Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Hier kun je al je vragen kwijt! De moderatoren verplaatsen de berichten naar een passend subforum.
Petra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06-02-2018, 10:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Petra » donderdag 11-10-2018, 9:43

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Afgelopen zondag ging namelijk alles mis. Ik ben bezig met een gouden ring, waar een coole steen in komt. Dus: zetkastje maken, op plaatje solderen, ring solderen, daaraan vast solderen en tot slot de steen zetten. Dingen die ik in zilver al vaak gedaan heb en ook met een gouden zetkastje op een zilveren plaatje. Ging prima. Dit keer is het allemaal goud wat de klok slaat en het lukte voor geen meter. Het soldeer wil niet smelten. De zetrand daarentegen maar al te graag en het bodemplaatje vervolgens ook. Pff. Toen wilde ik de hele boel omsmelten, zodat ik opnieuw kon beginnen, maar bleef het klompje plakken aan mijn mal. Met geen mogelijkheid meer los te bikken. En wil ook niet meer smelten. Ik gebruik een autogeen lassetje (ja, ik wil ooit een Little Torch, maar sparen he?) en allemaal nieuw, schoon goud van Drijfhout.

Anyone? Ik heb alles in-geboraxt en geschuurd van tevoren.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 645
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor ErwinG » donderdag 11-10-2018, 9:54

...had ik laatst ook, toen ik 14k geelgoud probeerde te solderen met hard witgoud soldeer... (Niet verder vertellen hoor :silent: )

Wat voor goud probeer je te solderen, en met welk soldeer?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5716
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Erika » donderdag 11-10-2018, 10:37

14 karaat geelgoud is te solderen met 14kt hardsoldeer, .
Die ligt rond 815 graden en geel 14 kt rond de 835.. Het is minimaal maar het zou moeten kunnen :)


Maar even voor de TS
Is het allemaal goud wat je soldeert? of goud en zilver door elkaar?!
Welk soldeer gebruik je, ik neem aan gewoon hard?
Wat is er precies misgegaan want alles is een beetje ruim om te antwoorden wat er eventueel mis kan zijn gegaan want dat kunnen heeeeeel veel factoren zijn

Zilver moet je in het geheel verwarmen wil je het solderen, goud is daarin veel makkelijker en hoef je alleen maar te verwarmen wat je moet solderen.
Wat voor soort mal heb je het gegoten, heb je deze wel van te voren geroet of geolied? (ik zag van de week iemand prof die zijn gietijzer aan gort heeft geslagen voor het goud)
Maar dat is dus wel heel belangrijk voor het gieten, invetten of roeten anders 'plakt' het vast

En soms, soms heb je gewoon je dag niet en gaat het de andere keer in 1 keer goed
ik heb net 3 keer een oogje gesmolten, als prof zou ik dat toch niet moeten doen, maar het is toch gelukt. Even een half ringetje aan een hanger solderen....
(heel kort, ik hield mijn little torch niet goed gericht, dus smolt ringetje al voor de grote hanger goed warm was daar , wel met hard soldeer natuurlijk)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Petra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06-02-2018, 10:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Petra » donderdag 11-10-2018, 11:21

Erika schreef:14 karaat geelgoud is te solderen met 14kt hardsoldeer, .
Die ligt rond 815 graden en geel 14 kt rond de 835.. Het is minimaal maar het zou moeten kunnen :)


Maar even voor de TS
Is het allemaal goud wat je soldeert? of goud en zilver door elkaar?!
Welk soldeer gebruik je, ik neem aan gewoon hard?
Wat is er precies misgegaan want alles is een beetje ruim om te antwoorden wat er eventueel mis kan zijn gegaan want dat kunnen heeeeeel veel factoren zijn

Zilver moet je in het geheel verwarmen wil je het solderen, goud is daarin veel makkelijker en hoef je alleen maar te verwarmen wat je moet solderen.
Wat voor soort mal heb je het gegoten, heb je deze wel van te voren geroet of geolied? (ik zag van de week iemand prof die zijn gietijzer aan gort heeft geslagen voor het goud)
Maar dat is dus wel heel belangrijk voor het gieten, invetten of roeten anders 'plakt' het vast

