Citruszuur zei Erika , het is natuurlijk mijn beroeps deformatie maar ik wil dan altijd weten ,waar hebben we het over .
Ik kom al gauw uit bij Citroenzuur en dan kom ik wel snel overeind want dat ken ik goed .
Citroenzuur smaakt prima in een longdrink , wordt met duizenden kilogrammen als Citroenzuur poeder gebruikt in de voedings- industrie , maar het staat in de veiligheids -voorschriften wel genoteerd dat het in oplossing met water reageert als een sterk zuur .
DWZ, citroenzuur is als zuur dus vergelijkbaar met andere sterke zuren , zoals Zoutzuur , Zwavelzuur en daar wordt je nu ook niet echt vrolijk van .
Je kunt er niet omheen de zwarte verkleuring die ontstaat bij het solderen door de reactie van Borax met Koper , is alleen maar te verhelpen door een stevige aanpak met zwavelzuur ofwel Vitrol zoals vroeger werd gedaan of door gebruik te maken van Vitrex . Maar met het sapje uit het longdrink glas gaat het niet lukken , dan zal je er toch een paar flinke scheppen citroenzuur poeder er bij moeten doen en niet vergeten je veiligheids bril op te zetten .
Zie bijlage :
Gr herman