Hoe tafel beschermen voor smelten/ solderen?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Joke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zondag 10-08-2014, 16:51
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hasselt

Hoe tafel beschermen voor smelten/ solderen?

Berichtdoor Joke » woensdag 15-08-2018, 19:27

Hoi iedereen,

Ik werk aan een grote tafel die ik verbouwd heb tot werkbank, en waarop ook mijn soldeer- en smeltzone moet komen.
Ik zoek naar een manier op de tafel te beschermen tegen de hitte van de vlam. Al bij Bijou Moderne gezocht, maar daar vind ik niets dat groot genoeg is. Zou graag een stuk van ongeveer 80 x 60 cm vuurvast afdekken zodat ik zorgeloos kan smelten en gieten.
Hoe doen jullie dit? Ik heb wat gegoogeld op vuurvaste platen, maar weet niet wat geschikt zou zijn: vuurvaste gips? Vermiculiet? Een soort betonplaat? Nog iets anders? Vuurvaste cement?
Wie heeft hier ervaring mee?
r0g3r
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 68
Lid geworden op: vrijdag 17-03-2017, 22:06
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Hoe tafel beschermen voor smelten/ solderen?

Berichtdoor r0g3r » woensdag 15-08-2018, 21:14

Hoi
Een paar stoeptegels erop leggen.Rondom een muurtje bouwen van bakstenen.
Kost niets,.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Hoe tafel beschermen voor smelten/ solderen?

Berichtdoor @tjuh » woensdag 15-08-2018, 23:58

ik heb gewoon mijn vermiculiet soldeerplaat (1cm dik ofzo) op het hout (en mdf) liggen en nog nooit problemen gehad...ok een enkele schroeiplek van een druppel die wegketste tijdens het gieten.
bij de smeltinstelling heb ik ook blokken eromheen en een vermiculietplaatje erbovenop om de warmte geconcentreerd te houden.

anders zou je ook een rvs plaat kunnen overwegen van 1 of 2mm dik en die op je blad schroeven.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Hoe tafel beschermen voor smelten/ solderen?

Berichtdoor Cees » donderdag 16-08-2018, 0:13

Bij solderen hoef je niet zo bang te zijn voor schroeiplekken.
Ik werk met een liggende soldeersteen en daarachter heb ik er een verticaal staan als schild voor mijn vlam.
Helaas heb ook ik wel eens even gezwabberd met mijn vlam en is mijn hard formica blad op een plekje iets verkleurd b;)
Smelten doe ik niet aan mijn werktafel, dat doe ik in de schuur met de deur open, bouw dan met gasbetonblokken een oventje op een oud tafeltje.

Bij smelten zet ik ook altijd een emmer water klaar. Smelten doe ik altijd met de grootste vlam en mijn werktafel is te klein voor het te bouwen oventje. Tevens wil ik daarom heen niet te veel "troep" lees gereedschap hebben wat ik voor smelten niet nodig heb.

Heb wel eens gehad dat door een nis in mijn gebouwde oventje de vlam op het tafelblad kwam en vlam vatte, beetje water erop en weer klaar.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 649
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Hoe tafel beschermen voor smelten/ solderen?

Berichtdoor ErwinG » donderdag 16-08-2018, 10:56

Bij het smelten gebruik ik een bakplaat uit een oven als ondergrond. Met daarop een vuurvaste steen als ondergrond en achterwandje.

Solderen doe ik echter meestal gewoon op een soldeersteen op de houten bank. Gaat eigenlijk altijd goed, maar het papier met de tekening van je ontwerp moet je er niet vlak achter leggen :mrgreen:

En ik heb een brandblusser klaarstaan naast de stavelij. Gelukkig nog nooit nodig gehad.
Afbeelding
Joke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zondag 10-08-2014, 16:51
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Hasselt

Re: Hoe tafel beschermen voor smelten/ solderen?

Berichtdoor Joke » zaterdag 18-08-2018, 0:40

Dankjulliewel voor de tips!
Stoeptegels vond ik niet direct, maar had nog een paar marmeren tegels liggen dus dat gaan we proberen - marmer schijnt ook hittebestendig te zijn.
Ik heb geen aparte plaats om te smelten, dus dat gaat ook op mn tafel gebeuren, uiteraard heb ik n brandblusser staan - gelukkig ook nog nooit nodig gehad.
Niet handig, op mn werktafel smelten en gieten, zeker omdat mn materiaalwand tegen de muur boven mn tafel hangt... Maar k heb maar één ruimte waarin alles moet gebeuren. Ik dacht een vermiculiet plaat los tegen de materiaalwand te zetten als ik ga smelten, zodat mn tangen ed niet te warm worden... Hoop dat dat voldoende bescherming gaat geven...
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Hoe tafel beschermen voor smelten/ solderen?

Berichtdoor Cees » zaterdag 18-08-2018, 0:48

Koop een gasbeton blokje bij de bouwmarkt die zijn groter en goedkoper dan vermiculiet soldeer plaatjes.

Ik heb vroeger wel op marmer gesoldeerd, totdat het tegeltje door de hitte brak. Nadeel van marmer is dat het de warmte die erop komt niet echt weerkaatst zoals houtskool vemiculiet of gasbeton.
Bij smelten is het wel fijn als je dat wel hebt, door die reflectie warmte smelten zaken eerder.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten