gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Vlinder
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 19-10-2015, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

gieten

Berichtdoor Vlinder » maandag 26-11-2018, 10:53

Ik wil graag een ring maken met een open kant structuur.
Ik heb een stuk kant van katoen daar wil ik mee gaan gieten. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5720
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: gieten

Berichtdoor Erika » maandag 26-11-2018, 12:56

je kan structuur ook aanbrengen door middel van walsen, Stuk kant en metal tussen de walsrollen door, Je kant kun je weggooien daarna
Maar de structuur staat in je metaal

Gieten is ingewikkelder omdat in delftse aarde lossend moet werken om het model over te brengen. Je zou het stuk kant dan plat moeten verwerken, maar plaat gieten in aarde is best wel een ding.
En rond verwerken, met bijvoorbeeld van mod podge, maakt dat het model niet meer lossend is.
Je zou wel kunnen kijken wat een gieterij voor je kan betekenen, of zo een ring van kant bijvoorbeeld restloos verbrand of met behulp van rubber of siliconen een mal van gemaakt kan worden zodat het weer in was gespoten kan worden en dan weer met behulp van slinger of vacuumgieten worden gegoten

Derde mogelijkheid is verwerken mbv electrolyse. Goed inlezen want dat is chemisch proces
Met behulp van geleidelak verzilveren van het stuk kant.


Walsen is de makkelijkste manier om de structuur over te brengen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Vlinder
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 19-10-2015, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: gieten

Berichtdoor Vlinder » dinsdag 27-11-2018, 12:51

Walsen is de bedoeling niet want ik wil een open structuur.
ik heb eens gehoord dat iemand een mal van klei heeft gemaakt en dan verbrand het kant.
maar hoe zo iets moet zou ik niet weten ik ben maar een hobbyist.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5720
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: gieten

Berichtdoor Erika » dinsdag 27-11-2018, 16:09

Van zilverklei?!

Hetgeen ik hierboven omschrijf is met een gieterij gaan werken, vragen of kant/stof/katoen restloosverbrand, want dan zouden ze het voor je kunnen gieten
Klei lijkt me niet perse een goed materiaal voor een moedermodel omdat dat niet verbrand, ik denk dat ze eerder in was hebben gewerkt .
Je zou ook electroforming kunnen doen, maar dan moet je galvanoapparatuur hebben, wat je ook niet huis hebt denk

Als je geen idee hebt van de technieken kun je wel eens verdwalen, maar er zijn veel dingen niet gemakkelijk thuis te doen, dit is er 1 van . Je bedoelt de verloren was methode
viewtopic.php?t=7263 mss heb je aan dit topic nog iets.

Er kan dan gegoten worden met behulp van slingergiet of vacuummachine

viewtopic.php?t=5808
Over niet lossend gieten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: gieten

Berichtdoor Sinterklaas » donderdag 29-11-2018, 22:03

Matrijs maken van het stuk kant. Eventueel met haarlak even inspuiten zodat de allerkleinste openingen dicht zijn.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: gieten

Berichtdoor Marja » donderdag 29-11-2018, 23:47

Ook nog een manier is werken met een pastamachine en fimo en dan dus een fimoafdruk maken van het kant en dat dan weer gebruiken in gietmal

Marja
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 546
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: gieten

Berichtdoor Eljas » zondag 02-12-2018, 8:20

Nog een goed alternatief is om het met zilverklei te maken. Werkt goed met zilverklei in pastavorm. Je brengt een dun laagje zilverklei-pasta aan met een penseeltje. Gewoon boven op de stof. Laat het aan de lucht drogen en brengt weer een laagje aan. Telkens tussendoor laten drogen. Dus nog niet afbakken. Wanneer de dikte aan zilverklei-pasta voor jou voldoende is kun je het afbakken met een open vlam. De stof verbrand en de pasta blijft over. Wel eerst even met de brander testen of de stof volledig verbrandt voordat je er zilverklei-pasta op smeert.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten