Gleuven slijp bankje

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 205
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Gleuven slijp bankje

Berichtdoor Herman » woensdag 28-11-2018, 14:58

Gleuven slijp bankje .
Het is weer vele jaren gelden dat ik bij Zilvermaan mijn zelf gebouwd gleuven slijpbankje heb laten zien waarmee ik een gleufje kan slijpen in plaat en deze plaat vervolgens gemakkelijk kan omzetten over een lengte .
Verschillende mensen hebben toen positief gereageerd omdat het zo simpel in elkaar stak en dat er eigenlijk geen goed alternatief voor is .
Inmiddels zijn de foto’s van dit apparaat van het internet verdwenen en zijn er vele nieuwe gezichten bij Zilvermaan verschenen die mogelijk ook kennis willen nemen van dit simpele maar gemakkelijk apparaat .
IMG_1111 kl.jpg
IMG_1112 kl.jpg
IMG_1113 kl.jpg
IMG_1116 kl.jpg


Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Sinterklaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Gleuven slijp bankje

Berichtdoor Sinterklaas » donderdag 29-11-2018, 22:05

Ingenieus idee. Bedankt voor het delen.
Gebruikersavatar
Colinde
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 54
Lid geworden op: vrijdag 21-02-2014, 22:08
Ervaring: Overig

Re: Gleuven slijp bankje

Berichtdoor Colinde » woensdag 05-12-2018, 19:47

Slim! :thumbsup:
Bedankt voor het delen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Gleuven slijp bankje

Berichtdoor Cees » vrijdag 07-12-2018, 1:05

slim idee Herman, maar om een echt scherpe hoek te maken zal je daarna nog moeten vijlen met een vierkant vijl of de 90 graden hoek van een vlakvijl, of je moet een freesje hebben die een hoek van 90 graden kan frezen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 205
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gleuven slijp bankje

Berichtdoor Herman » zaterdag 08-12-2018, 13:13

Ja , als je een scherpe hoek wil maken dan is een freesje van 90 gr. het beste , ik heb ook wel eens met een stukje vierkante vijl in de hand de gefreesde gleuf
opgeruimd , zodat bij het vouwen een perfecte hoek ontstond .
Maar in principe voldoet het gediamanteerde schijfje het best goed .
Ik heb inmiddels het systeem zodanig verbeterd dat de in slijp diepte met redelijke benadering in te stellen is , dat doe ik dmv instelschroeven .
Ik heb een foto gemaakt en die voeg ik hier bij .
download/file.php?mode=view&id=2586

gr herman
Bijlagen
IMG_3723 cor kl.jpg
Geinteresseerd in verwerken van zilver,

steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.

deze materialen.

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten