
Microbrander
Messing
Zilversoldeer hard
Borax

Ik heb al heel wat gehad aan de forum, veel gelezen. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien.

Wie o wie kan me goeie tips geven. :schaam:

Dank!!
Bijlagen
Screenshot_20180411-214927.jpg
Google voorbeeld
20180411_214708.jpg
Poging 3
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor @tjuh » donderdag 12-04-2018, 7:12

je messing ziet er erg smerig uit, heb je die wel eerst schoon gehad en van borax voorzien? voordat je ging solderen? een foto van je brander zou ook fijn zijn, want microbrander zegt niet veel.

in principe zoals het hier ligt zou je met alleen rondjes draaiens over de ring de soldering moeten kunnen bereiken MITS je messing schoon van oxides is en van borax voorzien (ook het stukje koper met soldeer)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5716
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor Erika » donderdag 12-04-2018, 10:31

Soms lijkt het net een Echt vak :tandpasta:

viewtopic.php?t=2359
Hier heel topic voor solderen voor beginners

Materiaal heeeeel goed schoon en zeker met niet edelmetalen heel goed in eht afdek/vloeimiddel, meot echt een glazige laag zijn. Het metaal schoon en niet zwart, want dat betekend al dat het vervuild is en dan zal het niet gaan vloeien, Dus schoon werken
Soldeernaad strak , zo'n 0.01 mm dik. (je zou kunnen kijken of je het kan vastzetten met binddraad, krammen of naalden voor een strak mogelijke naad
Zodat er een goede capilaire werking is en als het soldeer vloeit er een goede vermening kan plaatsvinden van het soldeer en de te solderen metalen.
Solderen is meer dan alleen 'plakken' met metaal zoals het zachtsolderen met tin is.
Maar een goede solderong, met een goede vermening zal mooi stevig zijn.


Wij werken met hardsolderen, en dan heb je Extra hard, hard, middel, zacht en extra zacht. Dit heeft te maken met de smelttemperaturen, Hoe harder hoe hoger het smelttraject van het soldeer.
Je soldeer kan heel dik of dun zijn, als het smelt zal het altijd een bolletje worden. Het gaat vooral dus om de smelttemperatuur.
Ik raad aan altijd zo hoog mogelijk te beginnen goed laat vermengen zodat je meerdere solderingen kan doen zonder dat alles meteen instort.
Zaht is eigenlijk een neenee.... die gebruik ik uiterste nood voor reperaties waar al zacht in is gebruikt
GEbruik je soldeerpincet als soldeerstrijker
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
rebelrebel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 23-04-2016, 17:59
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor rebelrebel » donderdag 12-04-2018, 13:48

Bedankt voor jullie reactie!
Zo nieuw met solderen ben ik nou ook weer niet :bloos: alles maak ik van te voren goed schoon maar probeer mezelf altijd uit te dagen om andere dingen uit te proberen. Soms lukt het gelijk en soms heb ik advies van professionals nodig :)

De ring is zo qua kleur, vrij donker. Ik vond het al vreemd aangezien alle messing materiaal die ik heb goudkleurig zijn. Het veranderd ook niet van kleur als ik het heet maak...misschien aan de leverancier vragen of ze geen fout hebben gemaakt...

Het vast zetten heb ik nog niet gedaan, even proberen of dat werkt. Anders heb ik altijd nog super glue! :LOLtear: (grapje!)

De brander is geschikt voor hard en zacht solderen stond er in de omschrijving
Bijlagen
Screenshot_20180412-134257.jpg
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 645
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor ErwinG » donderdag 12-04-2018, 14:21

rebelrebel schreef:De ring is zo qua kleur, vrij donker. Ik vond het al vreemd aangezien alle messing materiaal die ik heb goudkleurig zijn. Het veranderd ook niet van kleur als ik het heet maak...

In dat geval... ring eerst even schoon schuren voordat je gaat solderen. Als het goed is zit er schoon goudkleurig materiaal onder de donkere laag. En daarna goed in de Borax tijdens het solderen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5716
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor Erika » donderdag 12-04-2018, 17:27

Messing is geel, dit is al aangeslagen metaal. Dus zoals altijd stap 1 goed schoon schuren en dan pas solderen.




ik kan van afstand niet zien hoe nieuw iemand is en hoe ze het hebben geleerd, dus vandaar dat ik dan altijd begin bij het begin.
Ik dacht ook dat ik best aardig kon solderen na 4 jaar vakschool.... maar 17 jaar verder kan ik toch echt zeggen dat er nog heel wat bijgeleerd is :) :P
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
rebelrebel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: zaterdag 23-04-2016, 17:59
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor rebelrebel » donderdag 12-04-2018, 23:30

Jullie hadden gelijk!
Het was inderdaad super vies. Ik deed eerst paar minuten in vitrex maar heb nu zeker 20 min erin gelaten, geschuurd en dan weer in vitrex.
Het is me nog steeds niet gelukt om de setting aan te solderen aan de ring maar heb een oorbel pin op kunnen solderen.
Het is een begin :)

Hoe vaak kun je trouwens vitrex hergebruiken? Tot nu toe ververs ik alles voor de zekerheid. Ik dacht eraan om een ultrasoon van 3L aan te schaffen. Is dat nodig ??
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor @tjuh » vrijdag 13-04-2018, 8:26

rebelrebel schreef:Jullie hadden gelijk!
Hoe vaak kun je trouwens vitrex hergebruiken? Tot nu toe ververs ik alles voor de zekerheid.

tot het blauwig van kleur wordt en je spullen er echt veel langer over doen om schoon te worden.


rebelrebel schreef:Ik dacht eraan om een ultrasoon van 3L aan te schaffen. Is dat nodig ??

nodig? ik kan totaal niet inschatten hoeveel werk je maakt en hoe fijn. maar je kan het meeste ook gewoon schoon krijgen met zachte handborstel en ultrasoonmiddel (ik prefereer met ammoniak) verdund in warm water.
Herman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 189
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor Herman » donderdag 03-05-2018, 20:20

Ik krijg niet de indruk dat deze ring van een koperachtige legering is ,
Heb je met een magneet geprobeerd of de ring blijft plakken .
Zo ja dan is het ijzer .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Soldeer tips zijn welkom!!

Berichtdoor Cees » vrijdag 04-05-2018, 12:33

De ring op de foto is volledig rond, wil je daar iets op solderen dan zal je ook moeten zorgen dat de twee stukjes voldoende contact maken.
Zilversoldeer is geen vulmiddel.
Dus hetgeen wat je erop wil solderen moet dezelfde ronding volgen als de ring of je moet een klein vlakje vijlen op de ring waar je wilt solderen, zodat beide delen op elkaar aansluiten.

Te weinig contact zorgt er ook voor dat je iets niet vast kan solderen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten