Zuurstofconcentrator + little torch

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Betty
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Zuurstofconcentrator + little torch

Berichtdoor Betty » woensdag 25-04-2018, 15:42

Er is hier al heel wat gepasseerd rond de little torch in combinatie met een zuurstofconcentrator.
Toch geraak ik er nog niet wijs aan uit, vandaar nog maar eens dit item oprakelen ;-)

Mijn little torch is aangesloten op een bus propaan (zonder drukregelaar) en een zuurstofconcentrator. Die laatste heb ik tweedehands gekocht (medisch gebruik).

Het probleem dat ik ondervind, is het volgende:
Mijn zuurstofconcentrator piept (korte piepen na elkaar, stopt niet) telkens wanneer ik maar een heel klein beetje zuurstof laat doorkomen. In praktijk heb ik dikwijls maar een klein beetje nodig, dus gepiep à volonté dus. Als ik meer zuurstof laat doorkomen, stopt het piepen. Het probleem is los van de gas, lijkt me. Als ik dit probeer zonder toevoer van gas, heb ik hetzelfde probleem: te weinig zuurstof laten doorkomen = piep.
Mijn kogeltje van de zuurstofconcentrator op minimum of maximum (5l) zetten, heeft geen effect.
Dit probleem stelt zich bij alle kopjes van de LT.

De regeling met de gas lijkt zijn ding te doen, ik kan elke soort vlam halen.

Ik las hier ook enkele keren dat het kogeltje van mijn zuurstofconcentrator op 2/3/4 dient te staan? Dit kan ik echter maar aanpassen wanneer ik zuurstof laat doorkomen. En bij een klein beetje zuurstof, krijg ik het max. op 1 à 2 liter/minuut, bij meer zuurstof kan dit wel hoger.

Graag jullie advies!
Bedankt :-)
Herman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zuurstofconcentrator + little torch

Berichtdoor Herman » donderdag 26-04-2018, 17:31

Ik zou je graag helpen ,maar ik heb hier geen ervaring mee .
Succes herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Contacteer:

Berichtdoor ErwinG » vrijdag 27-04-2018, 18:47

Dat gepiep is nuttig, als er een patient gebruik maakt van de concentrator. Als de zuurstofslang afgeklemd wordt en er te weinig zuurstof vloeit gaat het alarm af.

Ik heb bij mijn concentrator de stekker van het alarm losgehaald en dat was einde gepiep. Daarvoor moet je wel de kap van de concentrator af halen. Zie dit topic.

Misschien is er ook wel een functie om het alarm uit te schakelen, dat zou je moeten vinden in de handleiding van je zuurstofconcentrator.
Afbeelding
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Contacteer:

Berichtdoor smallart » dinsdag 01-05-2018, 8:58

Geachte lezer,
Je kunt uiteraard ook gewoon een fles met regelaar aanschaffen .
Vervolgens zet je deze vast aan een muur en je hebt urenlang “ soldeer/ smelt “ plezier.
Totdat je fles leeg raakt. Dan ruil je hem gewoon weer om.
geduld is een schone zaak
Betty
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor Betty » dinsdag 08-05-2018, 16:09

Bedankt voor je tip ErwinG!
Nog op andere plaatsen eens rondgevraagd, en ik kreeg ook telkens jouw antwoord te horen. Ik ga dat ding dus eens moeten openhalen ;-)

@smallart: is inderdaad ook een optie, maar ik hou het voorlopig bij mijn concentrator!

Bedankt!

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”