En soms, soms heb je gewoon je dag niet en gaat het de andere keer in 1 keer goed
ik heb net 3 keer een oogje gesmolten, als prof zou ik dat toch niet moeten doen, maar het is toch gelukt. Even een half ringetje aan een hanger solderen....
(heel kort, ik hield mijn little torch niet goed gericht, dus smolt ringetje al voor de grote hanger goed warm was daar , wel met hard soldeer natuurlijk)


Ha! 'Blij' om te horen dat dat dus gewoon heel lastig kan zijn :-)
Ik soldeerde hard geelgoud 14kt soldeer aan 14 kt geelgoud 0,5 mm plaat. Ik weet dat ik bij goud maar op 1 plek hoef te verwarmen, maar voor ik het weet is die plek gesmolten. Is mijn brander gewoon te heet?

ik hoopte eigenlijk dat er een 'trucje' zou zijn, haha, een spulletje dat ik er vergeet op te smeren, zoiets...

En ja, die mal had ik een tijd niet gebruikt en toen gewoon gegoten. Met WD40 ging de 2e smelt beter. Alleen toen ik dat staafje daarna ging walsen, werd het helemaal brokkelig. Toen ben ik voor die dag maar gewoon gestopt ;-)
Petra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06-02-2018, 10:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Petra » donderdag 11-10-2018, 11:24

ErwinG schreef:...had ik laatst ook, toen ik 14k geelgoud probeerde te solderen met hard witgoud soldeer... (Niet verder vertellen hoor :silent: )

Wat voor goud probeer je te solderen, en met welk soldeer?


haha, ik zal het voor me houden. Met hardsoldeer 14kt geelgoud op 14kt 0,5 mm dikke geelgouden plaatje
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5716
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Erika » donderdag 11-10-2018, 11:56

Een trucje is er vast wel, maar daarom moeten we zoveel mogelijk weten waarom er iets mis kan gaan.
Als je een zetrand op plaat wilt solderen, moet je het onderplaatje verwarmen en de zetrand.
Kan best dat je te veel richt op een plek dan in dit geval, omdat je goud wat gerichter kunt solderen,
Zo'n zetrand met plaatje moet je dan weer als 1 geheel gaan zien.


Boraxen is nog wel eens een ding , zie ik bij mijn cursisten ook. Die smeren dan wel, maar voor het verwarmen , het meeste zit dan in de steen .. En het te solderen stuk heeft maar her en der een beetje borax zitten en niet een goede afdeklaag.
Witgoud soldeer je trouwens met Blanka, vloeimiddel D , witgoud is weer een ander verhaal, nooit op houtskool, nooit smelten in houtskool etc.

Leer jezelf aan dat je altijd Roet als je gaat gieten,
Als ik je nu zo hoor denk ik dat je je goud te heet hebt gestookt, het daarom nu erg bros is. Doe je voorsmeden na gieten voor het walsen, want dat kan flink schelen
Maar als er teveel zuurstof bij is gekomen . Gezien je met een lasset werkt , dus ik denk met acetyleen zuurstof , dan heb je wel kans dat je te heet hebt gegoten. Je zou nog kunnen proberen met auropurifax schoon te smelten (zoek maar eens naar scheurend goud =hier, genoeg pagina's te vinden hierover) dan voorsmeden en dan walsen. Ik neem aan dat je netjes na 50% vervorming hebt gegloeid?


Goud solderen gaat ook goed met een creme brulee brandertje of gewoon een sievert of iets dergelijks
Zuurstof los is niet nodig, het is wel fijn om een kleine vlam te hebben, maar het is niet een must...
VRoeger deden ze het met een vlammetje en een rietje.....



en hoe gek het klinkt, je weet zeker dat het soldeer is? Hier was laatst een dun plaatje zilver bij het sildeer gestopt, cursiste kreeg het maar niet gesmolten en het zou zachtsoldeer moeten zijn....... achteraf was het gewoon zilver en was ze dus neit meer aan het solderen maar aan het lassen meer :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Petra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06-02-2018, 10:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Petra » donderdag 11-10-2018, 12:32

Erika schreef:Een trucje is er vast wel, maar daarom moeten we zoveel mogelijk weten waarom er iets mis kan gaan.
Als je een zetrand op plaat wilt solderen, moet je het onderplaatje verwarmen en de zetrand.
Kan best dat je te veel richt op een plek dan in dit geval, omdat je goud wat gerichter kunt solderen,
Zo'n zetrand met plaatje moet je dan weer als 1 geheel gaan zien.


Boraxen is nog wel eens een ding , zie ik bij mijn cursisten ook. Die smeren dan wel, maar voor het verwarmen , het meeste zit dan in de steen .. En het te solderen stuk heeft maar her en der een beetje borax zitten en niet een goede afdeklaag.
Witgoud soldeer je trouwens met Blanka, vloeimiddel D , witgoud is weer een ander verhaal, nooit op houtskool, nooit smelten in houtskool etc.

Leer jezelf aan dat je altijd Roet als je gaat gieten,
Als ik je nu zo hoor denk ik dat je je goud te heet hebt gestookt, het daarom nu erg bros is. Doe je voorsmeden na gieten voor het walsen, want dat kan flink schelen
Maar als er teveel zuurstof bij is gekomen . Gezien je met een lasset werkt , dus ik denk met acetyleen zuurstof , dan heb je wel kans dat je te heet hebt gegoten. Je zou nog kunnen proberen met auropurifax schoon te smelten (zoek maar eens naar scheurend goud =hier, genoeg pagina's te vinden hierover) dan voorsmeden en dan walsen. Ik neem aan dat je netjes na 50% vervorming hebt gegloeid?


Goud solderen gaat ook goed met een creme brulee brandertje of gewoon een sievert of iets dergelijks
Zuurstof los is niet nodig, het is wel fijn om een kleine vlam te hebben, maar het is niet een must...
VRoeger deden ze het met een vlammetje en een rietje.....



en hoe gek het klinkt, je weet zeker dat het soldeer is? Hier was laatst een dun plaatje zilver bij het sildeer gestopt, cursiste kreeg het maar niet gesmolten en het zou zachtsoldeer moeten zijn....... achteraf was het gewoon zilver en was ze dus niet meer aan het solderen maar aan het lassen meer :)



Dank voor je uitgebreide recatie Erika! Tsja, het ziet er wel echt goud uit. Maar ik neem het stukje even mee naar drijfhout (ik moet toch nieuw goud hebben), dan kunnen ze daar nog even kijken. Misschien hebben zij het wel fout gedaan! Ik dacht eigenlijk ook zoiets, want het duurde echt veel langer dan normaal. Ik heb gesmeed voor het walsen, maar ik denk inderdaad te veel zuurstof. Misschien het nieuwe goud maar met mijn handbrandertje proberen ja..
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5716
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Erika » donderdag 11-10-2018, 15:58

Nou ik denk niet dat Drijfhout het fout heeft gedaan, of dat hun levernaciers Heimerle meulen group het verkeerd heeft gedaan.

Hoe vaak heb je goud gesmolten?
Je geeft eerst aan niet zoveel met goud te werken, de eerste gouden ring te maken maar dat het langer duurde dan normaal om te gieten!?
Ik denk dat je eventueel te lang te heet hebt gestookt , dan krijg je dus de basis metaalkunde, het zuurstof is verbindingen aangegaan met je goud en dat geeft geen homogene massa en kan het bros worden,
Kan ook vervuild zijn door je gietijzer of of of of .... ER zijn zoveel variabelen hierin dat het niet eenduidig is te zeggen...

Meestal helpt gieten met auropurifax echt nog wel, paar keer smelten en gieten met auropurifax . Ik smelt zeer geregeld bestaand goud om en dan heb je ook wel eens scheurend goud, mede omdat je niet altijd weet wat er als bijzet in het (oude) goud zit.


Hopelikk helpen ze je bij drijfhout goed verder
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 338
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor radiorobbie » donderdag 11-10-2018, 18:08

Veel fouten worden gemaakt door niet goed schoon te werken.
Ook je vloeimiddel, gebruik gedistilleerd water....die zooi die uit de kraan komt vervuild ontzettend.
Kortom goed afkoken, schoon vloeimiddel gebruiken en niet doorstoken!!

Succes.
Homo sapiens non urinat in ventum
Petra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06-02-2018, 10:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Petra » vrijdag 12-10-2018, 16:24

Erika schreef:Nou ik denk niet dat Drijfhout het fout heeft gedaan, of dat hun levernaciers Heimerle meulen group het verkeerd heeft gedaan.

Hoe vaak heb je goud gesmolten?
Je geeft eerst aan niet zoveel met goud te werken, de eerste gouden ring te maken maar dat het langer duurde dan normaal om te gieten!?

Het zijn eigenlijk 2 vragen in 1 post. Ik heb 1 keer eerder goud gesmolten en dat ging prima, maar dat heb ik in de les gedaan en nu deed ik het thuis met mijn eigen spullen. Dat langer dan normaal sloeg op het soldeer dat niet wilde smelten.

Ik denk dat je eventueel te lang te heet hebt gestookt , dan krijg je dus de basis metaalkunde, het zuurstof is verbindingen aangegaan met je goud en dat geeft geen homogene massa en kan het bros worden,
Kan ook vervuild zijn door je gietijzer of of of of .... ER zijn zoveel variabelen hierin dat het niet eenduidig is te zeggen...

A! ik denk te heet met te veel zuurstof :-(

Meestal helpt gieten met auropurifax echt nog wel, paar keer smelten en gieten met auropurifax . Ik smelt zeer geregeld bestaand goud om en dan heb je ook wel eens scheurend goud, mede omdat je niet altijd weet wat er als bijzet in het (oude) goud zit.

Dit was allemaal nieuw goud (wel met 1 soldeerverbinding). Auropurifax ken ik niet, ga ik proberen!


Hopelikk helpen ze je bij drijfhout goed verder


Ik heb in overleg zachter soldeer gekocht gister. Ga morgen weer een poging wagen ;-)
Petra
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06-02-2018, 10:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Petra » vrijdag 12-10-2018, 16:25

radiorobbie schreef:Veel fouten worden gemaakt door niet goed schoon te werken.
Ook je vloeimiddel, gebruik gedistilleerd water....die zooi die uit de kraan komt vervuild ontzettend.
Kortom goed afkoken, schoon vloeimiddel gebruiken en niet doorstoken!!

Succes.


A! dat wist ik niet, ga ik proberen!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5716
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor Erika » vrijdag 12-10-2018, 17:20

Ik werk altijd met kraanwater. Nadat mijn de oogjes van haar baby mocht schoonmaken met water uit de kraan zonder te koken, van de huisarts uit, omdat wij heel schoon water hebben..

(ik heb boraxpoeder en maak dat dus aan met kraanwater , vroeger met deminariseerd water, want in gedistilleerd water zitten nog steeds stoffen, maar merk eigenlijk geen verschil )
Toch is het een goede , beter alle variabelen uitschakelen !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 338
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: Help! Mijn goud smelt, maar het goudsoldeer niet!

Berichtdoor radiorobbie » maandag 15-10-2018, 9:20

Hier in Olst komt er zoveel kalk en zooi uit de kraan dat ik toen ik hierheen verhuisde dacht dat ik niet meer solderen kon.
Ik gebruik sindsdien gedistilleerd water, nooit geen last meer gehad.
Homo sapiens non urinat in ventum

Advertentie

Terug naar “Vraagbaak”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast