Casting luchtbelletjes wegwerken..

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
JF-Knives
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 26-05-2014, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Omgeving Breda
Contacteer:

Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor JF-Knives » woensdag 25-04-2018, 20:53

Hallo,

Ik ben bezig met m'n eerste freubelwerkje en een deel daarvan is een casting (gietwerk) van zilver 925. Nu zitten er luchtbelletjes in. Is er een manier om die gaatjes weg te werken ? Ik ben een noob op dit gebied...

Gr. Joost
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor @tjuh » woensdag 25-04-2018, 22:08

er is wel een rad voor aan de hangmotor welke een bruneerende werking heeft, maar bij te grote luchtbellen werkt dat niet. vullen en solderen is dan de oplossing...dus plaats een foto met een maat referentie erbij zodat we je verder kunnen adviseren.
Gebruikersavatar
JF-Knives
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 26-05-2014, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Omgeving Breda
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor JF-Knives » woensdag 25-04-2018, 22:31

Dank je tjuh,

Hier een paar foto's. Wees niet te streng voor mij, dit is mijn allereerste ervaring met zilver. Op de uitvergroting is duidelijk een gaatje te zien.

image.jpeg
image.jpeg


Let wel: hij is nog ver van klaar...

Gr. Joost
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor Cees » donderdag 26-04-2018, 0:47

Deze gaatjes worden gietgallen genoemd. Bij gieten in de delftse gietaarde, zijn de omstandig heden om te gieten niet optimaal.

Voldoende ontluchtingskanalen, juiste temperatuur van je gesmolten zilver, juiste hoeveelheid zilver etc bepalen het uiteindelijke afgietsel.
Bij verdere bewerking van het gegoten zilver doorsmeden en uitgloeien wordt de structuur van het gegoten materiaal beter.

In dit geval als je niet overnieuw wil gieten rest alleen maar; in boren, stukje zilver erin solderen en weer afwerken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor @tjuh » donderdag 26-04-2018, 12:44

Leuk werk!
een volgende keer zou ik persoonlijk niet zo gauw de fretten infrezen voor het gieten maar gewoon naderhand (best gemakkelijk te doen met een vijl) maar dit voorkomt ook de dieper gelegen kleine gietgalletjes welke moeilijker weg te werken zijn dan aan het oppervlak (ik tel er zo snel zeker 5.
voor het grote gat is alleen de optie van Cees mogelijk, de kleintjes is eerst vijlen/schuren en daarna eventueel nog bruneren.
nadeel altijd met gegoten stukken....tijdens het bewerken kunnen er altijd weer kleine (gas)belletjes tevoorschijn komen welke nu nog verborgen onder het oppervlak liggen.
Gebruikersavatar
JF-Knives
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 26-05-2014, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Omgeving Breda
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor JF-Knives » donderdag 26-04-2018, 12:52

@tjuh schreef:Leuk werk!
een volgende keer zou ik persoonlijk niet zo gauw de fretten infrezen voor het gieten maar gewoon naderhand (best gemakkelijk te doen met een vijl) maar dit voorkomt ook de dieper gelegen kleine gietgalletjes welke moeilijker weg te werken zijn dan aan het oppervlak (ik tel er zo snel zeker 5.
voor het grote gat is alleen de optie van Cees mogelijk, de kleintjes is eerst vijlen/schuren en daarna eventueel nog bruneren.
nadeel altijd met gegoten stukken....tijdens het bewerken kunnen er altijd weer kleine (gas)belletjes tevoorschijn komen welke nu nog verborgen onder het oppervlak liggen.


Ik heb de fretten ook naderhand met een juweliers zaagje ingezaagd. Eigelijk heb ik het gedaan volgens onderstaande volgorde.

AfbeeldingUntitled

AfbeeldingUntitled

AfbeeldingUntitled

AfbeeldingUntitled

Gr. Joost
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor @tjuh » donderdag 26-04-2018, 14:18

ok...dan heb je dus ook gelijk ervaren dat er "verborgen" luchtbelletjes zijn.....
gegoten stukken blijven vervelend op dat gebied.
Gebruikersavatar
JF-Knives
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 26-05-2014, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Omgeving Breda
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor JF-Knives » donderdag 26-04-2018, 14:29

@tjuh schreef:ok...dan heb je dus ook gelijk ervaren dat er "verborgen" luchtbelletjes zijn.....
gegoten stukken blijven vervelend op dat gebied.


Ja, maar hoe maak je een dergelijk stuk zonder gietwerk ? Is er een andere methode die wel gegarandeerd goed tevoorschijn komt ?

Gr. Joost
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor @tjuh » donderdag 26-04-2018, 18:05

stuk draad/staf kopen )iets dikker als de diameter van de hals) en daaraan de kop solderen en het stuk tegen de onderzijde v/d gitaarkast
en dan in vorm vijlen.
je hebt nu ook veel materiaal weggevijld.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 84
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor Evert J@n » donderdag 26-04-2018, 22:40

Ik zie dat je dit deel HORIZONTAAL hebt gegoten. Je zou het VERTICAAL kunnen proberen. Bijvoorbeeld in een gietfles. Dan kan de lucht(bellen) toch gemakkelijker weg. Zelf maak ik dan langs de wand van de gietfles een soort gootje door gietaarde weg te snijden met een mesje. Vanuit het model trek ik dan veel dunne (!) lijntjes naar het gootje toe. Dunne lijntjes heeft het voordeel dat er geen zilver in vloeit. Dat doe ik met een naald.
Vanuit het gootje maak ik met dikkere naald uitwegen naar buiten. Let erop dat als de vorm staat, de dunne lijntjes schuin omhoog lopen.
Maak een forse conus, dat geeft lekker druk op je gietsel. Giet het vloeibare zilver DOOR de vlam in je gietvorm, en, verhit natuurlijk ook het tuitje aan je gietbakje.Het kan helpen je gietvorm ook een beetje voor te verwarmen door er met je vlam langs te strijken.

Als je toch vast houdt aan horizontaal gieten, Is het een optie om het met de "beeldzijde" naar beneden in de vorm te leggen, en dan veel kleine gaatjes met een naald verticaal omhoog ( naar de gieter toe) te maken vanuit het object. Maar toch zou ik voor verticaal gieten gaan.
Gebruikersavatar
JF-Knives
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 26-05-2014, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Omgeving Breda
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor JF-Knives » vrijdag 27-04-2018, 7:13

Dank jullie wel voor de goede tips, bij mijn volgende project zal ik er proberen rekening mee te houden. Dit was wel weer een goede leerschool voor mij. b:D

Gr. Joost
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor Cees » vrijdag 27-04-2018, 13:09

Zonder gietwerk is zo een gitaartje best te maken, kost meer werk dan een model afgieten.

Kast kan uit plaat uitgezaagd worden, 2 plaatjes op elkaar lijmen en je hebt gelijk voor en achterkant. de zijkant is wel om de rand de buigen daarna alles aan elkaar solderen.
De hals is wel uit een stuk staf te vijlen.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Van wat experimenteren leer je een hoop.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
JF-Knives
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 26-05-2014, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Omgeving Breda
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor JF-Knives » vrijdag 27-04-2018, 13:24

@Cees,

Dit is hoe ik het kastje gemaakt heb:

Plaatje zilver 925 van 0.5mm dik

AfbeeldingUntitled

strookjes eraf gezaagd.

AfbeeldingUntitled

AfbeeldingUntitled

Op de computer de vorm getekend.

AfbeeldingUntitled

Strookjes op maat gebogen.

AfbeeldingUntitled

AfbeeldingUntitled

En aan elkaar gesoldeerd met hard (730 gr) zilver soldeer.

AfbeeldingUntitled

Boven en onder plaatje er tegen aan gesoldeerd.

AfbeeldingUntitled

Gr. Joost
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1144
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Casting luchtbelletjes wegwerken..

Berichtdoor @tjuh » zaterdag 28-04-2018, 7:36

wel even een tip om je gehele zilveren werkstuk van borax te voorzien dit om de oxides tegen te gaan (zeker met zulk dun plaat, waardoor je minder weg kan vijlen+ het word sneller (te) heet met solderen). Ik zag althans bij 1 foto alleen de soldeernaad ingekwast...vandaar mijn opmerking.

tevens als je al weet wat je wilt maken en je gaat daarna je materiaal pas kopen, dan zou ik de lengte v/d zijkant van deze gitaar uit 1 stuk gekocht hebben (bij Bijou Moderne kan je meerdere knipstukken (dacht 10) zonder extra kosten bestellen).

Advertentie

Terug naar “Afwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten